خبرگزاری کار ایران

صحبت‌های محمدجواد تندگویان در برنامه زنده شبکه چهار/ تهران محروم‌ترین شهر ایران

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۰۱۹

محمدجواد تندگویان (معاون ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان) در برنامه «مهمانخانه» شبکه چهار سیما گفت: تهران محروم‌ترین شهر ایران است.

به گزارش ایلنا، «مهمانخانه» شبکه ۴ سیما که هر روز با اجراى امیرحسین مدرس پخش می‌شود، ظهر روز یکشنبه اول بهمن ماه ١٣٩۶، میزبان محمدجواد تندگویان (معاون ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان) بود.

تندگویان در ابتدای صحبت‌هایش مروری بر فعالیت‌هایش به عنوان شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: جایگاهی که در شورای شهر داشتم شباهتی به مسئولیت فعلی‌ام ندارد ولی بخشی از فعالیت‌هایی که در تهران در حوزه فرهنگی و اجتماعی انجام داده‌ام و عمدتا قصه ما در شورای شهر تهران به جوانان بر می‌گردد.

ما در تهران با یک فقر کامل طرفیم

عضو سابق شورای شهر تهران افزود: علی‌رغم اینکه می‌گویند شهرستان‌های ما در محرومیت به سر می‌برند به عنوان عضو سابق شورای شهر تهران باید بگویم تهران محروم‌ترین شهر ایران است، چراکه از همه موضوعاتی که ممکن است شهرستان‌ها بهره ببرند به عنوان مثال: هوا، فضای سبز، ترافیک و... ما محروم هستیم.

وی افزود: درست است که زیرساخت‌های شهری در تهران موجود است اما میزان جمعیت‌پذیری شهر تهران که حاشیه‌نشینی آن را همه می‌دانند و سال‌هاست درگیر آن هستیم باعث شده این شهر با همه امکانات و زیرساخت‌های موجود آن لذت بهره‌مندی برای شهروندان را نداشته باشد.

دولت هزینه‌های حضورش در تهران را به مردم پرداخت نمی‌کند

تندگویان گفت: بخش دیگری از مشکلات تهران برمی‌گردد به حضور دولت در این شهر و به عنوان کسی که نمایندگی مردم در این شهر را انجام داده می‌گویم، دولت هزینه‌های حضورش در تهران را به مردم شهر تهران پرداخت نمی‌کند. یعنی مردم این شهر دچار آسیب از حضور دولت در تهران هستند چراکه ۹۰ درصد ترافیک تهران به دلیل شروع به کار و تعطیلی ادارات است و این هیچ آورده‌ای برای مردم جز گرفتاری، ترافیک و مشکلات ندارد. خیلی از استان‌ها و شهرستان‌ها از این زیرساخت‌ها محروم هستند ولی حداقل از آرامش، هوای پاک و زندگی سالم برخوردار هستند.

مهاجرت‌پذیری تهران قاعده‌مند نبوده است

تندگویان در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلات قاعده‌مند نبودن مهاجرت پذیری تهران است. این زیرساخت‌ها تا کی می‌تواند پاسخگو باشد؟ ما برای چه حجمی از جمعیت پیش‌بینی این شهر را کرده‌ایم؟ ماموریت شهر تهران چیست؟ شهر دولتی؟ شهر اقتصادی؟ شهر بازار محور؟ و به دلیل همه این اتفاقاتی که مشاهده می‌کنیم من تهران را شهر محرومی می‌بینم.

یک وزارتخانه و ۴۰ ساختمان

وی گفت: بافت‌های فرسوده هنوز وجود دارد، موضوع یک بازار بزرگ سنتی در دل مرکز شهر تهران هنوز موجوده، وضع ادارات و بهم ریختگی آن به طور مثال یه وزارت خانه بالای چهل ساختمان دارد و همه این‌ها شهر را به هم ریخته کرده است و من فکر می‌کنم مردم را از حقوق اولیه شهروندی برای یک زندگی آرام و بدون دغدغه محروم کرده‌ایم. و به نظر می‌رسد در پایتختیم و تمام امکانات وجود دارد که این خود باعث مهاجرت و ایجاد مشاغل کاذب و حاشیه نشینی شده است.

مشکلات جوانان در شهر تهران

تندگویان در ادامه به مشکلات جوانان در شهر تهران اشاره کرد و افزود: مشکلات جوانان در این شهر مشکلات عجیب و غریبی است و عمده آن برمی‌گردد به مهاجرت‌هایی که بی‌رویه انجام شده است. شما بافت‌های مختلف شهر را از لحاظ فرهنگی نمی‌توانید ساماندهی کنید. کودکان در مدرسه با بافت‌های غیرهمجنس فرهنگی روبرو هستند که باعث شده بخشی از فرهنگ و تربیت ما در خانواده از بین برود.

وی افزود: از سراسر ایران ساکن تهران هستند و این باعث شده بافت فرهنگی و اجتماعی خیلی بهم ریخته‌ای به وجود بیاید که همه این‌ها آسیب‌هایش را در جوانان ما نشان می‌دهد. معضل‌های اجتماعی مثل اعتیاد، خشونت، خودکشی و امثال آن همه حاصل این اتفاقات بدی است که در این شهر بزرگ رخ داده و ساماندهی مناسبی هم به نظر می‌رسد که شکل نمی‌گیرد.

تندگویان افزود: آن بخشی که مربوط به شورای شهر می‌شود مصوباتی است که برای موضوعات فرهنگی برای کمک به این شهر انجام می‌گیرد. مانند تشکیل فرهنگسرا‌ها، شوراهای محله و حضور مردم در مدیریت محله. اما از دیدگاه کلی این مهاجرت‌پذیری تهران باید قطع بشود. ما تا چه حد در تهران می‌توانیم جمعیت‌پذیر باشیم؟ چه کسی باید جلو این اتفاق را بگیرد؟ مهاجرت‌های معکوس و رونق شهر‌ها ازجمله راه‌های عملی برای این اتفاق است.

امید خود را در جوانان می‌بینم

اگر قرار باشد از مهاجرت‌ها جلوگیری بکنیم و شهر‌ها را توانمد کنیم فقط باید به جوانان فکر کنیم. این‌ها هستند که می‌توانند رونق را در سطح شهر‌ها و روستا‌ها ایجاد بکنند کارآفرینی و ایجاد پایگاه‌های محلی که به نظر می‌رسد این اتفاق در حال رخ دادن است.

تندگویان در پاسخ سوال مدرس مبنی بر اینکه آیا زیرساخت‌های مناسب برای جوانان حداقل در بخش کشاورزی ایجاد شده است یا خیر؟ گفت: در دوره‌ای اعتماد به جوانان را از دست دادیم انقلابی که اصلا با جوانان شکل گرفت، جوانانی که جنگ را اداره و به پیروزی رساندند، کابینه‌ای که اول انقلاب شکل گرفت همه از جوانان بودند. شهید تندگویان موقع وزارت ۲۹ سال داشت. الان چرا دیگر این اعتماد نیست؟ ما روزی نشان دادیم که جوانان می‌توانند در راس همه امور کشور باشند و حتی بد‌ترین موقعیت‌ها مثل جنگ را اداره کرده‌اند. چرا اکنون که ثبات و آرامش برقرار است این اعتماد را به جوانان نداریم.

مدیران جوان

تندگویان در ادامه گفت: متاسفانه شاهد مدیرانی هستیم که از حوزه‌های اجرایی کنار نمی‌روند. و بنده موافق این بحثم که مشاورین جوان را حذف و روی مدیران جوان بحث کنیم. کسانی که سالهای سال خدمت کرده‌اند به عنوان مشاور در کنار جوانان قرار بگیرند. یقینا خطا‌ها نیز کمتر می‌شود چراکه مشاورینی داریم که کار کرده و کار آزموده شده‌اند.

وی افزود: ما در ابتدای دولت آقای روحانی در حدود ۵۰ تشکل ثبت شده در وزارت ورزش و جوانان را داشتیم و امروز ۱۷۰۰ تشکل در کل کشورو پیش‌بینی ما این است که تا پایان این دولت به رقم ۵۰۰۰ تشکل برسیم.

تشکیل سازمانهای مردم نهاد یا NGO‌ها

تندگویان به نقش و فعالیت تشکل‌ها اشاره کرد و گفت: این تشکل‌ها فعال هستند و در حوزه‌های مختلف کارآفرینی و فعالیت‌های اجتماعی یک مدلی از نخبگان اجتماعی شده‌اند. ما در استان‌ها مجامع استانی تشکیل داده‌ایم که کاملا غیردولتی هستند و هم اکنون هر استان یک مجمع مردم نهاد استانی دارد. که همگی آن‌ها جوان هستند و هفته آینده ما اجلاس ملی تشکل‌های مکردم نهاد را خواهیم داشت و از اساسنامه ملی آن‌ها رو نمایی می‌کنیم و یک سندیکای مشخص پیدا می‌کنند که می‌توانند با دولت و نهادهای مختلف وارد مذاکره بشوند.

تندگویان به فعالیت و کارآفرینی برخی از این جوانان در روستا‌ها اشاره کرد و افزود: زیرساخت‌ها ممکن است نباشد ولی باز همین جوان‌ها هستند که می‌توانند زیر ساخت‌های ما را ایجاد بکنند و دولت باید آن‌ها را باور کند چون این‌ها دارند اقتصاد را تغییر می‌دهند و خودشان آموخته‌اند کارآفرینی کنند و انشاالله در سال آینده به دولت شبکه‌های تخصصی تشکل‌ها را معرفی می‌کنیم.

معاون ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: بنده به عنوان بخش معاونت جوانان بخش کوچکی از اعتبارات جوانان در سراسر کشور را در اختیار دارم که آن را هم به جوان‌ها می‌دهم و تا پایان امسال وام تشکل‌ها از طریق صندوق کارآفرینی امید با کارمزد ۴ درصد و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

وی افزود: درخواستی که از نمایندگان مجلس دارم این است که این معاونت به معاونت رییس جمهور و سازمان ملی جوانان تبدیل شود که اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم کل اعتبارات جوانان را ساماندهی کنیم. جوانان این کشور حق دراند یک نماینده رسمی در هیات دولت داشته باشند و نماینده آن‌ها تولید لایحه کند و مصوبات اختصاصی در این حوزه تولید و ابلاغ شود.

خبر خوش

تندگویان گفت: در اتفاقاتی که در چند هفته اخیر در جامعه رخ داد، از ۳۵۰ هزار عضو تشکل‌ها، هیچ کدام در این اغتشاشات حضور نداشتند و این نشان می‌دهد که اگر ما به جوانان یک پایگاه مدنی مشخص بدهیم، جوانان خودشان مسائلشان را حل و کنترل می‌کنند. اگر غفلت بکنیم و این پایگاه‌ها را ایجاد نکنیم این اتفاقات رخ می‌دهد.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته برای هر ۱۰۰ نفر یک NGO وجود دارد اما در ایران به ازای هر ۱۵۰۰۰ هزار نفر یک تشکل داریم. و از آن جامعه ایده‌آل خیلی عقب هستیم دولت و مجلس باید کمک بکنند تا به این سمت برویم.

 «مهمانخانه» با رویکرد سبک زندگی ایرانی، اسلامی به تهیه‌کنندگی سیدمحمدرضا ضرغامی از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴: ۳۰ تا ساعت ۱۶ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز