خبرگزاری کار ایران

راه‌اندازی کمپین حفظ خانه تاریخی نیما یوشیج/ فقر فرهنگی به فروش اعضای حیاتی فرهنگ مجبورمان ساخته است

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۵۱۵

کمپین حفظ خانه تاریخی نیما یوشیج توسط گروهی از هنرمندان راه‌اندازی شد. اعضای این پویش با نوشتن نامه به مسئولان دولتی و شهری خواستار حفظ این خانه از تخریب شده‌اند.

 به گزارش ایلنا، پویش حفظ خانهٔ «نیما یوشیج» نامه‌ای را خطاب به رئیس‌جمهور  و وزرای ارشاد، راه و شهرسازی،ر ئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، رئیس شورای شهر تهران و شهردار تهران نوشت و در آن به حفظ این خانه و جلوگیری از تخریب آن تاکید کرد.

متن نامه این پویش به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور محترم

با عرض سلام

خبری دقیق به ما رسیده که خانه تاریخی نیما یوشیج از ثبت ملی خارج شده و در مسیر تخریب قرار گرفته است. نیما، فردوسی معاصر ماست که بار دیگر ققنوس فارسی را از خاکس‌تر سده‌ها خمودگی شکوفاند و جان و جامه تازه کرد. اگر زبان را برابرنهاد ذهن آدمی قلمداد کنیم، نیما از معماران ایران معاصر است. یعنی‌‌ همان پدیدهٔ دردانه‌ای که شما بر مسند ریاست‌جمهوری‌اش، بار‌ها داد فرهنگ را بر بیداد بی‌فرهنگی سر داده‌اید. در آن خانه شمیم کلمات شاملو، اخوان، فرخزاد، آل احمد، دانشور و نام‌های فراوان دیگری است که هرکدام ستونی در اعتمادبه‌نفس معاصر این مردم‌اند. آیا زیبنده این مردمان، این خاک، و دیوان و دولت شماست که در برابر حفظ خانه‌ای بسیار کوچک ناتوان باشد؟

آقای رئیس‌جمهور

همسایه شمالی که برای دفاع از تن این مردم، جنگ‌افزار‌هایش را خریداری می‌کنیم، برای آنتوان چخوف‌اش، هفت خانه فرهنگی را حفظ کرده است که او در برخی از آن‌ها کوتاه زمانی توقف داشته. آن‌هم در سرزمینی که به بسیاری نویسندگان نامدار شهره است. اما تاریخ معاصر ما با زیروبم‌های جان‌فرسایش، مگر بستر روئیدن چند گل به ظرافت نیما و به استواری ساقه‌هایش بوده است؟ در دورانی که با هر خوی و مسلک، بحران عمیق فرهنگی را حس می‌کنیم، نپاییدن داشته‌هایی بی‌بازگشت، از ما چه تصویری در تاریخ باقی می‌گذارد؟ آیا ما مردمان روزگاری هستیم که فقر فرهنگی به فروش اعضای حیاتی فرهنگ مجبورمان ساخته؟ هزینه حفظ خانه‌ای بسیار کوچک در ایران بسیار بزرگ چقدر از شرافت ماست؟

آقای رئیس‌جمهور

مدیران اجرایی و میانی بسیاری قول همکاری داده‌اند. ولی تجربه بدقولی‌های این چند سال اخیرشان که در تخریب‌های حسرت‌بار متوالی نیز به گوش جامعه فرهنگی و هنری خوانده شد، ما را بی‌طاقت کرده است. موضوعی که مقیاسش فرا‌تر از همه فارسی‌زبانان جهان است، نمی‌تواند تنها به تصمیم‌گیران خرد ِ شهری و محلی سپرده شود. جدیت شما تنها با معیار فوریت سنجیده خواهد شد. از شما تقاضا داریم بنا به سوگندی که در آغاز مسئولیت یادکرده‌اید، حافظ خانه همه ما باشید.

رونوشت به:

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر سید عباس صالحی

وزیر محترم راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی

رئیس محترم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مهندس علی‌اصغر مونسان

شهردار محترم تهران، دکتر محمدعلی نجفی

ریاست محترم شورای شهر تهران، مهندس محسن هاشمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز