خبرگزاری کار ایران

آیا عمارت گمرک بندر دَیّر در بوشهر ثبت ملی بود؟

asdasd
کد خبر : ۵۶۷۳۴۶

بخشی از ساختمان گمرک در بندر دیّر بر اثر زلزله تخریب شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز سه‌شنبه (۱۴ آذر) در نزدیکی «بنک» استان بوشهر زلزله ۴.۹ریشتری، زمین آن استان را لرزاند.

در پی انتشار این خبر، ناصر امیرزاده (مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر) از تخریب عمارت گمرک بوشهر در شهرستان دیّر خبر داد و افزود: هیچ کدام از بناهای ثبت ملی شده خوشبختانه آسیبی ندیده‌اند. فقط بخشی از عمارت گمرک که ثبت ملی نیست ولی از حیث تاریخی بنای ارزشمندی محسوب می‌شود، تخریب شده. این عمارت، متعلق به دوره‌ی پهلوی اول است. بخش کوچکی از آن ریزش کرده است. مالکیت آن هم با گمرکات استان است و میراث فرهنگی هیچ مالکیتی نسبت به آن ندارد.

وی ادامه داد: هنوز میزان دقیق خسارت معلوم نیست ولی چون بنا متعلق به گمرک است، میراث فرهنگی فقط می‌تواند در استحکام‌بخشی و مقاومت‌سازی بنا به گمرک کمک کند. بیشتر از این نمی‌توانیم به این مسئله ورود کنیم.

امیرزاده درخصوص دیگر بناهای استان بوشهر اضافه کرد: ممکن است بعضی بناها شکاف جزئی دیده باشند ولی سرجمع، گزارش‌ها حاکی از سلامت بناهای منطقه است.

بر خلاف گفته مدیرکل استان بوشهر، عمارت گمرک استان بوشهر در تاریخ 5 آذر 1396 (یعنی 10 روز پیش) سرانجام به فهرست آثار ثبت ملی ملحق شده بود. گفته می‌شود این ساختمان سال‌ها بوده که مورد بی‌توجهی مسئولان سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته بوده است و کارشناسان نیز چند بار خطر تخریب این عمارت را هشدار داده بودند. با این حال، باز هم بعد از تخریب بنا، سازمان میراث فرهنگی، مسئولیت مرمت آن را صد در صد برعهده نمی‌گیرد و مرمت آن را برعهده گمرکات استان می‌گذارد.

وقتی این مسئله را برای مدیرکل اداره میراث فرهنگی بوشهر مطرح کردیم، وی عنوان کرد: این عمارت گمرکی که ثبت میراث شده، ساختمان دیگری است و ربطی به این بنا ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز