خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نمایش «هملت» مطرح شد؛

عده‌ای به قدرت می‌رسند که نمی‌دانیم آن را چگونه به دست آورده‌اند

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۱۸۵

کارگردان آلمانی نمایش «هملت» گفت: تغییرات کوچکی در پوشش خانم‌ها و آقایان نمایش برای اجرا در ایران داشتیم. احساس می‌کنیم اجرای متفاوتی را به صحنه برده‌ایم به دلیل اینکه تماشاگران ایرانی بسیار باهوش بودند و واکنش‌های جالبی به اجرای ما نشان می‌دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کریستوفر رویینگ در نشست خبری نمایش «هملت» که با حضور کا‌ترین کاتریکا (نویسنده) در سالن مشاهیر مجموعه تئا‌ترشهر برگزار شد، گفت: پس از اجرا برای شورای ارزشیابی، گروه ما بدون هیچ تغییراتی نمایش را برای نخستین بار در ایران به صحنه برد.

رویینگ تصریح کرد: بسیار از اینکه مجبور به ایجاد تغییرات نبودیم، خوشحال شدیم و تنها بخشی از صحبت‌ها برای صحنه به فارسی تبدیل شد.

وی با بیان اینکه به ما گفته شده بود که در ایران قوانینی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در لباس بازیگران و لمس کردن دستان یکدیگر تغییراتی ایجاد شد تا بدون هیچ مشکلی به اجرا بپردازیم. در اجرای نمایش تغییری ایجاد نشد اما احساس می‌کنیم اجرای متفاوتی را به صحنه برده‌ایم به دلیل اینکه تماشاگران ایرانی بسیار باهوش بودند و واکنش‌های جالبی به اجرای ما نشان می‌دادند.

این کارگردان آلمانی خاطرنشان کرد: صحنه سالن تئا‌ترشهر بلند بود و نقطه کور داشت به همین دلیل صحنه را ۱۵ سانت کوتاه‌تر کردیم و تغییراتی را نیز در جایگاه ماشین هملت که یک شخصیت محسوب می‌شود، ایجاد کردیم تا تماشاگر دید بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه هملت نمایشنامه بسیار معروفی است، اظهار کرد: تلاش کردیم این شخصیت شناخته شده در جهان را به شیوه‌ای دیگر به صحنه ببریم ضمن اینکه هملت در آلمان به عنوان فردی متفکر و عمیق شناخته می‌شود.

رویینگ با بیان اینکه برای نگارش هملت جدید در سال ۲۰۱۷ نیاز به فردی کنشگر و عملگرا داشتیم، خاطرنشان کرد: به همین دلیل قصه مردی را تعریف می‌کنیم که به چیزی شک نمی‌کند و بسیار عصبانی است.

وی با اشاره به داستان حضرت عیسی که حواریون را به همراه خود داشت، اظهار کرد: این افراد بعد‌ها داستان مسیح را روایت کردند که اگر اینطور نمی‌شد این زندگی در تاریخ گم می‌شد. شخصیت هوراشیو در نمایشنامه هملت چنین وظیفه‌ای را برعهده دارد.

کارگردان نمایش هملت با بیان اینکه برتولت برشت از نویسندگان مورد علاقه من است، تاکید کرد: فاصله‌هایی در اجرا وجود دارد که برای تفکر تماشاگر ایجاد شده اما در نوشته‌های برشت وجود ندارد اما اگر وی زنده بود نمایشنامه ما را دوست داشت.

وی در خصوص ایده‌های سیاسی در اجرای هملت به این روش نیز اظهار کرد: هملت برای ایده‌های سیاسی خود جان می‌دهد و این سوال را ایجاد می‌کند که آیا ما حاضریم برای اندیشه‌ها و اعتقادات خود جان بدهیم.

وی با بیان اینکه برای دفاع از اندیشه‌های سیاسی خود باید عواقبی را بپذیریم، تصریح کرد: هملت رویکرد سیاسی مشخصی را به نمایش نمی‌گذارد یا قصد ایجاد جریانی را ندارد بلکه تنها خواستار نابودی است.

رویینگ در این‌باره که در نمایش شبه شخصیتی به نام هملت ماشین وجود دارد که دانای کل محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: این شخصیت ماشینی سعی دارد همه موقعیت‌ها را کنترل کند.

وی افزود: در آلمان بیش از صد ترجمه از نمایشنامه هملت وجود دارد به همین دلیل این آزادی عمل برای ما هست که می‌توانیم از هر ترجمه قسمتی را برداشته و نمایشنامه جدیدی را به نگارش درآوریم.

این کارگردان آلمانی با بیان اینکه ایده دیوانه نشان دادن هملت از تاریخ گذشته است، اظهار کرد: ایجاد نقش یک تروریست، دارای خشونت و آدمکش معاصرتر است و بیشتر می‌توانیم راجع به آن صحبت کنیم.

وی با اشاره به شخصیت دونالد ترامپ رییس جمهور فعلی آمریکا خاطرنشان کرد: مشهور است که این فرد بدون فکر، عمل می‌کند و می‌تواند یک شخصیت در نمایش باشد. نمی‌خواهیم بگوییم هملت نمایش ما دونالد ترامپ است ولی می‌توانیم نشان دهیم که به‌روز‌تر است.

کا‌ترین کاتریکا نیز در این مورد گفت: ضدقهرمان بودن شخصیت این نمایشنامه را قبول دارم. قصد ما این بود که نشان دهیم عده‌ای به قدرت می‌رسند که نمی‌دانیم آن را چگونه به دست آورده‌اند و با شستشوی مغزی این احساس را ایجاد می‌کنند که چنین شخصیتی توانایی داشتن قدرت را دارد.

وی همچنین با بیان اینکه ایده‌های متفاوتی در آلمان برای شخصیت هملت وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای اجرای متفاوت این نمایشنامه همه تلاش کرده‌اند که مفاهیم و ایده‌های جدید را به موضوع اضافه کنند اما خواستیم به صورت ساده قصه‌ای را روایت کنیم و مسیر جدیدی را برای این کار درنظر گرفتیم.

نمایش «هملت» به نویسندگی کا‌ترین کاتریکا و کارگردانی کریستوفر رویینگ روز گذشته ساعت ۱۹ اجرای خود را آغاز کرد و روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز روی صحنه می‌رود.

این نمایش که از آلمان در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر شرکت کرده است در بخش مسابقه بین‌الملل نیز حضور دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز