خبرگزاری کار ایران

در نشست شهردار تهران با اهالی فرهنگ و هنر مطرح شد؛

شهرداری به هیچ وجه قصد دخالت در امور فرهنگی هنری را ندارد/چرا هنرمندان اجازه می‌دهند انگ بی‌توجهی به دین و اخلاق به آ‌نها زده شود؟

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۳۶۱

شخصیت بین‌المللی خانه هنرمندان باید از ارتباط با سفارتخانه‌ها و بازدید سفرا فراتر برود و بتواند با مراکز هنری مهم دنیا ارتباط بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی نجفی (شهردار تهران) صبح امروز و در جریان بازدید از خانه هنرمندان و دیدار با اهالی هنر گفت: برگزاری نشست گفت‌وگو با هنرمندان و اهالی فرهنگ را یک مجال و فرصت می‌بینیم. در همین راستا تاسیس خانه هنرمندان از مهم‌ترین کارهای مدیریت شهری در دوره‌های گذشته است. حسن این قضیه هم به این است که بعد از تاسیس و تغییرات مسئولیتی؛ خوشبختانه این مجموعه یک نهاد مدنی و مستقل و صنفی باقی ماند و شاکله تخصصی و صنفی خود را حفظ کرد که قطعا در آینده هم همین طور خواهد بود.

نجفی ادامه داد: اعتماد مردم به این نهادها ناشی از همین وجه مستقل بودن آنهاست و هرچه استقلال مجموعه‌ای مثل خانه هنرمندان بیشتر باشد اقبال مردمی به آن بیشتر شده و پوشش خبری‌تری برای مسئولیت‌های خود خواهد داشت. شهر تهران بدون هنر نمی‌تواند شهری انسان‌محور باشد که سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی شهروندان را افزایش می‌دهد.

شهردار تهران افزود: سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فعالیت‌های خانه هنرمندان براساس تصمیمات شورای عالی هنرمندان اتفاق می‌افتد که متشکل از نهادهای صنفی و تخصصی هنر هستند. به نظر می‌رسد اعضای این شورا از مدیریت آقای رجبی معمار راضی هستند و چنانچه شورا عالی هنرمندان ایشان را تایید می‌کنند؛ ما نیز از او حمایت می‌کنیم.

او سپس با تاکید بر توجه بیشتر به شورای عالی هنرمندان گفت: خواهش می‌کنم مسولان شورای عالی انقلاب خودشان این شورا را جدی‌تر بگیرند. متاسفانه در کشور ما شوراهای عالی صرفا یک نقش تشریفاتی ایفا می‌کنند که نهایتا به برگزاری سالی یک جلسه منتهی می‌شود. اگر بخواهیم صنوف هنری کشور موثر واقع شوند اولین شرط آن توجه و تحکیم انجمن‌ها و شوراهای هنری است. خانه هنرمندان باید خانه‌ای باشد برای تمام هنرمندان چراکه هستند جوانانی که آثار قابل عرضه دارند ولی محلی برای نمایش هنر خود پیدا نمی‌کنند و دست‌شان هم به بزرگان حوزه هنر خود نمی‌رسد.

شهردار تهران همچنین درباره ابعاد بین‌المللی خانه هنرمندان اظهار داشت: شخصیت بین‌المللی خانه هنرمندان باید از ارتباط با سفارتخانه‌ها و بازدید سفرا فراتر برود و می‌تواند با مراکز هنری مهم دنیا ارتباط بگیرد. واقعا هم خانه هنرمندان این ظرفیت را دارد حتی می‌توانند بخشی از دیپلماسی عمومی کشور باشند.

شهردار تهران سپس ادامه داد: خانه هنرمندان باید نقطه تلاقی و اتصال بین هنرمندان بخش خصوصی و دنیای آزاد و آنچه نهادهای عمومی به اصطلاح دولتی انجام می‌دهند، باشد. واقعیت این است که در کشور ما انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری بدون ارتباط با نهادهای عمومی و دولتی به خوبی پیش نمی‌رود جدا از مسائلی مثل مالیات از وجوه سیاسی نیز این ارتباط ضرورت دارد. با این حال شهردای به هیچ وجه قصد دخالت در امور فرهنگی هنری را نداشته و ما خودمان را تنها تسهیل‌گر انجام‌ فعالیت‌های هنری و فرهنگی می‌دانیم و می‌خواهیم به شکوفایی فضای تهران کمک کنیم.

نجفی سپس در جلسه مجمع عمومی شورای عالی هنرمندان شرکت کرده و در این نشست گفت: از ابتدای تاریخ هنر نقش برجسته‌ای در کشل‌گیری حیات مدنی بشریت داشته و این مساله روز به روز هم پررنگ‌تر می‌شود. در دنیای مدرن امروز ارتقای کیفیت زندگی مطمئنا بدون استفاده از هنر قابل تصور نیست و هر چه زندگی پیچیده‌تر می‌شود نیاز انسان به هنر نیز برجسته‌تر می‌شود چرا که زبان هنر بر عمق جان‌ها اثر می‌گذارد و می‌توانند هم خود فرد و هم کل جامعه را دچار تحول کنند.

او ادامه داد: حتی مباحث اخلاقی نیز می‌تواند و باید از وادی هنر به انسان  معرفی شده تا در ناخودآگاه او شکل بگیرد. تاثیر آموخته‌های ناخودآگاه که از طریق هنر ممکن می‌شود چندین و چند برابر گفته‌های نصیحتی است. اصولا همان طور که جان بر جسم و روح بر بدن مقدم است در مورد شرع نیز روح و جان شهر که به واسطه فعالیت‌های هنری شکل می‌گیرد و کالبد فیزیکی و زیرساخت‌های شهری مقدم است. روح شهر است که نشان می‌دهد آیا این شهر خشن است یا مهربان و آیا اخلاق را رعایت می‌کند یا نه؟ شخصیت شهر را رخدادهای هنری و فرهنگی می‌سازند.

شهردار تهران تاکید کرد: هنر هم در زندگی فردی و هم اجتماعی و هم شهروندی و مدیریت شهری نقش مهمی دارد و در شهر تهران نیز طبیعتا این اهمیت احساس می‌شود. مخصوصا وقتی تهران را نمودی از مسائل کل کشور در نظر بگیریم. اگر تهران تغییر و تحول پیدا کند سایر شهرها و استان‌ها نیز متحول می‌شود. جامعه هنری تهران از سراسر کشور دور هم جمع شده‌اند و حقیقا نمودی از هنر کل کشور و سرمایه‌ اجتماعی ما هستند. شعار تهران شهر امید، مشارکت و شکوفایی نیز جز با همراهی هنرمندان محقق نمی‌شود.

او افزود: اگر می‌خواهیم شهروندان از استعدادها و توانایی‌های خود بهره ببرند باز ابزار آن هنر است. برای همین است که می‌گوییم شهرداری در عین اینکه مسئولیت ساختار فیزیکی شهر را دارد باید پایگاه‌های هنری مثل خانه هنرمندان را نیز مورد توجه قرار بدهد در مقابل هنرمندان هم نسبت به جامعه مسئول هستند و باید حس مسئولیت شهر و اخلاق شهروندی را تقویت کنند نه اینکه به دنبال هنر سفارشی باشیم ولی می‌دانم در بطن هنر چنین احساس مسئولیتی ریشه دارد و هنرمند خودش احساس مسئولیت می‌کند که چطور کارش را به انجام برساند. علاوه بر اینها هنرمندان با خلاقیت خود حتی می‌توانند در مسائل فنی نیز به ما کمک کنند.

شهردار تهران همچنین با اشاره به اینکه نیازمند راه‌حل‌های جدید برای مشکلات مزمن هستیم، اظهار داشت: شهر ما امروز مسائل و مشکلات زیادی دارد که بسیاری از آنها از قدیم باقی مانده و مزمن شده‌اند برای همین باید برای این مشکلات قدیمی به دنبال راه‌حل‌های جدید باشیم و انتظار داریم هنرمندان برای یافتن این پاسخ‌های جدید با ما همفکری کنند. در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا هنرمندان حتی برای رونق اقتصادی و زندگی شهری بهتر پیشنهاد ارائه می‌دهند.

او درباره نقش شهرداری در کمک به تولید هنر فاخر نیز گفت: شهرداری می‌تواند در خلق آثار فاخر کمک کند و ما از ساخت چنین آثاری حمایت می‌کنیم در کنار آن باید به مردمی کردن هنر نیز توجه داشته باشیم تا تعداد بیشتری از مردم تحت تاثیر هنر و تولیدات هنری قرار بگیرند. تجربه نشان می‌دهد که می‌توان در عین مشکلات روزمره با هنر هم ارتباط نزدیکی داشت. پیش از انقلاب برنامه‌ای به نام هنر برای مردم دنبال می‌شد که بیشتر روی موسیقی متمرکز بود نمی‌گویم عین آن شعار و برنامه بود ولی می‌توان شهروندان را به میزان معناداری با هنر درگیر کرد.

نجفی در پایان درباره اهمیت توجه هنر و هنرمندان به مساله دین و اخلاق متذکر شد: از آنجا که ما در جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم و جامعه ما پیش‌زمینه مذهبی و اخلاقی پررنگی دارد؛ می‌توان و باید هنر را با معارف دینی و اخلاقی درآمیزیم و با استفاده از هنر این مقولات را بسط دهیم. چرا هنرمندان ما اجازه می‌دهند انگ بی‌توجهی به دین و اخلاق و اعتقاد مردم به آ‌نها زده شود؟ برخی می‌خواهند از هر فرصتی برای ضربه زدن به اصل هنر استفاده کنند و اساسا با اصل هنر زیبایی و حتی فرهنگ مخالف هستند. برای همین استفاده از هنر جهت سوق دادن جنبه‌های مذهبی و اخلاقی به سطوح بالاتر فکر ی و معنوی مهم است با همدلی و همراهی هم می‌توانیم پوسته زمخت و سفت شهر را شکسته و آن را جای بهتری برای زندگی کنیم.

هنرمندان نیز در این نشست با اشاره به عضویت 12 انجمن مستقل هنری با 40 هزار هنرمند برجسته و شورای عالی هنرمندان آن را یک پایگاه غیردولتی و مستقل دانستند و از شهردار خواستند با حمایت خود این استقلال را برای خانه هنرمندان حفظ کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز