خبرگزاری کار ایران

نگاهی به گفت‌وگوی متفاوت شبِ گذشته با رییس‌جمهور؛

رشیدپور بهتر از مصاحبه‌گران سیاسی خشک و نچسب ظاهر شد

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۳۵۳

سنت‌شکنی رضا رشیدپور در مصاحبه نسبتاً دلچسب با رییس‌جمهور ستودنی بود و نشان داد، برخی مجریان برنامه‌های عامه‌پسند، بهتر از مصاحبه‌گران سیاسی خشک و نچسب می‌توانند با رییس‌جمهور گفتگو کنند.

شامگاه دوشنبه دوم بهمن 96 رسانه ملی ایران، گفتگویی جان‌دار، متفاوت و صریح با رییس‌جمهور به نمایش گذاشت تا معلوم شود، سازمان صداوسیما اگر بخواهد می‌تواند یک مصاحبه سیاسی را در تراز حرفه‌ای بر صفحه تلویزیون بنشاند. صراحت و جسارت رشیدپور در این مصاحبه و استقبال رییس‌جمهور از سوالات بی‌پروای او خوشایند مردم بود و انتظار افکار عمومی در آینده این خواهد بود که شاهد مصاحبه‌های صریح‌تر و چالشی‌تر با مسئولان کشور باشند.

ضرورت پاسخگویی به مردم در یک نظام مردم‌سالار جزو بدیهیات است، اما این امر چنان که باید و شاید هنوز تحقق پیدا نکرده است و با شرایط ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد. بدیهی است هر مسئولی برابر میزان قدرت و اختیارات خود، باید پاسخگوی رسانه‌ها به عنوان نمایندگان مردم باشند و به سوالات آنها پاسخ دهند. تحقق این امر همراهی شهروندان با نظام اسلامی و مشارکت عمومی را افزایش می‌دهد و موجب ارتقای مشروعیت و ثبات نظام می‌شود.

تفاوت مصاحبه رشیدپور با مصاحبه‌های گذشته در این بود که در آن مصاحبه‌ها، مجری بیشتر نقش میکروفن را ایفا می‌کرد و صراحت و جسارت بسیار کمتری از خود به خرج می‌داد. رشیدپور در عین حفظ احترام رییس قوه اجرایی کشور، تلاش کرد حرف دل مردم را به صریح‌ترین شکلی که می‌تواند طرح کند. البته با مصاحبه‌هایی که در کشورهای پیشرفته دنیا با مسئولان دولتی صورت می‌پذیرد، هنوز قابل مقایسه نیست، اما رشیدپور توانست مسیری را بگشاید که از این پس گفتگوهای مسئولان ارشد کشور، از حالت سخنرانی به پاسخگویی تبدیل شود.

حسن روحانی در شرایط دشوار کنونی کشور، حرف‌های التیام‌بخش و تا حدی قانع‌کننده مطرح کرد؛ گرچه انتظار افکار عمومی این است که درباره موانع پیشرفت برنامه‌های دولت، صریح‌تر صحبت کند و از توان افکار عمومی برای پیشبرد کارها بیش از گذشته بهره ببرد. رییس دولت با اتکا به آرای اکثریت ملت، می‌تواند شفافیت و جسارت بیشتری در برملا کردن دست‌های پیدا و پنهان برخی مراکز که شبانه‌روز در حال سنگ‌اندازی در مسیر فعالیت دولت هستند، از خود نشان دهد.

سنت‌شکنی رضا رشیدپور در این مصاحبه نسبتاً دلچسب، ستودنی بود و نشان داد، برخی مجریان برنامه‌های عامه‌پسند، بهتر از مصاحبه‌گران سیاسی خشک و نچسب می‌توانند با رییس‌جمهور گفتگو کنند. رشیدپور در کمپین تبلیغات دوره انتخابات حسن روحانی حضور داشت و مدت‌ها مغضوب صداوسیما بود، با این وجود تلاش کرد استقلال خود را حفظ کند و حرف دل مردم را با رییس‌جمهور مطرح کند؛ گرچه انتظار بود که درباره ناآرامی‌های اخیر نیز از رییس‌جمهور سوال کند و برخی حرف‌ها که امروز مردم انتظار دارند از زبان رییس‌جمهور بشنوند، اما مجال طرح پیدا نکرد.

قول‌هایی که رشیدپور از حسن روحانی در موارد مختلف گرفت، باب طبع مردم بود و حس خوشایندی به مخاطبان میلیونی این مصاحبه داد و البته تاثیر آن در آرام کردن بازار آشفته ارز هم دیده خواهد شد. رشیدپور با اینکه اشتباهات حرفه‌ای زیادی هم در مصاحبه داشت، اما همین که توانست سنت‌شکنی کند، بسیار ارزشمند بود و ضعف‌های او را پوشش داد. ازجمله ضعف‌های او پیگیری نکردن سوالاتی بود که پاسخ اقناعی به آن داده نشد؛ او می‌توانست با چالش‌ بیشتر برخی پاسخ‌های کلی را دنبال کند.

خلاقیت روابط عمومی ریاست‌جمهوری و استقبال سازمان صداوسیما را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم، مسئولان دیگر نظام هم در چنین فضایی خودشان را در معرض پرسش‌های افکار عمومی قرار دهند. شرایط کنونی کشورمان و مشکلات روزافزون داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، راه دیگری جز نزدیک شدن به ملت و صراحت و شفافیت نگذاشته است.

قادر باستانی

نویسنده و پژوهشگر علوم ارتباطات اجتماعی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز