خبرگزاری کار ایران

روستای «کلپورگان» ثبت جهانی شد

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۵۰۰

مراسم گرامیداشت ثبت کلپورگان به‌عنوان دهکده جهانی سفال، با حضور غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، بهمن نامور‌مطلق (معاون صنایع‌دستی)، جمعی از مسئولان استانی، تعدادی از داوران شورای جهانی و هنرمندان صنایع‌دستی و مردم خون‌گرم سراوان در محل روستای کلپورگان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، غدا هیجاوی (رئیس منطقه آسیا‌ و‌ اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی) در این مراسم گفت: کلپورگان اولین روستا در آسیا‌ و‌ اقیانوسیه است که ثبت جهانی شده و غیر از این روستا دو روستای دیگر در آمریکای لاتین به ثبت جهانی رسیدند.

او افزود: اگرچه در لالجین نیز سفال تولید می‌شود اما در لالجین مردان کار سفال را انجام می‌دهند و در کلپورگان سفال هنر دست زنان روستایی است.

او افزود: شکی در این نیست که اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان‌و‌بلوچستان باید همه نکات مهم در باره سفال تولیدات زنان را در این شهر ببیند و برای توسعه این صنعت دست به کار شود.

هیجاوی با بیان اینکه کلپورگان به‌واسطه کار زنان این روستا، این عنوان را کسب کرده است گفت: زنان در این روستا می‌توانند به‌عنوان نان‌آور خانوار ایفای نقش کنند. ما در ارزیابی‌ها دیدیم که زنان در این روستا تلاش می‌کنند و سفال را با دستان خودشان تولید می‌کنند و زحمت‌های زیادی می‌کشند.

رئیس منطقه آسیا‌ و‌ اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی تصریح کرد: همان‌طور که من هم یک زن هستم تلاشم را برای توسعه این منطقه که زنان در آن نقش مهمی دارند انجام می‌دهم. همه بر این باوریم که این صنعتگران می‌توانند برای صنایع‌دستی خودشان یک جایگاه خوب ایجاد کنند و موقعیت خود را حفظ کنند.

او گفت: در سال ۲۰۱۵ تبریز و اصفهان و در سال ۲۰۱۶ مشهد و لالجین از ایران به عنوان شهرهای جهانی صنایع‌دستی ثبت شدند و این روند در سال ۲۰۱۷ با ثبت دو شهر مریوان و سیرجان و ثبت دهکده جهانی کلپورگان ادامه یافت.

هیجاوی گفت: کلپورگان به‌عنوان اولین روستای سفال ثبت شده است، بنابراین باید تلاش‌های مستمر انجام دهیم تا این عنوان باقی بماند. این ثبت جهانی همیشه باید در همایش‎های ملی معرفی شود.

کلپورگان مرکز سفال زنانه جهان

محمدرضا واعظی‌مقدم (سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان‌و‌بلوچستان) نیز در این مراسم گفت: کلپورگان مرکز سفال زنانه جهان با تاریخی به قدمت سنگ‌نگاره‌های اطرافش است که باید به یک برند جهانی تبدیل شود تا شاهد رونق کسب و کار تولیدکنندگان و رونق گردشگری در این منطقه باشیم.

او افزود: وظیفه اصلی شورای جهانی صنایع‌دستی از این جنبش صنایع‌دستی این است که در راستای آینده‌ای بهتر برای سازندگان یا تولیدکنندگان صنایع‌دستی در سراسر جهان و آوردن آن‌ها به جریان اصلی زندگی اقدام و به تبع آن رشد در سایر حوزه‌ها از جمله گردشگری رشد یابند.

او با بیان اینکه یک ملت تا زمانی زنده می‌ماند که فرهنگ آن زنده بماند، گفت: با تلاش‌هایی که قبل از بازدید نمایندگان شورای جهانی صنایع‌دستی صورت گرفت از جمله زیباسازی معابر، درختکاری و ایجاد فضای سبز و استقبال مردم باعث شد که کشور ایران در کنار ۶ شهر صنایع دستی بالا‌تر از کشورهای دیگر و در رتبه نخست ثبت جهانی قرار گیرد.

درویش نارویی فرماندار سراوان نیز در این مراسم گفت: امروز حاصل تلاش‌های زیادی که در گذشته صورت گرفته را جشن می‌گیریم. این ثبت جهانی با یک تلاش دسته‌جمعی که پشت این قضیه بود صورت گرفته است.

او ادامه داد: موزه زنده سفال کلپورگان تنها موزه زنده سفال دنیاست که دستان زنان این روستا با یک سابقه ۷هزار ساله این صنعت را خلق و تا کنون حفظ کردند.

فرماندار سراوان گفت: سراوان خاستگاه حوزه تمدنی ایران است و دارای مواریث فرهنگی زیادی است و این مواریث فرهنگی باید حفظ شود.

او با بیان اینکه سراوان جزو اثرگذاران در حوزه تمدنی ایران است، گفت: بیش از ۴۰۰ اثر فرهنگی در این شهرستان نهفته است که حکایت از تمدن دیرینه مردمان این سرزمین دارد.

نارویی بیان کرد: روستای کلپورگان نخستین روستایی است که به ثبت جهانی رسیده و این امر می‌تواند در تولید کسب و کار و نیز اقتصاد خانواده‌ها تاثیرگذار باشد. برای همین، باید همه دستگاه‌های اجرایی پای کار بیایند و زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شود.

در این مراسم، همچنین لوح ثبت جهانی کلپورگان به‌عنوان دهکده جهانی سفال رونمایی و این لوح به مسئولان محلی سراوان اعطا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز