خبرگزاری کار ایران

سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۴۳۸

سی و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با معرفی برگزیدگان جایزه باربد به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شامگاه شنبه (30 دی ماه) با حضور اهالی موسیقی و مسئولانی چون سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی)، سیدمحمد مجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، فرزاد طالبی (مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد)، محمدحسین ایمانی خوشخو (رئیس کمیسیون فرهنگی شورای انقلاب فرهنگی)، حجت الاسلام مازنی (نماینده مجلس)، فاطمه ذوالقدر (نماینده مجلس)، قاضی زاده هاشمی(نماینده مجلس)، حجت‌الاسلام محمدعلی ابطحی و بسیاری دیگر از ساعت 19:30 در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم که اجرای آن را سیدعباس سجادی برعهده داشت، پس از پخش سرود ملی و تلاوت قرآن، نماهنگی از روند برگزاری بخش‌های مختلف جشنواره برای حاضران به نمایش درآمد.

در ادامه ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی سالار عقیلی روی صحنه آمد و تصانیف «آسمان مست» به آهنگسازی زنده‌یاد علی تجویدی با شعری از زنده‌یاد بیژن ترقی را اجرا کرد.

سپس حمیدرضا نوربخش به عنوان رییس سی و سومین جشنواره موسیقی فجر ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: در سه دوره اخیر جشنواره موسیقی فجر، فروش اجراهای بین‌المللی، نواحی و سنتی جشنواره با جهش قابل‌توجهی مواجه شده است. اگر سه دهه برگزاری جشنواره موسیقی فجر را مرور کنیم، متوجه می‌شویم که جشنواره تأثیر خودش را در بخش‌های مختلف فرهنگی گذاشته است و این تأثیر را در بخش‌های دیگر ازجمله حوزه اقتصادی نیز می‌توان به عینه دید.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه نیمی از بودجه جشنواره موسیقی فجر از محل درآمد فروش بلیت اجراها حاصل شده است. در سال‌های نه‌چندان دور، 80 درصد فروش بلیت جشنواره موسیقی فجر از اجراهای پاپ ناشی می‌شد ولی الآن این آمار خوب صرفاً مختص به فروش بلیت اجراهای پاپ نیست بلکه در دوره قبل و حتی دوره سی و یکم جشنواره موسیقی فجر، فروش اجراهای بین‌المللی هم به سطح فروش اجراهای پاپ رسید و فروش اجراهای سنتی، نواحی و کلاسیک هم با جهش قابل‌توجهی مواجه شد.

مدیرعامل خانه موسیقی همچنین عنوان کرد: نگاه ما به جشنواره موسیقی فجر یک نگاه کیفی بوده است و در عین حال استقبال مخاطب نیز از شروط اصلی جشنواره است. جشنواره موسیقی فجر آینه تمام‌نمایی برای همه مجریان هنر موسیقی است و به همین دلیل همه هنرمندان باید در برگزاری آن سهیم باشند. نکته دیگری که در این میان می‌توانیم به آن اشاره کنیم، دقت در داوری و ارائه راهکارهای مناسب برای بالندگی جشنواره است. خوشبختانه در چند دوره اخیر با حمایت‌های وزارت ارشاد و به ویژه معاونت هنری و دفتر موسیقی؛ تغییراتی در بخش‌های مختلف ازجمله جایزه باربد رخ داد و مخاطبان جشنواره با استقبال گرم خود نشان دادند که این رخداد را به خوبی دنبال می‌کنند.

نوربخش در بخش دیگری از سخنرانی‌اش گفت: نکته آخر این‌که شریف‌ترین هنرمندان در عرصه موسیقی هستند چراکه علیرغم تمام مشکلاتی که در این چهار دهه حل نشده‌اند، همچنان با امید و پشتکار مشغول فعالیت هستند. به هر ترتیب لغو کنسرت‌ها، آزادی فعالیت زنان در همه کشور، مسئله کُپی رایت، رونق بخشیدن به صنعت نشر و از همه مهمتر روشن شدن تکلیف سیاست‌های کلی موسیقی در کشور و مسائلی از این دست، فضا را به سمتی برده که به نظر می‌رسد وزارت ارشاد با ارتباط بیشتر با دیگر بخش‌های حکومتی گام‌های مهمتری در این عرصه بردارد.

در ادامه لوکا چیارلا موزیسین ایتالیایی روی صحنه آمد و به اجرای قطعه‌ای به صورت بی‌کلام با ویلن پرداخت که با استقبال مخاطبان مواجه شد.

بخش بعدی مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به اهدای دو بخش از جوایز اختصاص داشت که به همین منظور محمد سریر، ایرج راد، هوشنگ کامکار و هشت داور این بخش‌ها روی صحنه دعوت شدند اما از میان داوران تنها وارطان ساهاکیان روی صحنه حاضر شد.

در بخش آهنگسازی موسیقی کلاسیک لوح تقدیر به پریسا پیرزاده برای نوازندگی در آلبوم «وکالیز» تعلق گرفت. جایزه باربد این بخش مشترکا به علیرضا مشایخی برای آلبوم «سپکتروم» و کارن کیهانی برای آلبوم «باغ بی‌برگی» اهدا شد.

در بخش «آهنگسازی موسیقی بی‌کلام ایرانی» لوح تقدیر به احسان ذبیحی فر برای آلبوم «چهارگان» تقدیم شد؛ البته این در حالی بود که نام این آهنگساز در میان نامززدهای اعلام شده هیات داوران نبود. در این بخش میلاد درخشانی برای آلبوم «حرف بزن» جایزه باربد را دریافت کرد.

همچنین در بخش «آهنگسازی موسیقی با کلام ایرانی» جایزه باربد به کاوه صالحی برای آلبوم «این هم حکایتی است» رسید.

در بخش «خوانندگی آلبوم با کلام ایرانی» علیرضا قربانی برای آلبوم «فروغ» به عنوان بهترین خواننده، جایزه باربد را دریافت کرد. قربانی پس از دریافت این جایزه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در هنر چیزی به عنوان جایزه و رتبه‌بندی خیلی صادق نیست و جایزه همواره در اولویت‌های بعدی هر هنرمندی قرار می‌گیرد؛ بنابراین گرفتن این جایزه برای من چندان جای خوشحالی ندارد چون همه هنرمندانی که در این فضا حضور دارند شایسته دریافت جایزه هستند.

در ادامه مراسم اختتامیه؛ گروهی از موزیسین‌های نواحی مختلف ایران روی صحنه آمدند و قطعاتی متنوع و شاد از رپرتوار شادیانه‌های نواحی کشورمان را به اجرا درآوردند.

در بخش بعدی مراسم از دو هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی تقدیر شد که برای این بخش از برنامه سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حجت‌الاسلام مازنی (عضو میسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی)، سیدمحمد مجتبی حسینی (معاون هنری وزیر ارشاد)، فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد)، قاضی‌زاده هاشمی (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی) و فاطمه ذوالقدر (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی) به روی سن آمدند.

به این ترتیب از تمام آثار هنری ابراهیم قادری (خواننده 87 ساله کردزبان) و فرج علیپور (خواننده و نوازنده مطرح لرستان) تقدیر شد.

در ادامه این مراسم سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) پشت تریبون قرار گرفت و گفت: موسیقی ایرانی با نمایه‌هایی شناخته می‌شود؛ موسیقی ایران نمایه‌ای از ملیت و ایرانیت ماست. همانگونه که زبان نوا و نمایی از ایرانیت ماست. فراز و فرود تاریخ ایران با موسیقی و نواهای موسیقی به حیات خود ادامه داده است. کمتر موسیقی‌دان ایرانی داریم که از مام وطن و برای ایران ننواخته باشد.

صالحی در ادامه افزود: بزرگان ایرانی از فردوسی و خیام و حافظ و مولانا و سعدی که مفاخر ایران هستند با نوا و آهنگ موسیقی ایران جاودانه شده‌اند و ما صد‌ها و هزاران بیت از این بزرگان را با موسیقی ایرانی شنیده‌ایم و در جان فروبرده‌ایم. موسیقی ایرانی همچنین نوایی و نمادی از مقاوت است. موسیقی ایرانی و ساز آن با کوک جان مردم این سرزمین همراه بوده است. با ناخوشی آن‌ها نواخته و در روزهای سختی، همراه این مردم بوده است و در ایام انقلاب اسلامی و در جوش و خروش خیابان‌ها موسیقی با خیابان‌ها همراه شد، شعر و شعار و موسیقی و مردم باهم در آمیخته‌اند و ده‌ها قطعه‌ای از دل مردم برآمد و بر جانشان نشست.

وی همچنین عنوان کرد: در ایام دفاع مقدس در هشت سال سختی و رنج این موسیقی ایرانی بود که در این دوره پرحادثه و فراز و فرود حوادث را با خود مقطع‌بندی می‌کرد. ما فتح خرمشهر را با موسیقی جاودانه «خجسته باد این پیروزی» و ده‌ها اتفاق دیگر را با موسیقی این ایام به خاطر می‌آوریم. همچنین موسیقی ایرانی موسیقی قومیت ماست. هماهنگونه که اقالیم ایرانی در جغرافیای خود چهار فصل پررنگ و رمز است، در این اقالیم چهارگانه موسیقی ایرانی پرورش یافته است و هرکدام رنگ و طعم و بوی خود را دارد و همانگونه که یک جغرافیایی ایران زیباست موسیقی ایران هم پرترنم و زیباست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همچنین موسیقی ایرانی که در منطقه شرق جهانی زیسته است نمایه‌ای از عرفان و معنویت شرقی است و عرفان و معنویت شرقی با موسیقی ایرانی پیوندی عمیق ناگسستنی دارد. اگر موسیقی ایرانی را با این نوا‌ها و نمایه‌ها می‌شناسیم ایرانیت نماد مقاومت قومیت و عرفان و معنویت قلب این موسیقی را در دیپلماسی فرهنگی و هنری خود پیش از پیش باید بدانیم. موسیقی ایرانی می‌تواند بیش از گذشته یادآور عرفان و معنویت ایران اسلامی ملیت ما و ارزش‌های اخلاقی ما و سبک و فرم خاص موسیقایی باشد که در سده‌های متوالی بزرگان این مرز و بوم گام به گام پیش برده‌اند و امروز به ما رسانده‌اند.

سیدعباس صالحی در ادامه افزود: جشنواره موسیقی فجر فرصتی است برای حضور نسل‌های متوالی موسیقی از تجربه‌های پیشکسوتان تا خلاقیت‌های جوانان، و برای حضور موسیقی جغرافیای متنوع ایران زمین از نواحی و اقوام گوناگون است. همچنین فرصتی برای گونه‌های متنوع موسیقی ایرانی و جهانی و فرصتی برای گفتگو جهانی از طریق موسیقی زبان بی‌کلام بشری است. این فرصت را باید تقویت کرد و بر قوت‌های آن افزود و از ضعف‌های آن کاست.

وی همچنین عنوان کرد: جشنواره را فرصتی برای انسجام همدلی و همراهی اصحاب موسیقی ایرانی قرار داد و اینک در آغازین راه جشنواره موسیقی سی و چهارم از تمامی پیشکسوتان و شیفتگان این موسیقی پرطنین می‌خواهیم که از قوت‌ها بگویند تا در آن بیفزاییم تا نقد کنند و ما را استوار‌تر در راه بگردانند. با این نگاه‌ها و پیشنهاد‌ها و نقد‌ها سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ایران را پرفروغ‌تر کنند.

در بخش بعدی این مراسم قاسم رفعتی، محمدرضا چراغعلی، میلاد کیایی، حمیدرضا نوربخش، مظفر شفیعی و بهرام جمالی روی صحنه آمدند تا اهدای جوایز دو بخش موسیقی تلفیقی و موسیقی دستگاهی انجام دهند.

در بخش «آهنگسازی موسیقی تلفیقی بی‌کلام» گلنوش صالحی برای آلبوم «۱۰ تیر» جایزه باربد ا دریافت کرد. در بخش «آهنگسازی موسیقی تلفیقی با کلام» نیز لوح تقدیر به فرزاد میلانی برای آلبوم «نوستالژی» تعلق گرفت.

همچنین در بخش «موسیقی تلفیقی با کلام» جایزه باربد به میلاد درخشانی برای آلبوم «حرف بزن» رسید. درخشانی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: خیلی شب خوبی است که دو آلبوم من مورد تایید و موفقیت قرار گرفت. من این جوایز را به پدر و مادر و برادرم پدرام درخشانی تقدیم می‌کنم.

در بخش «موسیقی دستگاهی بی‌کلام» نیز جایزه باربد به قاسم رحیم‌زاده برای آلبوم «آواز رود» اهدا شد. همچنین در بخش «آهنگسازی موسیقی دستگاهی با کلام» هیات داوران جایزه بربد هیچ یک از نامزدها را شایسته دریافت جایزه ندانست. مجید مولانیا برای آلبوم «در عشق زنده باید» و محمد عشقی برای آلبوم «سرو بالا» نیز در این بخش لوح تقدیر این بخش را دریافت کردند.

در بخش «خوانندگی موسیقی دستگاهی با کلام» نیز هیات داوران هیچ آلبومی را حائز دریافت جایزه باربد ندانست و سالار عقیلی برای آلبوم «میهن وطنم خوش‌تر» و وحید تاج برای آلبوم «در عشق زنده باید» لوح تقدیر دریافت کردند. سالار عقیلی پس از دریافت لوح تقدیر این بخش گفت: این لوح‌ها و جوایز ملاک نیست بلکه ملاک تاثیرگذاری اثر است. امیدوارم ما هنرمندان فقط در مراسم ختم همدیگر را ملاقات نکنیم و در مکان و جای دیگر با هم به گفتگو نشسته و آنقدر از هم فاصله نداشته باشیم.

در ادامه مراسم گروه «مهتاب» به سرپرستی احسان ذبیحی فر قطعاتی را برای حاضران اجرا کرد.

مسئولان برگزاری جشنواره به خودشان جایزه دادند/ بازهم خرج کردن از توشه اعتباری استادمحمدرضا شجریان

در بخش ناشر برتر نیز امیرعباس ستایشگر، جایزه برتر این بخش را دریافت کرد.

ادامه مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به معرفی بهترین ناشران موسیقی اختصاص داشت. در این بخش بهترین ناشر، موسسات «ایران گام» به مدیریت صدرالدین حسین خانی و «پردیس موسیقی معاصر» به مدیریت اردوان جعفریان لوح تقدیر جشنواره را دریافت کردند.

جایزه نقدی این بخش نیز به امیرعباس ستایشگر مدیر موسسه «پرده هنر موسیقی» رسید که خودش از مسئولان برگزاری این دوره جشنواره موسیقی فجر بود.

ستایشگر بعد از دریافت جایزه خود گفت: این دو سال بهترین دورانی بود که ناشران با دفتر موسیقی وزارت ارشاد همکاری داشتند. به طور حتم این جایزه فقط برای قدردانی از یک ناشر جوان بوده وگرنه دیگر ناشران قدیمی و مطرح هستند که باید این جایزه را دریافت کنند. من با افتخار بخش معنوی جایزه‌ام را به محمدرضا شجریان تقدیم می‌کنم.

در بخش «آهنگسازی موسیقی پاپ» نیز جایزه باربد به کاوه یغمایی برای آلبوم «ناگهان رفته» تعلق گرفت. ضمن اینکه در بخش خوانندگی موسیقی پاپ نیز مهدی یراحی برای آلبوم «آینه قدی» جایزه باربد را دریافت کرد. یراحی بعد از دریافت جایزه خود گفت: دیروز هوای اهواز شهر من خیلی خراب بود و من خیلی نگران هم‌استانی‌هایم هستم به همین جهت می‌خواستم از این تریبون یادی از این عزیزان کنم.

آخرین بخش اهدای جوایزه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به تقدیری‌های اهالی رسانه اختصاص داشت که طی آن نیوشا مزیدآبادی (از رونامه اعتماد)، سما بابایی (از سایت موسیقی ما)، مهدی شاه رضایی (از برنامه رادیویی مترونُم)، امیرحسین ثقفی (برنامه چراغ از رادیو تهران)، بهزاد حقیقت (تهیه‌کننده برنامه خیابان در شبکه جام جم)، سایت موسیقی نوا و علیرضا سعیدی ( از خبرگزاری مهر) جوایز این بخش را دریافت کرددند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

بخش پایانی سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نیز به اجرای مهدی یراحی و گروهش اختصاص داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز