خبرگزاری کار ایران

عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا به مزایده گذاشته شد

asdasd
کد خبر : ۵۷۱۷۳۰

«عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا» در تهران پس از پایان عملیات مرمت، توسط صندوق بازنشستگی کشوری به مزایده عمومی گذاشته شد.

به گزارش ایلنا، «عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا» در محدوده ارگ سلطنتی تهران و حریم کاخ جهانی گلستان در خیابان ناصرخسرو، خیابان صوراسرافیل، کوچه ناصرالدین میرزا، پلاک ۱۶ قرار دارد. این بنا که در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ به شماره ۱۲۲۱۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، متعلق به ناصرالدین میرزا؛ فرزند مظفرالدین شاه بوده و جزء معدود خانه‌های باقیمانده ارزشمند در محدوده ارگ سلطنتی تهران است.

خانه ناصرالدین میرزا در سال ۱۲۸۵ ه. ق. به فرمان وی با مساحت چهار هزار و ۵۰۰ متر ساخته می‌شود که امروز تنها ۹۱۸ متر از فضای بیرونی و حدود ۸۷۰ متر زیربنا از عمارت مجلل آن باقی مانده است. از ویژگی‌های بارز این بنا می‌توان به چهارصفه بودن، تزئینات ارزشمند و گنبد کلاه‌فرنگی آن اشاره کرد. این بنا یکی از دو بنای گنبدی‌شکل تهران و با معماری منحصر به فرد کویری در قلب پایتخت است.

براساس توافق صندوق بازنشستگی کشوری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، صندوق بازنشستگی اوایل دهه ۸۰ متعهد به مرمت بنا شد. «هلدینگ عمران و ساختمان تراز پی‌ریز»؛ وابسته به صندوق بازنشستگی، در مدت سه سال مرمت این بنا را زیر نظر سازمان میراث فرهنگی به پایان رسانید و آن را آماده احیا و بهره‌برداری کرد.

صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان مالک بنا و در مسیر برنامه‌های سازمانی خود، این اثر تاریخی را به مزایده عمومی گذاشته است. برنامه انتشار آگهی مزایده در روزنامه همشهری روز دوشنبه ۲۷/۹/۹۶، روزنامه روز ایران ۲/۱۰/۹۶ و روزنامه دنیای اقتصاد روز یکشنبه ۳/۱۰/۹۶ است.

در دفترچه معرفی در اسناد مزایده در ارتباط با احیای این بنا آمده است: «فرآیند اخذ موافقت اصولی» از «اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران»، با عنوان «موافقت اصولی تاسیسات گردشگری» برای عملکرد «پذیرایی» طی شده است. پیش‌بینی می‌شود برنده مزایده بلافاصله بتواند با تجهیز این بنا، مقدمات احیا و بهره‌برداری از آن را آغاز کند.

براساس بند «ج» ماده ۶ «قانون حفظ آثار ملی ‌مصوب ۱۲ آبان ماه ۱۳۱۹» با موضوع ممنوعیت «تملک و معامله بدون اجازه دولت نسبت به مصالح و مواد متعلقه به ابنیه مذکوره در فهرست آثار ملی» هر معامله‌ای بدون مجوز میراث فرهنگی ممنوع خواهد بود. در این ارتباط در متن آگهی روزنامه و همچنین اسناد مزایده، صندوق بازنشستگی تاکید کرده است که باید مجوز معامله برای برنده مزایده از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اخذ شود. بدین منظور هماهنگی‌های لازم با اداره کل میراث استان تهران نیز صورت گرفته است.

عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا به مزایده گذاشته شد

از سوی دیگر مشاوران حقوقی صندوق بازنشستگی پس از بررسی قوانین، «آگهی مزایده در روزنامه» را به نحوی تنظیم کرده‌اند که «بر ثبت شدن بنا در فهرست آثار ملی تاکید شده باشد» و از سوی دیگر در «برگه مشخصات ملک و متقاضی» در «اسناد مزایده» نیز این مساله به صراحت تاکید شده است تا از شرکت‌کنندگان اصطلاحا التزام گرفته شود که از ثبت شدن بنا و همچنین از مفاد «قانون حفظ آثار ملی مصوب ۱۲ آبان ماه ۱۳۰۹ شمسی» و «قانون ثبت آثار ملی مصوب اول آبان ماه ۱۳۵۲» اطلاع دارند.

تاکید می‌شود؛ صندوق بازنشستگی کشوری از ابتدا مرمت این بنا را زیر نظر سازمان میراث فرهنگی پیش برده و حتی فرآیند اخذ موافقت اصولی با عنوان «تاسیسات گردشگری» را طی کرده است. لذا کلیه این اقدامات با هماهنگی و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی بوده و در آینده نیز مبایعه، با کسب مجوز از سازمان خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز