خبرگزاری کار ایران

کارگردان آلمانی نمایش «پکیج»:

هنرمند باید به مردم هشدار دهد/ «سیستم» در حال بلعیدن زندگی انسان‌هاست

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۳۵۱

شوساکو تاکئوچی، کارگردان نمایش «پکیج» از آلمان گفت: هنرمند وظیفه دارد به مردم هشدار دهد. دنیا به سرعت به سوی یک نظم و سیستم خشن می‌رود که در آن ذات و وجود آدم‌ها فراموش می‌شود و این سیستم زندگی انسان‌ها را دربرمی‌گیرد و آنها را می‌بلعد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «پکیج» به کارگردانی شوساکو تاکئوچی از کشور آلمان در بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. تاکئوچی و گروهش قبلا در جشنواره‌های فرایبورگ، جشنواره تابستانی کپنهاگ و جشنواره بین‌المللی تئاتر کمپنگل هامبورگ هم شرکت داشته و این‌بار برای اجرای یک پرفورمنس/ رقص به تهران آمده است.

«پکیج» زندگی روزمره مردمی یک شکل را از طریق حرکات رقص نشان می‌دهد. این نمایش تاکئوچی هم مانند تجربه‌های پیشین او ‌ترکیب تئاتر با دنیای کامپیوترها، اثرات زندگی و واقعیت مجازی است که او برای بیان مفهومش از عناصر هنرهای تجسمی، پانتومیم، رقص‌ و تئاتر بهره می‌گیرد تا نمایی از یک زندگی روزمره اداری بی‌رحمانه مابین یکنواختی، سلطه‌طلبی و کشمکش‌های حرفه‌ای را به مخاطب ایرانی‌اش نشان دهد.

تاکئوچی؛ هنرمندی ژاپنی است اما پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه به هلند رفت و در سال 1974 گروه خودش را راه انداخت. او تاکنون اجراهای بسیاری را در اروپا و به ویژه کشورهای اروپای شرقی مثل لهستان، روسیه داشته است و این بار قرار است با «پکیج» در تالار وحدت روی صحنه برود.

شوساکو تاکئوچی با اشاره به آشنایی خود با کشور ایران به ایلنا گفت: اولین بار است من به ایران می‌آیم اما در خصوص تاریخ ایران می‌دانم که یکی از کشورهایی است که تمدن را به وجود آورده است. ما در ژاپن در مدرسه راجع به تاریخ ایران خوانده‌ایم و می‌دانیم یکی از چهار تمدن اول دنیاست. شما فرهنگی قدیمی دارید و ژاپن هم تقریبا از یکسری جهات شبیه ایران است.

این نمایش سه شب در ایران اجرا دارد. تاکئوچی با اشاره به کوتاه شدن حدود پنج دقیقه از این نمایش نسبت به اجرای اول آن گفت: کمی کار را فشرده‌تر کردیم و این براساس حس بازیگرها روی صحنه بود.

این کارگردان با اشاره به نقدی که «پکیج» به سیستم و زندگی ماشینی دارد، گفت: امروز در جهان مردم زیادی را می‌بینید که در نظمی ثابت به اداره می‌روند و در سیستم هستند و به نوعی تبدیل به مردم اداره‌ای شده‌اند. این زندگی یکنواخت آدم‌هایی که می‌روند و می‌آیند شبیه یک جنگ است.

تاکئوچی ادامه داد: این جنگ مدام پیچیده‌تر می‌شود و مدام اطلاعات بیشتری وارد این دنیا می‌شود و کارها سخت‌تر و زحمت آدم‌ها بیشتر می‌شود و آدم‌ها برای زندگی بیشتر تلاش می‌کنند. این نوع از زندگی را شما در جامعه ژاپنی بسیار زیاد می‌بینید. همه دارند این استرس را تجربه می‌کنند. خستگی ناشی از استرس را در مردم ژاپن می‌بینید. تلاش شده تا این حسی که در دنیا وجود دارد در این پرفورمنس نشان داده شود.

او در پاسخ به این سوال که «می‌دانید سیستم و زندگی نظمی که نقد می‌کنید الگوی بسیاری از جوامع جهان سومی است؟» گفت: بله این را می‌دانم. می‌دانم که زندگی ماشینی و نظم کشوری مثل ژاپن الگوست. اما این نظر کلی من راجع به انسان‌های دنیای جدید است نه فقط مردم ژاپنی. معتقدم به زودی تمام دنیا وارد این سیستم کاری می‌شود و این توجه به وجود و ذات آدمی و فراتر از مسائل مادی هر روز بیشتر و بیشتر کمرنگ می‌شود.

این هنرمند ژاپنی‌الاصل در پاسخ به این سوال که نتیجه از بین رفتن این زندگی ماشینی در نمایش او بی‌نظمی و هرج و مرج است، گفت: من یک هنرمندم و از جنبه هنری ماجرا را می‌بینم و به جنبه‌های خوب و بد آن کار زیادی ندارم. سعی کردم از نگاه هنری این مساله را شکل دهم.

تاکئوچی ادامه داد: قبول دارم که همیشه سیستم یک چیز واجب و ضروری است و به آن نیاز داریم اما کسی مثل یک هنرمند باید حتما این را به مردم هشدار دهد که این سیستم جایگاه اصلی را پیدا نکند و وجود آدم‌ها را فراموش نکنیم. چون این اتفاق در حال رخ دادن است و سیستم زندگی ما را دربرمی‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز