خبرگزاری کار ایران

در نشستی با مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها به مناسبت هفته پژوهش مطرح شد؛

اگر کشفی به قصد قاچاق نباشد، حق کشف به آن تعلق می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۵۷۱۴۲۰

بهشتی یکی از راهکارهای نزدیک‌تر شدن استان‌ها و پژوهشگاه را راه‌اندازی شبکه پژوهشگاه در سطح کشور تحت عنوان مراکز پژوهش اعلام کرد و گفت: برای راه‌اندازی این شبکه نیاز به همکاری استان‌ها وجود دارد و تاکنون ۶ استان اعلام همکاری کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این مطلب را در نشستی که به مناسبت هفته پژوهش با مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌ها و معاونین و مدیران پ‍ژوهشگاه برگزار شد، مطرح ساخت.

بهشتی با تاکید بر ضرورت برگزاری جلسات منظم و بیشتر پژوهشگاه با مدیران استانی گفت: ممکن است به لحاظ ساختاری و شرایط مدیریتی وضعیتی وجود داشته باشد که بین پژوهشگاه و استان‌ها فاصله به وجود امده و هر دو از ظرفیت‌ها، فعالیت‌ها و نیازهای یکدیگر بی‌اطلاع هستیم.

او عمده فعالیت‌های پژوهشگاه را می‌دانی و بیشترین میدان فعالیت‌های آن را نیز در استان‌ها دانست.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: ارتباطات برای انجام فعالیت‌های مشترک می‌تواند بهانه‌ای برای ارتباط و تعامل بیشتر استان‌ها و پژوهشگاه شود.

او افزود: استقبال استان‌ها باعث می‌شود فعالیت‌های پژوهشگاه بیشتر در آنجا متمرکز شده و تعامل بیشتری با پژوهشگاه در حوزه‌های خاص داشته باشند، در واقع استان‌هایی که بیشتر استقبال می‌کنند جز الویت‌های پژوهشگاه خواهند بود.

وی در ادامه بر پیوند دوباره حوزه میراث فرهنگی و پژوهشگاه تاکید کرد و گفت: در گذشته ادارات کل میراث فرهنگی، دارای معاونت پژوهشی بودند اما متاسفانه به دنبال جدایی پژوهشگاه از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این معاونت نیز حذف شد.

در ادامه نشست سید احمد محیط طباطبایی، مشاور رییس پژوهشگاه نیز در سخنانی گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سال گذشته با تغییر در ساختار سازمانی و چارت خود، شکل جدیدی پیدا کرده و امروز دارای سه معاونت و ۵ پژوهشکده و ۳ گروه پژوهشی است.

او با اشاره به وجود معاونت پژوهشی، معاونت توسعه، پشتیبانی و مدیریت و معاونت فناوری گفت: تغییر و تحولی که از زمان ادغام سازمان پیش آمد باعث شد به شکل سازمانی ارتباط بین مدیران استان‌ها با بدنه اصلی پژوهشگاه میراث فرهنگی منقطع شود.

در ادامه محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آماده سازی نمونه نخست پیوست میراث فرهنگی با کمک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد و گفت: براساس برنامه ششم باید همه پروژه‌های پیوست میراث فرهنگی داشته باشند.

او افزود: اگر کشفی به قصد قاچاق نباشد، حق کشف به آن تعلق می‌گیرد و در غیر این صورت غیرقانونی است.

او در ادامه بر لزوم تشکیل جلساتی منظم با حضور مدیران استانی تاکید کرد و گفت: درصد بسیاری از مشکلات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مربوط به مشکلات موجود در استان‌ها از جمله پروژه‌های عمرانی است که باید به طور مفصل درباره آن‌ها صحبت شود.

عبدالکریم شادمهر، معاون اداری مالی و توسعه مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تفکیک معاونت میراث فرهنگی از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را اتفاقی ناگوار دانست و گفت: پژوهشگاه همواره تلاش داشته خلا موجود را با توجه به زیرساخت‌های توسعه مدیریت و امکان اتصال بین پژوهشگاه و واحدهای استانی مدیریت کند و اساسنامه پژوهشگاه با این رویکرد اصلاح شد که پژوهشگاه بتواند مراکز پژوهشی استانی خود را به عنوان یک بازوی فکری و تحقیقاتی در راستای تعامل با واحدهای استانی داشته باشد.

او با اشاره به اعلام آمادگی حدود ۶ استان در این زمینه گفت: این در حالی است که براساس دستورالعمل تصویب شده در معاونت علمی پژوهشی هنوز امکان شروع به صورت جدی فراهم نشده است و ملزومات و الزاماتی نیاز است.

او در ادامه از تصویب پایگاه پژوهشی موضوعی خبر داد و گفت: کار پایگاه پژوهشی موضوعی دفاع مقدس آغاز شده و در زمینه پایگاه پژوهشی موضوعی جاده راه ابریشم در حال تعامل با استان‌ها هستیم.

شادمهر در ادامه درباره امکاناتی که به عنوان زیر ساخت در پروژه‌ها تعریف شده و در بحث بودجه ریزی عملیاتی با مشارکت استان‌ها تحقق پیدا خواهد کرد، به تعریف پروژه‌های پژوهشی مشارکت در فعالیت‌های می‌دانی با همکاری استان‌ها، تعیین اولویت‌های تدوین اطلس جامع میراث فرهنگی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی اشاره کرد.

او از انعقاد تفاهمنامه‌هایی بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با مراکز پژوهشی داخل و خارج کشور خبر داد و گفت: در برخی از موارد همکاران استانی برای شرکت در کارگاه‌های تخصصی در خارج از کشور استفاده کردند.

وی از همچنین از اختصاص فضای مناسب و امکانات و اعتبارات با حداقل نیروهای انسانی برای فعالیت‌های پژوهشی، معرفی نماینده تام الاختیار استان برای پیگیری امور مربوطه، انعقاد قرارداد برای انجام همه فعالیت‌های مورد نیاز در چهارچوب تفاهم نامه همکاری خبر داد.

به گفته وی، در صورت ارزیابی مثبت و موفق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در یک یا چند دوره همکاری حداقل دو ساله در قالب تفاهم نامه، پژوهشگاه براساس مقرارت مربوطه پس از اخذ مجوزهای قانونی از هیات امنا و شورای گسترش آموزش عالی و در چهارچوب مقررات اقدام به تاسیس مرکز پژوهشی خواهد کرد.

او در ادامه با اشاره به ارایه لایحه بودجه سال ۹۷ به مجلس و وجود بند یک درصد گفت: سازمان مدیریت استان درباره کسر یک درصد تصمیم می‌گیرد به عبارت دیگر اگر استانی برنامه‌ای ارایه نکند از سرجمع، یک درصد کسر شده و در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار می‌گیرد که پتانسیل‌های پژوهشی بیشتری دارند.

وی با اشاره به تمایل پژوهشگاه برای همکاری و تعامل با استان‌ها برای انجام برنامه‌ها گفت: استان‌ها می‌توانند پروژه‌های خود را با همکاری پژوهشکده‌ها و معاونت پژوهشی پژوهشگاه تعریف کرده و از یک درصد اعتبار مختص به فعالیت‌های پژوهشی استفاده کنند.

شادمهر افزود: اگر استان‌ها بتوانند یک درصد بودجه پژوهشی استان خود را به فعالیت‌های پژوهشی اختصاص دهند، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز مبلغی به‌‌ همان اندازه برای فعالیت‌های مشترک پژوهشی اختصاص خواهد داد.

او در ادامه به توضیح مجوزهای صادر شده برای طرح‌های پژوهشی پرداخت و افزود: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در چند سال گذشته زیر ساخت‌های اطلس جامع میراث فرهنگی را با همکاری برخی از استان‌ها فراهم کرده است.

او از سایر استان‌ها نیز خواست برای تدوین اطلس جامع میراث فرهنگی همکاری کنند.

در ادامه نشست علیرضا قلی‌نژاد معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درباره معاونت فناوری و کاربردی سازی و چگونگی استفاده استان‌ها از این ظرفیت سخن گفت.

او موضوع معاونت فناوری و کاربردی سازی را دغدغه همه فعالان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری دانست و گفت: به رغم حجم زیاد مسولیت‌ها و تکالیفی که برعهده بدنه دولتی در این حوزه‌ها است و هر روز هم بیشتر می‌شود، امکانات مناسبی وجود ندارد.

او با استناد به آمار گفت: نسبت بین عوامل موثر و تاثیرگذار و کارشناس‌های کلیدی با حجم تکالیف مناسب نیست.

قلی‌نژاد افزود: دنیای امروز با ورود فناوری و تغییر مناسبات بین مردم و جامعه و تولیدکنندگان و عرضه کنندگان خدمات باعث شده، همه به فکر استفاده از روش‌های بهتر برای تولید یا عرضه خدمات بهتر هستند.

او با اشاره به مراکز شتاب دهنده، نوآوری و رشد، استارتاپ‌ها گفت: همه این‌ها دستاوردهای دوره معاصر است تا ما بتوانیم پاسخ‌های موثر‌تر، کم هزینه‌تر و سریع تری به موضوعات روز بدهیم.

او با اشاره به وظایف معاونت فناوری و کاربردی سازی، موضوع آینده پژوهی و مشاوره در زمینه‌های مرتبط را از وظایف این معاونت دانست و گفت: با تشویق متخصص‌های خلاق و افرادی که احاطه‌ای به فناوری داشته و می‌توانند فناوری را در زمینه خلاقیت وارد حوزه‌های مورد نظر ما کنند، تلاش می‌شود بخش‌های مختلف جامعه به کمک گرفته و کم کم وارد عرصه فعالیت شوند تا بتوانند مسولیت‌هایی در زمینه گردشگری و حفاظت از میراث فرهنگی را برعهده بگیرند.

به گفته قلی‌نژاد، مخاطبان معاونت فناوری و کاربردی سازی سه گروه مشخص هستند، ک گروه شامل متخصصان حوزه می‌شوند که به هر دلیلی توان کاربردی سازی را ندارند و ما موظف هستیم با پشتیانی، خدمات رسانی را برای ان‌ها تسهیل کنیم تا در این راه به نوعی وارد عرصه کسب و کار شوند.

وی گروه دیگر مخاطبان را محققانی دانست که می‌توانند در قالب شرکت‌های دانش بنیان وارد این عرصه شده و با استفاده از امکانات و تسهیلات بودجه‌های دولتی خدمات رسانی مناسبی داشته باشند.

او گروه سوم مخاطبان را افرادی دانست که در حوزه‌های مختلف فناورانه فعالیت کرده و قادرند نسبت به موضوع خود فعالیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی و حفاظت را انجام دهند.

قلی‌نژاد افزود: همه آنچه در ایران داریم تاریخی دارد که باید مورد پژوهش قرار گرفته و مبتنی بر یافته‌های پژوهشی آن می‌توان جاذبه‌ای به عنوان مقصد گردشگری تعریف کرد.

در ادامه نشست سعید امیریان، مدیر برنامه ریزی و آمار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: طبق سند راهبردی در افق ۱۴۰۴ پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری معتبر‌ترین نهاد ملی و فراملی در حوزه حفاظت، احیا میراث فرهنگی و تمدن ایران اسلامی و مرجع تاثیرگذار ملی در الگوسازی، گفتمان سازی، تمدن سازی و پایش شاخص‌های میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار در چهارچوب چشم انداز ۲۰ ساله کشور عمل خواهد کرد.

او افزود: پژوهشگاه در چهارچوب برنامه راهبردی تلاش می‌کند سطح تعاملات خود را توسعه دهد و بالا‌ترین سطح تعامل را با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد که به عنوان بازوی علمی سازمان عمل می‌کند.

امیریان افزود: چهارچوب همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با استان‌ها نیز در چهارچوب تعامل پژوهشگاه با سازمان تعریف می‌شود.

او درادامه به تعاملات ملی پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: در این سطح سعی می‌کنیم با مردم تعاملات خود را ارتقا دهیم و ایجاد معاونت توسعه فناوری نیز در راستای توسعه فعالیت‌ها به ویژه در زمینه میراث فرهنگی در بین مردم بوده است.

او با اشاره به تعاملات بین المللی گفت: پژوهشگاه با موسسات بین المللی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکار می‌داند.

امیریان ابراز امیداواری کرد که تعاملات پژوهشگاه در سطوح یاد شده بتواند باعث تقویت فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی در گستره ایران فرهنگی، سلامت اجتماعی و رفاه، انسجام سیاسی و وحدت ملی، توازن در رشد اقتصادی مبتنی بر منابع و توسعه اقتصاد دانش بینان مبتنی بر صنایع فرهنگی شود.

وی با اشاره بهبود عملکرد پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سال ۹۱ در بین پژوهشگاه‌های کشور درجه D داشته است این در حالی است با ارتقا خود در شاخص‌های وزارت علوم به درجه C رسیده و امیدواریم با ارزیابی عملکرد سال ۹۵-۹۶ به درجه B ارتقا پیداکنیم.

او از جمله مهم‌ترین برنامه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی در افق ۱۴۰۴ به اجرای وظایف حاکمیتی پژوهشگاه، تهیه اطلس جامع میراث فرهنگی، ایجاد پایگاه‌های پژوهشی موضوعی میراث فرهنگی، اجرای تفاهمنامه‌های میراث فرهنگی و گسترش مراکز نوآوری میراث فرهنگی اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز