خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر فرهنگی وزارت کار در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

اجرای آوازهای خانه‌داری زنان کرد، آوازهای زنان شبان و جارزنان و ملاحان در تهران

asdasd
کد خبر : ۵۷۱۶۲۱

اولین دوره جشنواره نغمه‌های کار و تلاش در حالی از امروز در تهران آغاز می‌شود که طی آن 140 هنرمند موسیقی کار از گروه‌های مختلفی مانند جار‌زنان، زنان شبان، ملاحان و ... به اجرا می‌پردازند.

بی‌نظیر جلالی (مدیرکل دفتر فرهنگی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب گفت: اولین دوره جشنواره نغمه‌های کار و تلاش که در واقع شامل آوازهای کار می‌شود، به مدت سه روز از امروز آغاز خواهد شد. ما در وزارت کار و تعاون و در دفتر فرهنگی معتقد هستیم فرهنگ‌سازی و گفتمان فرهنگ و تلاش جامعه برعهده ماست و متاسفانه از آن غفلت شده است. در درازمدت بسیاری از مشاغل و آوازها و موسیقی‌های مربوط به آنان فراموش شده و بسیاری از ارزش‌های این عرصه از بین رفته است.

مدیرکل دفتر فرهنگی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه افزود: جوان‌ها کمتر میل به مهارت‌آموزی دارند و بیشتر تمایل به پشت میزنشینی پیدا کرده‌اند. از این رو خواستیم از این موسیقی برآمده از آئین و سنت و رسوم ما ایرانی‌ها، به عنوان تلنگر در این عرصه استفاده کنیم. در اولین جشنواره نغمه‌های کار و تلاش، 26 گروه از سراسر کشور حضور خواهند داشت. امروز نیز این جشنواره در سالن «تلاش» دفتر فرهنگی وزارت کار و تعاون در چهاراه پارک وی افتتاح خواهد شد و طی سه روز ادامه خواهد داشت. در حاشیه این جشنواره نیز زنان روستایی از مناطق مختلف کشورمان حضور خواهند داشت تا صنایع دستی‌هایشان را عرضه کنند.

وی همچنین عنوان کرد: این گروه‌ها از مناطق مختلف کشور دعوت شده‌اند؛ برای مثال زنانی که در شالیزارها نغمه‌های کاشت داشت برداشت را در حین کار اجرا می‌کنند، حضور دارند. یا زنانی که چوپان بودند و نغمه‌های خاصی را اجرا می‌کرده‌اند، به اجرا می‌پردازند. حتی ملاح‌ها و ملوان‌ها که در هنگام صید و کار آهنگ‌های مختلفی را برای بخش‌های مختلفی کاری‌شان اجرا می‌کنند، در این جشنواره آوازهای کارشان را اجرا می‌کنند.

بی‌نظیر جلالی گفت: ابوالحسن فیروز آبادی (قائم مقام وزیر کار) و دکتر حسن ذوالفقاری (کارشناس و پژوهشگر موسیقی) در این مراسم سخنرانی خواهند کرد. این در حالی است که از اجراهای جشنواره به صورت حرفه‌ای ضبط صوتی و تصویری انجام می‌شود.

هوشنگ جاوید (دبیر عملی اولین دوره جشنواره نغمه‌های کار و تلاش) نیز در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: مجموعا 140 هنرمند در قالب 26 گروه از 22 نقطه ایران به در این جشنواره شرکت کرده‌اند. اینها گروه‌های کاری هستند که به صورت حرفه‌ای با این آوازها آشنا هستند. البته چند گروه و هنرمند حرفه‌ای نیز در میان آنها وجود دارد. مثلا گروه تربت‌جام که فاروغ کیانی سرپرستی آن را برعهده دارد، گروهی حرفه‌ای محسوب می‌شود که موسیقی کار و تلاش کشاورزی منطقه خودشان را اجرا خواهند کرد. یا مثلا گروه «مهر وطن» از کرمان به سرپرستی مسعود نکویی که گروه حرفه‌ای محسوب می‌شوند. دلیل حضور این گروه‌های حرفه‌ای نیز این است که ما رویکرد به موسیقی نوین را برای کار در اولویت این جشنواره قرار داده‌ایم تا ببینیم چه کاربردها و تعریف و اهمیت جدیدی برای موضوع کار در ترانه‌ها و آهنگ‌ها می‌توانیم در پیش بگیریم.

دبیر علمی اولین دوره جشنواره نغمه‌های کار و تلاش در ادامه افزود: ما در این جشنواره از 10 پیشکسوت این عرصه نیز که سن بالایی دارند و در زمینه موسیقی و آوازهای کار فعالیت کرده‌اند، سپاس ویژه به عمل خواهیم آورد. عده‌ای هستند که طبق قوانین بین‌المللی میراث معنوی، به عنوان پاسدار فرهنگ معنوی در این زمینه محسوب می‌شوند که از آنها تقدیر می‌شود. در این حوزه دو خانم هستند که شبانی می‌کنند و آوازهای مخصوص این حرفه را سال‌ها اجرا کرده‌اند؛ همچنین یک مادر کورد مورد تقدیر خواهد گرفت که لالایی‌های و آوازهای مربوط به مناطق کوردنشین ایران را اجرا می‌کند. همچنین از قدیمی‌ترین ملاح بوشهری آقای غریبی که آوازهای ملاحی را اجرا می‌کند، تقدیر خواهیم کرد.

وی همچنین عنوان کرد: ما از یک جارزن کار نیز تجلیل خواهیم کرد. البته یک بخش پژهشی نیز داریم که در آن به بررسی بسیاری از این آوازها و موسیقی‌های کار خواهیم می‌پردازیم. این در حالی است که به نگرش نویی که نسبت به موسیقی کار وجود دارد نیز توجه ویژه‌ای داریم. یکسری آثار تولید شده که برداشتی از روی آوازهای کار قدیمی محسوب می‌شود در سال‌های اخیر تولید شده و می‌شود و ما باید ببینیم از این عرصه چگونه می‌توانیم بهره بگیریم.

 گفت: برای سال آینده دبیرخانه دائمی جشنواره تشکیل می‌شود و مسئله نگرش به آینده و تولیدات موسیقایی در زمینه موسیقی کار نیز در عرصه رقابتی موسیقی بررسی خواهد شد. علاوه بر اینها اعلام شده که اگر کارگران کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی و کارگاه‌ها گروهی دارند که در زمینه کاری خودشان اثری را ایجاد می‌کنند، در جشنواره سال آینده حضور داشته باشند.

این پژوهشگر موسیقی نواحی ایران در ادامه عنوان کرد: این جشنواره آغازی است برای اینکه شکل موسیقی کار و اهمیت این نوع از موسیقی مشخص شود. و اینکه میراث معنوی ما در این عرصه چه میزان است و اینکه آیا می‌توانیم از این میراث معنوی بهره بگیریم یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز