خبرگزاری کار ایران

نیکنام حسین‌پور سرپرست خانه کتاب شد/خانه کتاب ویترین معاونت فرهنگی است

asdasd
کد خبر : ۵۹۵۰۳۲

مراسم تودیع و تکریم مجید غلامی جلیسه (مدیرعامل پیشین موسسه خانه کتاب) و معرفی نیکنام حسین پور (سرپرست جدید این موسسه) صبح امروز با حضور مدیران معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، احمد مسجدجامعی و جمعی از ناشران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا‌، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد (عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب) در این مراسم گفت: همکاری من و خانه کتاب و جایزه کتاب سال به سال‌های طولانی برمی‌گردد هرچند به دلیل عدم انتخاب کتاب آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دو سال قهر کردم و با کتاب سال همکاری نداشتم. امروز آمده‌ام تا بگویم با شایعه‌پراکنی و تهمت‌زنی مردم و کارهایشان را خرد نکنید. وقتی غیبت می‌کنید و شایعه می‌پراکنید یعنی ساحت‌های وجودی یک انسان و فعالیت‌هایش را نابود کرده‌اید و اثرگذاری را از او می‌گیرید. قرآن هم می‌گوید درباره چیزی که نمی‌دانید صحبت نکن و همچنین قرآن می‌گوید با درست کردن شایعه فاتحه خود را نخوانید.

این عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب تاکید کرد: اگر هر کس که مسوولیتی دارد معرفی می‌شود چنانچه تخصص و تجربه‌ای در آن زمینه در خود نمی‌بیند بهتر است قبول مسوولیت نکند و اگر چنین کنید کشور ما بهشت می‌شود. آقای جلیسه یک کاربلد حوزه کتاب و به واقع از جنس کتاب بود. او پیش از حضورش در خانه کتاب می‌دانست که کتاب یعنی چه، مولف و ناشر یعنی چه.آقای جلیسه هر کجا که برود کتاب‌نویس و کتاب‌خوان و گسترش‌دهنده فرهنگ خواهند بود و امیدوارم عزیزی که در این پست قرار می‌گیرد نیز همینطور باشد.

افشین داورپناه، معاون فرهنگی موسسه خانه کتاب نیز در این مراسم اظهار داشت: معمولا با تغییرات مدیریتی و آمدن و رفتن مدیرها برخی کارها ادامه پیدا می‌کند و برخی کارها تعطیل می‌شود. من معتقدم اقدامات آقای جلیسه را باید ادامه دهیم. او هم توانمندی‌های شخصی و ذهن خلاق، نوآور و تیزبین و باریک‌بینی داشت و هم سرعت عمل در کارهایش بسیار بالا بود. گاهی ما به گرد ایشان نمی‌رسیدیم و تا بخواهیم مقدمات یک کاری را درست کنیم می‌دیدیم خودشان آن کار را انجام دادند و اجرایی کردند.

داورپناه اضافه کرد: جلیسه جرات و شجاعت داشت. برای شروع برنامه‌های جدید و ایجاد تغییر و تحول و کنسل کردن برنامه‌هایی که تاکنون نتایجی نداشته است. او همچنین با شجاعت فضاهای جدیدی مثل فضای مجازی و حوزه دیجیتال وارد شد و جایزه کتاب سال و... را به این عرصه کشاند. همچنین حوزه‌های مغفول مانده‌ای مثل تاریخ شفاهی حوزه نشر را مورد توجه قرار داد و به ارتباط هر چه بیشتر کتاب و سینما تاکید کرد. علاوه بر اینها جلیسه هدفمند کردن یارانه‌های نشر کتاب را با اتکا به طرح‌های عیدانه و تابستانه کتاب رقم زد. او شخصیتی چندبعدی و جامعه‌نگر داشت که تمام حوزه چاپ و نشر و نویسندگان و ناشران را مورد توجه قرار می‌داد و بر حمایت از فعالیت‌های مردم‌نهاد در حوزه کتاب اصرار داشت. امیدوارم همچنان از تجربیات ایشان که طی این سال‌ها کسب کرده‌ام، استفاده کنیم.

مجید غلامی جلیسه نیز در این مراسم بیان کرد: راه رفته را باید رفت. همین‌که در این چهار سال حضور من در این کتاب سه وزیر عوض شده به خوبی بیانگر واقعیت میزهای پست و مقام است متوسط عمر مدیریتی در ایران دو سال است و من خودم بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌هایم را بر همین اساس چیده بودم ولی حمایت‌های همکاران و مخصوصا آقای صالحی باعث شد تا بیشتر از دو سال دوام بیاورم.

جلیسه افزود: همین که در جمعی سراسر فرهنگی و فرهیخته کار می‌کردم ارزش مواجهه با خیلی از چالش‌ها و مشکلات را داشت و تجربه بزرگی برای من محسوب می‌شود. در این چهار سال با نام‌ها و استوانه‌های بزرگ فرهنگی آشنا شدم و کار کردم که باید قدردان آنها باشم. من پیش از خانه کتاب نیز در حوزه کتاب فعال بودم اما با حضور در موسسه فهمیدم از دور خیلی چیزها را نمی‌دانیم و نمی‌دیدیم. و واقعا حضور در یک مجموعه فرهنگی فرصت مغتنمی برای من بود. همین‌جا از آقای صالحی، دوستان و همکارانم در معاونت فرهنگی و همکاران خوبم در خانه کتاب تشکر می‌کنم که اگر موفقیتی هم بوده بیشتر به دلیل حضور دلگرم‌کننده این دوستان است. خوشبختانه من در یکی از بهترین دوره‌ها وارد خانه کتاب شدم. آن هم به دلیل نگاه خوب و درست آقای صالحی بود.

جلیسه ادامه داد: من مدیر سختگیری هستم و اگر در این چهار سال به دلیل سختگیری‌ها کسی را رنجاندم از او طلب بخشش دارم. چهار سال مسیر 150 کیلومتری قم – تهران را رفتم و آمدم که با احتساب 1200 روز کاری مسافتی می‌شود نزدیک به 29 دور دور کره زمین. با این حال هیچکدام از اینها منتی نیست و من هر کاری کردم جز برای فرهنگ و کتاب نبود.

همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی نیز بیان کرد: من امروز از دو جهت واقعا ناراحتم. همین که آقای جلیسه از خانه کتاب می‌رود و همین که ما آقای نیکنام حسین پور را در معاونت نخواهیم داشت و او به خانه کتاب می‌رود. امیدوارم تجربیات اداری و اجرایی که آقای جلیسه در این چهار سال کسب کرده همچنان مورد استفاده قرار بگیرد تا ما احساس نکنیم که سیستم یک مدیر جوان و خوش‌فکر را آموزش داد و وقتی علاقه شخصی و توانایی‌های او به بهره‌برداری رسید دیگر او را نداریم. از آقای جلیسه هم بابت برخی کمبودها و کاستی‌ها ازجمله اینکه مثلا امسال از صد درصد بودجه تا الان فقط 40 درصد را پرداخت کرده‌ایم، عذرخواهی می‌کنم ولی همه می‌دانیم که مسائل بودجه مربوط به وزارت فرهنگ یا حوزه کتاب نیست،‌ در کل کشور با این مساله مواجهیم. البته خوشبختانه آقای جلیسه با همین وضعیت بودجه توانستند کارهای بسیار خوبی را رقم بزنند.

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اظهار داشت: گویا من آدم خوش‌شانسی نیستم چون در آغاز کارم در معاونت فرهنگی آقای جلیسه از خانه کتاب می‌رود و من روی همکاری و همراهی ایشان حساب کرده بودم. واقعیت این است که خانه کتاب یک ویترین اصلی برای معاونت فرهنگی است. هرچند امیدوارم همچنان از تجربیات ایشان استفاده کنیم و هرکجا که هستند موفق باشند.

نیکنام حسین‌پور، سرپرست جدید موسسه خانه کتاب نیز ضمن قدردانی از اعتماد محسن جوادی برای اعطای این مسوولیت گفت: آقای جلیسه در این چهارسال خلاقیت‌هایی به خرج داد که ما قطعا با رفع نواقص و کمبودهای احتمالی در برنامه‌ریزی‌ها آنها را ادامه می‌دهیم و پیش می‌بریم. من با خانه کتاب و موسسه نمایشگاه‌ها بیگانه نیستم و ان‌شاءالله با همدلی دوستان مسیر خوبی را طی کنیم. خانه کتاب باید خانه همه ناشران، نویسندگان، مترجمان و اهالی قلم باشد و سعی داریم در حوزه‌های اطلاع‌رسانی و آمار و ارقامی در چهارچوب قوانین و مصوبات جدید هیات امنای خانه کتاب پیش برویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز