خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس‌جمهور در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری خواستار شد؛

خروج عرصه و حریم چغازنبیل و هفت‌تپه از محدوده منطقه آزاد شوش

asdasd
کد خبر : ۵۸۷۹۸۷

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار خارج شدن آثار جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه از حریم منطقه آزاد شوش شد.

به‌ گزارش ایلنا، در متن نامه علی‌اصغر مونسان (معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) به اسحاق جهانگیری (معاون‌اول رئیس‌جمهوری) که در تاریخ 2 بهمن 96 ارسال شد، آمده است:

«به استحضار می‌رساند، ”زیگورات چغازنبیل شوش“ یکی از سه اثر ایرانی است که هم‌زمان با تخت‌جمشید و میدان نقش جهان برای اولین‌بار در سال 1358 خورشیدی به‌عنوان اولین اثر ملی ایران در فهرست جهانی یونسکو با شماره 113 ثبت شده است. این اثر در نزد جامعه بین‌المللی دارای ارزش استثنایی و جهانی بود و خاورشناسان، چغازنبیل را نخستین ساختمان مذهبی ایران می‌دانند. همچنین محوطه تاریخی ”هفت‌تپه“ به شماره 1717 در تاریخی 21 اردیبهشت 1365 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

از آنجا که هیئت محترم وزیران طی مصوبه شماره 133413/ت54985ه، مورخ 24 دی 96 محدوده منطقه ویژه اقتصادی شوش به وسعت 300 هکتار تصویب کرده و شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه را مسئول ساخت‌وساز پروژه‌های این منطقه تعیین کرده است، نگرانی‌هایی را در نزد افکار عمومی به‌ویژه سازمان‌های مردم‌نهاد، کارشناسان و دوستداران میراث‌فرهنگی ایجاد کرده که با گسترش و توسعه فعالیت‌های منطقه آزاد، عرصه و حریم میراث‌ جهانی چغازنبیل و محوطه تاریخ هفت‌تپه در معرض تهدید، تخریب، خطر [قرار گیرد] و درنهایت از فهرست جهانی خارج شود. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، تنها متولی صیانت از میراث ارزشمند تاریخی‌فرهنگی کشور حسیاست‌ها و بیم‌های پیش رو را درک کرده، بر همکاری مستمر و اخذ استعلام‌های لازم ازسوی سازمان مسئول (شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه) به‌ویژه در عرصه و حریم میراث‌ جهانی چغازنبیل و محوطه باستانی هفت‌تپه از این سازمان (اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان) تأکید دارد.

شایان ذکر است برابر آیین‌نامه بند (ج) ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه، که در 11 مرداد 84 به تصویب هیئت محترم وزیران رسیده است، شناسایی و مستند‌سازی آثار فرهنگی‌تاریخی در محدود جغرافیایی اجرای طرح ازسوی دستگاه مجری و با نظارت و تأیید سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است و در بخشنامه شماره 57840 مورخ 3 اسفند 1382 تأکید دارد که تمام وزارتخانه‌ها، مؤسسات و سازمان‌های دولتی موظفند پیش از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات تاریخی‌فرهنگی اقدام کنند و در طراحی و مکان‌یابی نتایج مطالعات یاد شده را رعایت کنند. همچنین در ردیف (1) بند الف ماده (100) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تهیه و الحاق پیوست تخصصی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای همه طرح‌های توسعه‌ای بزرگ و مهم در حوزه‌های زیربنایی، تولیدی و خدمات دستگاه‌های موضوع ماده (3) قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مصوب 3 دی 1382 برای تطبیق با اهداف و وظایف سازمان مذکور در سطوح ملی، منطقه‌ای، استانی و شهری تأکید دارد. در این راستا این سازمان مخالفت خود را از انجام هرگونه ساخت‌وساز در عرصه . حریم میراث‌ جهانی چغازنبیل و محوطه باستانی هفت‌تپه اعلام می‌کند.

لذا خواهشمند است برای پاسداری و حفاظت از این آثار ارزشمند جهانی و پیش‌گیری از اتفاقات ناخوشایند و بازتاب منفی در نزد افکار عمومی، دستور فرمایید نسبت به بازنگری و اصلاح نقشه 300 هکتاری منطقه آزاد شوش که بخش بزرگی از عرصه و حریم تاریخی و محوطه‌های باستانی شوش به‌ویژه چغازنبیل و هفت‌تپه را در بر می‌گیرد، اقدام و این دو اثر و عرصه و حریم آن از محدوده خارج شوند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز