خبرگزاری کار ایران

در نشست نقد و بررسی فیلم "دختر پدر دختر" مطرح شد؛

سینما نباید زیاد حرف بزند

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۴۹۶

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "دختر پدر دختر" به کارگردانی پناه برخدا رضایی با حضور کارگردان و قاسم خدابندلو، تدوینگر فیلم شب گذشته در سالن سینما سوره اصفهان برگزار شد.

 به گزارش ایلنا،پناه برخدا رضایی درباره قصدش از ساخت سه گانه فیلم "دختر پدر دختر" و اکران آن گفت: ابتدا  سال ۸۸ فیلم "دختر پدر دختر" را ساختم و بعد در سال ۹۲ "دختر مادر دختر" را کارگردانی کردم. هر دو فیلم المان و نشانه‎های مشترکی داشتند. برای اکران هم قصد داشتم اول این فیلم اکران شود ولی گروهی که برای پخش نظر می‌دادند فیلم دوم را انتخاب کردند. امروز اگر گروه هنروتجربه‎ای در کار نبود اکران فیلم‌های ما موکول می‌شد فقط به فستیوال‌ها. هنروتجربه امید فیلم‌سازانی است که به طور متفاوت فیلم می‌سازند. هنروتجربه جای هیچ سینما و هیچ فیلمی‌ را تنگ نمی‌کند و وجودش ضروری است.

پناه برخدا رضایی با اشاره به ساخت این فیلم در لوکیشینی خاص گفت: این لوکیشن‌ها حاصل ۲۰ سال رفت و آمد و عکاسی و دیدن این مردمان بود البته قصه این فیلم با تلخی که دارد و نوع روایتش می‌توانست همه جا اتفاق بیفتد اما از دامنه‌های زاگرس شناخت داشتم و باعث شد به آن سمت و سو بروم. من از خطوط در گرافیک لوکیشن‌ها دوری می‌کردم و به نظرم این مکان و فصل زمستان سردی قصه را بهتر می‌رساند، بهترین لوکیشن و بهترین فصل بود.

رضایی با اشاره به اهمیت صدا در این فیلم گفت: در فیلم‌هایی از این دست فضاسازی صوتی مهم است. صداهایی که برای شکار، کبک‌ها درمی‌آورند یا صدای رادیو و تلویزیونی که پشت سر شخصیت‌ها پخش می‌شود، همه و همه برای این است که در فیلم فضاسازی شود. یعنی یک بیننده در هر کجای دنیا این فیلم را ببیند، بداند در خاورمیانه ساخته شده‎است. درواقع صدا در این فیلم کارکردی فرامتنی دارد.

او با اشاره به سابقه طولانی‎اش در عکاسی، در مورد قاب بندی‌های فیلمش گفت: من ۲۰ سال عکاسی کرده‎ام، به شعر علاقه دارم مخصوصا به شعرها و نقاشی‌های سهراب سپهری، هر سفری به هر کشوری می‌روم، از موزه‌های آنجا بازدید می‌کنم. این‎ها دست به دست هم می‌دهند. به علاوه این‎که تمام کودکی‌‌ام را در این لوکیشن‌ها گذرانده‎ام؛ پس این قاب‌ها از همه این‌ها می‌آید. به نظرم آرامش محتوی باید به داخل کادر بیاید و حس می‌کردم این نوع ساخت به روحیه من نزدیک است. من از نسل نگاتیو هستم، همان نسلی که با بدبختی نگاتیو و دوربین می‌گرفت تا فیلم بسازد. پس آن  سختگیری که نگاتیو به نسل ما داده هنوز در وجودم دارم. پس اگر چیزی خیلی به دلم نشست از آن عکس می‌گیرم، نه این‌که مرتب عکس بگیرم و بعد هم پاک کنم.

رضایی ادامه داد: تلاش من این بود که متن و کارگردانی دیده نشود. اولین وسوسه در چنین فضایی این است که شما از زوایای مختلف فیلم بگیرید اما من این کار را نکردم. پلان که تمام می‌شد از زاویه دیگری تصویر نمی‌گرفتم، چون می‌خواستم کارگردانی دیده نشود. در تدوین هم سعی بر دیده نشدن تدوین بود و تدوینگر  این کار را به خوبی انجام داد.

وی با اشاره به اهمیت تصویر در سینما ادامه داد: به نظرم سینما تصویر است به همراه دیالوگ. سینمایی که خیلی حرف می‌زند مثل آدمی‌است که خیلی حرف می‌زند. حرف زدن زیادی تفکر را از آدم می‌گیرد. سکوت خودش دیالوگ مهمی‌است. عاشقانه ترین لحظه‌ها بین دونفر در سکوت رخ می‌دهد و می‌بینیم که صحنه عاشقانه فیلم روی پل و در سکوت اتفاق می‌افتد.

خدابنده‎لو (تدوینگر فیلم) نیز درباره نحوه تعامل با کارگردان گفت: تدوین این فیلم کار سختی بود. چون همه چیز از قبل برنامه‎ریزی شده بود و آقای رضایی هم در مورد حذف حتی فریم‌های کار سخت‎گیر هستند. ما تقریبا ۱۵ تا ۲۰ روز با هم در دفتر فیلم بودیم و بیشتر از ۵۰ بار کل فیلم را دیدیم. سر حذف پلان‌ها یا جای کات‌ها با هم کلی بحث می‌کردیم تا به نتیجه می‌رسیدیم.چراکه حتی یک فریم هم برایشان مهم است.

قاسم خدا بنده‌لو ادامه داد: موقع تدوین به این موضوع خیلی فکر کردیم. دیالوگ نوشتن خیلی کار سختی نبود، می‌خواستیم بیننده خودش فکر کند و دیالوگ را در ذهنش بنویسد. ما جاهایی را که لازم بود، دیالوگ نوشتیم یا جمله‌هایی را گفتیم و خواستیم بیننده مابقی دیالوگ‌ها را خودش در ذهنش و با تخیلش بنویسد. شما در فیلم موسیقی هم نمی‌شنوید به جز تیتراژ آخر. درواقع  پرداخت همه این‌ها را ما به عهده ذهن تماشاگر گذاشتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز