خبرگزاری کار ایران

واکنش هنرمندان به توقیف نمایش حسین کیانی/محمد مساوات از جشنواره فجر انصراف داد

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۳۵۷

در پی انتشار خبر توقیف نمایش «روز عقیم» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی از سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر، هنرمندان مختلفی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند که مهم‌ترین آنها انصراف محمد مساوات از داوری نمایش‌اش در بخش مسابقه بین‌الملل بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، درحالیکه روز گذشته دوشنبه (دوم بهمن ماه) قرار بود نمایش «روز عقیم» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با شعار «جشن گفت‌وگوی تئاتر ایران» و در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل در دو نوبت در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برود، کارگردان این نمایش در نامه‌ای سرگشاده اعلام کرد؛ شامگاه یکشنبه اول بهمن، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی به او اعلام کرد «رویدادهای نمایش «روز عقیم» و خط سیر شخصیت‌ها و چهارچوب روایی و تاریخی داستان، آنقدر تلخ و گزنده است که مناسب اجرا در جشنِ انقلاب و جشنواره تئاتر فجر نیست.»

هنرمندان بسیاری شب گذشته در صفحات اجتماعی خود نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند اما یکی از جدی‌ترین این واکنش‌ها؛ اعلام انصراف محمد مساوات از داوری اثرش در بخش بین‌الملل جشنواره بود. مساوات در نامه انصراف خود خطاب به دبیر جشنواره فرهاد مهندس‌پور که شب گذشته نوشته، آورده است:

«هوالقاهر

با سلام خدمت دبیر محترم جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آقای فرهاد مهندس‌پور

این جانب سیدمحمد مساوات سرپرست گروه تئاتر رادیکال ۱۴

نویسنده و کارگردان نمایش این یک پیپ نیست در پسِ اتفاقِ نابخردانه‌ی توقیفِ نمایشِ روز عقیم نوشته و کارگردانی آقای حسین کیانی، به طور رسمی از حضور در بخش مسابقه‌ی بین‌الملل جشنواره و داوری نمایش این یک پیپ نیست انصراف می‌دهم.»

هنرمندان دیگری نیز طی شب گذشته در صفحات اجتماعی خود در اینستاگرام نسبت به این اتفاق نامعمول واکنش داشتند.

حسین پاکدل با انتشار نامه سرگشاده روز گذشته حسین کیانی خطاب به فرهاد مهندس‌پور از عنوان «روزهای عقیم» برای پست اینستاگرامی خود استفاده کرده و در انتها نوشته است: «حسین جان، بد روزهایى است این روزهاى عقیم»

واکنش هنرمندان به توقیف نمایش حسین کیانی/محمد مساوات از جشنواره فجر انصراف داد

کوروش سلیمانی نیز اینگونه نوشت: «حسین کیانى و گروهِ همراه و هنرمندش که همه از همکاران عزیز ما هستند امروز تاوان بى‌تدبیرى دعوتى را دادند که بدون اطمینان از امکانِ اجراى بدون شرطِ نمایش «روز عقیم» _ آن گونه که حسین کیانى متذکر شده بود _ از ایشان مصرانه به عمل آمد ... «روز عقیم» تاوان اشتباهات و حواشى را داد که در بخش‌هایى از جشنواره سبب شد حساسیت‌ها بر سایر بخش‌هاى دیگر نیز افزایش یابد وگرنه این نمایش پیش از این از همین مرکز هنرهاى نمایشى مجوز اجرا گرفته بود. کاش پیش از اجرا و آمادگى توام با شوق احتمالى گروه براىِ ارایه نمایش‌شان رایزنى‌هاى لازم انجام مى‌گرفت تا چنین نمى‌شد که مهمان دعوت شده را به خانه راه ندهند ... بازهم امیدواریم برگزارکنندگان جشنواره این حرمت‌شکنى را به گونه‌اى مناسب پاسخگو بوده و به نحوى جبران مافات کنند. ما همه یک خانواده‌ایم و حرمت امامزاده را در درجه اول متولىِ آن _ که اینجا خودِ ما هستیم _ باید نگاه دارد ... به عنوان یک تئاترى از این اتفاق و عدم اجراى این نمایش متاسفم و آرزو مى‌کنم دیگر شاهد چنین رویدادى نباشیم»

ستاره اسکندری نیز همراه با عکسی از این نمایش در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «تلخ ... خبر کوتاه و تلخ در روزهاى جشن تئاتر... مظلوم است این هنر و تنها... تنهاى تنها حتى از خودمان خبرى نیست... مى‌ماند اما این آتش به زیر خاکستر»

بهاره کیان‌افشار هم در استوری صفحه اینستاگرام خود عکسی از نمایش «روز عقیم» همراه با پست اینستاگرامی رویا میرعلمی که از توقیف این نمایش خبر داده، منتشر کرده است.

واکنش هنرمندان به توقیف نمایش حسین کیانی/محمد مساوات از جشنواره فجر انصراف داد

مهران رنجبر در یک پست و یک استوری نسبت به این توقیف واکنش نشان داده و نوشته است: «نمایش روز عقیم توقیف شد در جشنواره تئاتر فجر و اینگونه دفاع نکردن و سکوت کردن رفقا و هنرمندان... بعدا بلاهای وحشتناک‌ترى به سرمون میاره.... حسین کیانى حرمت دارد... متوجه هستیم؟ ببخشید گروه اجرایی محترم، حسین جان کیانى، رفیق باسوادم و خانم رویا میرعلمى، خانم ایرانى و خانم امن‌زاده، بازیگراى درجه یک، عوامل محترم، ببخشین آدم کوچکى هستم و نمى‌تونم کارى بکنم... سکوت کردن تبدیل به عادت شده و عادت تبدیل به فیزیک مى‌شه و این است فیزیک کلى هنر ما و خودمون که از همه بدتریم...»

شهرام حقیقت‌دوست نیز نوشته است: «نمایش روز عقیمِ حسین کیانی از جدول جشنواره تیاتر فجر حذف شد! حسین کیانی را سال‌هاست می‌شناسم. کسانی که در تیاتر سیر می‌کنند نیز. در یک کلام انسانی شریف که دلش برای هنر و فرهنگ این مملکت هزاررنگ می‌تپد و با تمامی آثارش که بو و رنگ خاکمان را می‌دهد این را ثابت کرده... چه خبر است در این تصمیم ها و مدیریت‌های تنبل و رنگارنگ! مگر می‌شود اجرای گنجانده شده در جدول یک فستیوال (معتبر !!!) روز قبل از موعد نمایش حذف شود!!! از چه می‌ترسید که اینگونه مایوس و دلسرد کردن تلاش بی وقفه یک انسان یک گروه یک اندیشه عین خیالتان نیست!!! دوستان و همکاران در این سال‌ها همه ما بار ها این حذف شدن‌ها و بی‌مهری‌های ناگهانی را تجربه کردیم، کی قرار است این شتری که در خانه تیاتر نشسته و قرار هم نیست به این زودی‌ها بلند شود را سر ببریم. پی‌نوشت: حسین عزیز تولدت مبارک، چراغ دلت... روشن بماند رفیق»

الهام پاوه‌نژاد نیز در یک استوری با انتشار عکسی که خبر از توقیف «روز عقیم» می‌دهد نوشته: «دست‌آوردهای جشنواره امسال!!!»

هوتن شکیبا هم در دو استوری متوالی به این خبر واکنش نشان داده. با انتشار عکسی از پست اینستاگرامی رویا میرعلمی مبنی بر توقیف نمایش «روز عقیم» نوشته: «آخه دیگه چقدر فشار و حاشیه‌سازی برای جشنواره؟!» و در مطلب بعدی خود اضافه کرده: آگاهی چیز خوبی است، جو چیز بدی است. الان واکنش خوب است؛ به کی و کجا مهم است. یکبار در واکنش مجازی‌مان همسو شویم. هیچکس نباید توقیف یک نمایش را توجیه کند. توقیف بد است به هر شکل. هم‌سو باشیم. منفعت عمومی بر منفعت شخصی اولویت دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز