خبرگزاری کار ایران

کتاب موزه‌های آستان قدس رضوی منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۲۶۹

کتاب موزه‌های آستان قدس رضوی تالیف حشمت کفیلی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و همکاری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منتشر شد.

به گزارش ایلنا، این کتاب که با همکاری مریم حبیبی قاینی بایگی و محمدرضا شاهرودی‌زاده تالیف شده، دارای ۲ بخش است که در بخش نخست تاریخچه شکل گیری موزه در آستان قدس رضوی توضیح داده شده است.

در بخش دوم کتاب با عنوان گنجینه‌های آستان قدس رضوی، ۱۴ فصل از جمله تاریخ حرم رضوی، قرآن و نفایس، تمبر و اسکناس، هدایای حضرت آیه الله خامنه‌ای، فرش و منسوجات، نجوم و ساعت، ظروف وجود دارد.

از دیگر فصل‌های این بخش می‌توان به سلاح‌های سرد و گرم، هنرهای تجسمی، آبزیان و موجودات دریایی، موزه مردم‌شناسی حمام مهدی قلی بیگ، سکه، آثار اهدایی استاد محمود فرشچیان و مدال و نشان اشاره کرد.

در پیشگفتار کتاب به قلم، سید احمد محیط طباطبایی، مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آمده است؛ قدیمی‌ترین کتابخانه و موزه برجای مانده در سرزمین ایران، مجموعه کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی است که بنا بر سنت حسنه وقف پاگرفته و عمر آن از هزار سال افزون است.

در ادامه پیشگفتار آمده است؛ در حال حاضر بزرگ‌ترین مجموعه قران‌های خطی جهان، (متجاوز از ۲۰ هزار نسخه) که از اهمیتی بی‌نظیر در جهان اسلام و در میان موزه‌های سراسر دنیا برخوردار است، در آستان قدس رضوی موجود و نگه داری می‌شود. همچنین مجموعه مهم و کم نظیری از ادوات نجومی و اسطرلاب‌ها و اشیا نفیس و بی‌رقیب دیگری همچون انواع شمشیرهای مرصع، قندیل‌های طلا و مرصع و کتیبه‌های طلای دوره صفویه و درهای چوبی منبت و مرصع مربوط به حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام و دیگر آثاری که در گذر قرن‌ها توسط علمای دینی و مشاهیر فرهنگ و ادب، مردم عادی، خادمان، شاهان و سرداران فاتح و مجموعه داران به این آستان اهدا شده و برخی از ان‌ها در موزه‌ها به معرض نمایش قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز