خبرگزاری کار ایران

مدیر مسئول مجله تهران مطرح کرد؛

گروهی به‌دنبال قربانی کردن مطبوعات ایرانی و فرهنگ مکتوب به پای فضای مجازی هستند

asdasd
کد خبر : ۵۸۲۷۵۳

احسان میراب‌زاده، مدیرمسئول مجله‌ تهران با انتقاد از سیاست‌های دولت در حوزهٔ رسانه‌های مکتوب از ضعیف‌ کردن ساختار رسانه‌های مکتوب طی سال‌های گذشته انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیرمسئول مجله‌ تهران با اشاره به نقش رسانه‌های مکتوب در تقویت رابطه بین «سواد و دگرگونی ذهن» گفت: در اتفاقات و ناآرامی‌های روزهای اخیر، آنچه بیش از هرچیز به چشم آمد عدم قدرت رسانه‌های مکتوب از نظر تیراژ مصرف و تاثیرگذاری بود و این، نتیجهٔ ضعیف‌ کردن ساختار رسانه‌های مکتوب طی تمام این سال‌ها‌ی گذشته بوده‌ است که ما فقط گوشه‌ای از خلاء آن را در این روز‌ها حس کردیم.

وی افزود: سیاست‌های نادرست دولت یازدهم در اعطای یارانه به مطبوعات و تبدیل‌ کردن عرصهٔ رسانه‌های مکتوب به محل آزمون و خطای سیاست‌های نوظهور، در کنار فقدان سیاست یا برنامه‌ای جامع و مشخص برای افزایش سرانهٔ مطالعه در کشور و انحصار حلقه‌های مشورتی مدیران فرهنگی به نظرات پاره‌ای محدود از کار‌شناسان، سبب شد مطبوعات ضعیف‌ترین دوران تاریخی خود را طی چهار سال گذشته سپری کنند.

میراب‌زاده ادامه‌داد: امروزه تردیدی در گسترش و افزایش ضریب نفوذ رسانه‌های دیجیتال در دنیا نیست و بنده هم هرگز نمی‌خواهم همچون دون‌کیشوت جلوی آن بایستم اما ظاهراً برخی دولتمردان ما دون‌کیشوت‌وار پا پیش گذاشته‌اند تا مطبوعات ایرانی و فرهنگ مکتوب را قربانی فضای مجازی کنند.

مدیر مسئول مجله‌ تهران افزود: بسیاری از بزرگسالان بی‌سواد در دنیای دیروز از یک میراث فرهنگی شفاهی با اهمیتی برخوردار بودند و حتی واجد پاره‌ای از صلاحیت‌ها و ارزشهای والا بودند که از محیط خانواده و اجتماع و میراث شفاهی بین نسلی‌شان طی قرن‌ها به دست آورده‌ بودند. تمامی این تجربیات به زندگی آن‌ها معنا بخشیده و همواره در معرض فراگیری زبان بوده‌اند هرچند شاید سواد خواندن و نوشتن هم نداشتند.

وی ادامه داد: سواد در دنیای امروز معنایی متفاوت یافته و با فرهنگ مکتوب است که رشد می‌کند وگرنه آموزش خواندن و نوشتن صرف یا پاره‌ای محفوظات ناکارآمد در دوران متوسطه و محتواهای غیرمستند و بمبارانی نرم‌افزارهای پیام‌رسان، روش آموزشی و تربیتی بی‌حاصلی است که نتیجه‌ای جز تاثیرپذیری مطلق از دنیای مجازی و از صحنه راندن مردم نخواهد داشت. اصالت سواد به معنابخشی به زندگی مردم است و این، در دنیای امروز، دیگر نه از راه میراث شفاهی بلکه از راه رسانه‌های دیجیتال و از آن مهم‌تر و مانا‌تر از راه فرهنگ مکتوب منتقل می‌شود. به عبارتی، فرهنگ مکتوب است که میراث مکتوب را می‌سازد.

میراب‌زاده گفت: جالب است که در دنیا هنوز جلد هفته‌نامه تایم غوغای سیاسی و اجتماعی برپا می‌کند و هرساله یک نفر را به عنوان شخص سال انتخاب می‌کند که چشم رسانه‌های جهان را به خود معطوف می‌کند. مجلهٔ فوربز یکی از مشهور‌ترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان به شمار می‌آید و فهرست‌هائی که ارائه می‌دهد محل رجوع تمام کنشگران فرهنگی و سیاسی و اقتصادی است. اکونومیست، نشنال‌جئوگرافیک و صد‌ها مجله و روزنامه در جهان همچنان با تغییر کارکرد از رسانهٔ خبری به رسانهٔ تحلیلی مکمل فضای مجازی شده‌اند.

وی ادامه داد: کدام شاعر و نویسنده‌ای با انتشار کتاب مخالف است یا با مجلات مصاحبه نمی‌کند و برند شخصی و هویت فرهنگی خویش را صرفاً در فضای مجازی می‌جوید؟ چرا مدیران فرهنگی ما به طور مطلق یا صفر می‌اندیشیند یا صد؟ حالا هم انگار که در توسعهٔ رسانه‌های برخط و دیجیتال، از خود کشورهای صاحب و مولد این تکنولوژی می‌خواهند جلو بزنند و اصرار در قربانی‌کردن فرهنگ مکتوب در این راه دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز