خبرگزاری کار ایران

نگاهی به ماراتن لیگ سیزدهم؛

فولاد ۱۲ هفته صدرنشینی را با قهرمانی کامل کرد / آسیایی شدن پرسپولیس، سقوط استقلال

asdasd
کد خبر : ۱۵۸۸۴۷

تا پایان هفته بیست و نهم لیگ، فولاد خوزستان با ۱۲ بار، استقلال و پرسپولیس هر کدام با شش و پنج بار، سپاهان، تراکتورسازی و نفت تهران هم به ترتیب با سه، دو و یک مرتبه توانستند مزه صدرنشینی را بچشند.

پرونده سیزدهمین دوره رقابتهای فوتبال لیگ برترباشگاههای ایران(جام خلیج فارس) پس از ماراتن ۲۶۱ روزه جمعه شب با قهرمانی تیم فولاد خوزستان به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال از تاریخ دوم مردادماه ۱۳۹۲ با برگزاری دو مسابقه آغاز شد و سرانجام دیروز جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ با قهرمانی تیم فولاد خوزستان به پایان رسید. تعداد تیم‌ها در این این فصل از مسابقات با تصمیم فدراسیون فوتبال از ۱۸ به ۱۶ تیم کاهش یافت که این مسئله یکی از عوامل بالا رفتن حساسیت بازی‌ها و کشیده شدن سرنوشت قهرمانی تا هفته پایانی بود.

در پایان این دوره از لیگ تیم های فولاد، پرسپولیس، نفت و سپاهان در رده های اول تا چهارم ایستادند و تیم های مس کرمان و داماش گیلان راهی لیگ دسته یک شدند.

شرایط این دوره از رقابت‌های لیگ برتر به گونه‌ای پیش رفت که پنج تیم نفت تهران، فولاد خوزستان، استقلال تهران، پرسپولیس و سپاهان اصفهان هر کدام تا هفته سی‌ام شانس قهرمانی را داشتند که سرانجام این جام نصیب شاگردان حسین فرکی شد.

در پایان نیم فصل اول لیگ تیم پرسپولیس موفق شده بود با ۲۷ امتیاز و به خاطر تفاضل گل بهتر به عنوان نخست دست یابد و استقلال و تفاضل گل‌های کمتر دوم و سوم بودند. با این حال با شروع نیم فصل دوم جایگاه تیم‌های بالانشین جدول مرتب دچار تغییر و تحول شد و چند تیم مزه صدرنشینی را چشیدند.

در سیزدهمین دوره لیگ برتر به جز چند بازیکن، شاهد کشف استعدادهای جوان به دلیل کیفیت پایین رقابت ها نبودیم و این مسابقات به حدی بود که اعتراض سرمربی تیم ملی را هم به دنبال داشت.

نگاهی به تیم‌هایی که صدر جدول را هم در این فصل تجربه کردند خالی از لطف نیست. از مجموع ۱۶ تیم، فقط شش تیم موفق شدند ایستادن در بالای جدول را در کارنامه خود ثبت کنند. تا پایان هفته بیست و نهم لیگ، فولاد خوزستان با ۱۲ بار، استقلال و پرسپولیس هر کدام با شش و پنج بار، سپاهان، تراکتورسازی و نفت تهران هم به ترتیب با سه، دو و یک مرتبه توانستند مزه صدرنشینی را بچشند.

سرنوشت قهرمان و تیم‌های مدعی کسب سهمیه آسیایی در حالی به هفته آخر کشیده شد که تیم نفت تهران، فولاد خوزستان، استقلال و پرسپولیس به ترتیب چهار شانس اول این عناوین بودند. با این حال تیم‌های نفت تهران و استقلال در هفته سی ام کم آوردند.

نفت تهران با شکست برابر سپاهان و استقلال با باخت به تراکتورسازی از رسیدن به عنوان قهرمانی بازماندند. از سوی دیگر تیم فولاد موفق شد با یک گل برابر گسترش فولاد به برتری برسد تا عنوان قهرمانی را در تبریز از آن خود کند. پرسپولیس هم با پیروزی برابر استقلال صنعتی به خاطر شکست استقلال و نفت به رده دوم صعود کرد تا در حالی که کمترین شانس را در میان رقبایش برای کسب این عنوان داشت، سهمیه آسیایی را هم به دست بیاورد. تیم نفت هم با قرار گرفتن در رده سوم، به مرحله پلی آف مسابقات لیگ قهرمانان آسیا راه یافت.

معادلات انتهای جدول هم روند جالبی داشت. تیم داماش گیلان با تساوی برابر مس کرمان به عنوان دومین تیم به لیگ دسته اول سقوط کرد. هفته گذشته مس به لیگ دسته اول سقوط کرده بود. همچنین تیم ذوب آهن با برتری برابر راه آهن در لیگ برتر ماندنی شد و فجر سپاسی به مرحله پلی آف لیگ راه یافت. فجر باید به مصاف برنده دیدار تیم‌های دسته اولی سیاه جامگان و پیکان برود.

جابجایی کادر فنی تیم ها در سیزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر به حدی بالا بود که می توان گفت در این دوره مدیران عامل باشگاه ها رکورد زدند.

در این دوره ۱۶ مربی چمدان های خود را بسته، جا به جا و یا خانه نشین شدند و تنها کادر فنی سه تیم استقلال تهران، سپاهان اصفهان و فولادخوزستان از فصل گذشته روی نیمکت تیم هایشان قرار داشتند.

جالب ترین تغییرات صورت گرفته در این دوره جابه جایی های مکرر در تیم های ذوب آهن، مس کرمان و داماش گیلان بود.

ذوب آهن در ابتدای فصل لوکابوناچیچ را در اختیار داشت که در ادامه مجتبی تقوی و سپس فیروز کریمی هدایت آن را برعهده گرفتند. مس کرمان نیز کار خود را با مجتبی تقوی آغاز کرد، بعد محمود یاوری آمد، سپس پرویز مظلومی و در نهایت لوکا بوناچیچ بر روی نیمکت این تیم کرمانی نشست.

تیم داماش گیلان نیز برغم آنکه کار خود را با افشین ناظمی شروع کرد، اما برای آنکه به قول دست اندرکاران این باشگاه، تیم سقوط نکند، علی نظر محمدی را آوردند، ولی در نهایت با مشکلات مالی و فنی این تیم راهی لیگ دسته یک شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز