خبرگزاری کار ایران

«شیوه» ۵ منتشر شد؛

از گفتگو با «روئین پاکباز» تا پرونده‌ای برای «کیانوش عیاری»

asdasd
کد خبر : ۵۷۱۱۳۳

پنجمین شماره دوماهنامه‌ی تخصصی هنر «شیوه» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجمین شماره (آذر و دی ۹۶) از دوماهنامه‌ی تخصصی هنر خانه هنرمندان ایران؛ «شیوه» منتشر شد.

سینما-؛ در این شماره، پرونده‌ای از کیانوش عیاری تهیه شده که در هفت بخش به معرفی و نقدِ آثار این کارگردان می‌پردازد. هم‌چنین سعید عقیقی با عیاری مصاحبه‌ای داشته است. در آخرین بخش سینما، مطلبی تحت عنوان «سینمای جنوب شرق آسیا؛ مدرن؛ رادیکال و آلترناتیو» آمده که به معرفی تعدادی از فیلم‌های جنوب شرق آسیا می‌پردازد.

تئاتر-؛ در ادامه گفتگویی با نغمه ثمینی انجام شده و این نمایش‌نامه‌نویس و استاد دانشگاه، از «نوشتن» گفته است. فرزانه ابراهیم‌زاده، در پرونده‌ای با عنوان «بحران مخاطب؛ توهم یا واقعیت»، به وضعیت مخاطب در تئاتر ایران پرداخته است. وی تئاتر ایران را در وضعیت کنونی‌اش دچار بحران دانسته؛ بحرانی که با روگرداندن دولت از حمایت هنرمندان و واگذاری بخش اعظمی از تولیدهای تئاتر ایران به بخش خصوصی و در نتیجه نیاز به تأمین هزینه‌های گزاف تولید نمایش بیش از هر چیز می‌توان آن را در مخاطب دید. در همین راستا، مطلب بعدی، میزگردی است که همین نویسنده پیرامون بحران مخاطب در تئاتر ایران، با حسن معجونی، نورالدین حیدری ماهر، جابر رمضانی و سجاد افشاریان داشته است.

تجسمی-؛ پرونده‌ی مفصلی درباره‌ی هنر نقاشی در شوروی در چهار مقاله‌ی «رئالیسم سوسیالیستی»، «رئالیسم سوسیالیستی: ماجرا از چه قرار است»، «تولد رئالیسم سوسیالیستی» و «رئالیسم شوروی» در این شماره می‌خوانیم که همگی ترجمه است. در ادامه نقد و گفتگوهایی درباره‌ی مهم‌ترین رخدادهای روز هنرهای تجسمی آمده است. خیزران اسماعیل زاده، به نقد کتابِ «تحولات تصویری هنر ایران» نوشته‌ی سیامک دل‌زنده پرداخته است و آن را از چند حیث ناموفق اعلام کرده است. در  ادامه، قسمت دوم از گفتگویی را می‌خوانیم که ایمان افساریان، مجید اخگر و مسلم خضری با روئین پاکباز داشته‌اند. پاکباز در این گفتگو به فعالیت‌های پس از انقلاب خود می‌پردازد و از فعالیت‌اش در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران، نگارش دائره‌المعارف سه جلدی‌اش و مسائلی که برای نخستین بار جزئیات مطرح می‌شوند، سخن گفته است.

ادبیات-؛ در این قسمت، پرونده‌ای درباره‌ی نقش مجلات ادبی در دنیای ادبیات انگلیسی زبان تهیه شده است. هم‌چنین گفتگویی با لورن استین؛ سردبیر پاریس ریویو انجام شده است.

معماری-؛ در مقالات تحلیلی انتقادی این قسمت، «گلگشت ایرانی» را با ارجاع مدام به آثار هنرمندان ایرانی از جمله منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، علی اکبر صادقی، کامبیز صبری، فرح اصولی و ... تجربه می‌کنیم. هم‌چنین مقاله‌ای درباره‌ی مدرنیسم و مدرنیته می‌خوانیم که به ماهیت معماری ایران مدرن و رابطه‌اش با مدرنیوزاسیون می‌پردازد.

این شماره از دوماهنامه‌ی شیوه به قیمت 15000 هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز