خبرگزاری کار ایران

حمیدرضا نوربخش در جشن خانه موسیقی:

چرا زنان در برخی استان‌ها اجازه نوازندگی ندارند/ رسانه‌ ملی مهمترین ناقض حقوق هنرمندان است/گرامیداشت یاد و نام استاد شجریان+عکس

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۶۱۹

مدیرعامل خانه موسیقی در جشن این نهاد صنفی درباره مسائلی چون گرامیداشت استاد شجریان، عدم اجازه نوازندگی زنان در برخی استان‌ها و مسئله کپی‌رایت سخنرانی کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا نوربخش در هجدهمین جشن خانه موسیقی، ضمن خوشامدگویی به اهالی موسیقی گفت: جشن ما در دولت جدید برگزار می‌شود و باید به دولت جدید، شهردار جدید، معاون امور هنری جدید وزارت‌ارشاد خیر مقدم بگویم.

وی ادامه داد: در رفتن مرادخانی و آمدن حسینی باید این مصرع معروف حضرت حافظ به ذهنم می‌رسد که می‌فرماید صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت. مرادخانی 18 سال مداوم در عرصه موسیقی کار کرده و باید قدر او را بدانیم.

مدیرعامل خانه موسیقی متذکر شد: باید یاد و نام اسطوره بزرگ و صاحب اصلی این مجلس، رئیس شورای‌عالی خانه موسیقی؛ استاد محمدرضا شجریان را گرامی بداریم. از 18 سالی که جشن خانه موسیقی را برگزار کرده‌ایم، حداقل 14 سالش را با حضور گرم محمدرضا شجریان برگزار کردیم. امروز هم یادگار نازنین‌شان همایون شجریان میان ماست.

وی خاطرنشان کرد: وزیر ارشاد چندی پیش گفتند در سه ماه گذشته لغو کنسرت نداشتیم. البته دو ماهش محرم و صفر بوده است. امیدواریم سال آینده وزیر ارشاد همین‌جا بگویند سال گذشته هیچ لغو کنسرتی نداشتیم.

نوربخش در ادامه افزود: هر سال عده‌ای جوان با اشتیاق از مراکز آکادمیک فارغ‌التحصیل می‌شوند و بحث اشتغال این هنرمندان معضلی است که باید برایش فکری اساسی کرد. بدنه موسیقی و بازار موسیقی آنقدر رونق ندارد که این عزیزان بتوانند فعالیت کنند و این از مطالبات اصلی اهالی موسیقی است.

مدیرعامل خانه موسیقی با بیان اینکه هنوز هم نوازندگی خانم ها در بخشی از کشور ممنوع است،‌ تصریح کرد: چرا یک زن حق تحصیل موسیقی دارد اما حق نوازندگی ندارد. در چند استان کشور هنوز خانم‌های گروه اجازه‌ی رفتن روی صحنه را ندارند و این مورد قبول ما و اهالی موسیقی نیست.

نوربخش ادامه داد: دوستان عزیز؛ اهالی موسیقی و دولت‌مردان عزیز، مسئله مهم ما حق هنرمندان است. اگر امروز آثار نفیس کمتر تولید می‌شود؛ اگر بخش زیادی از هنرمندان ما بیکارند، علتش نبود قانون کپی‌رایت است. حاصل عمر یک هنرمند را چوب حراج می‌زنند. مردم ما مردم هنجارمندی هستند اما این مسئله به آنان آموزش داده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: رسانه ملی خودش مهمترین ناقض حقوق هنرمندان است. چرا مردم ما نمی‌دانند استفاده کردن از آثار هنرمندان بدون پرداخت حقوق هنرمند، دزدی است.

نوربخش در پایان افزود:‌ از بهمن‌ماه دفتری تحت عنوان حمایت از حقوق هنرمندان راه‌اندازی می‌شود. ما مسئله کپی‌رایت را به جد پیگیری می‌کنیم و امیدواریم در این زمینه نتایج خوبی به دست بیاوریم. اگر این مسئله حل شود، شاهد شکوفایی عجیبی میان اهالی موسیقی خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز