خبرگزاری کار ایران

محمدعلی نجفی مطرح کرد:

تهران دچار بدقوارگی شده/ باید روح تازه‌ای در کالبد تهران بدمیم

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۵۵۳

شهردار تهران در جمع اهالی هنر و رسانه تامید کرد که باید روح تازه‌ای در کالبد تهران بدمیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست اصحاب فرهنگ و هنر با شهردار تهران؛ عصر امروز (سی آبان‌ماه) با حضور محمدعلی نجفی (شهردار تهران)، سیدرضا صالحی‌امیری (معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران) و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در باغ کتاب تهران برگزار شد.

تهران دچار بدقوارگی شده/ باید روح تازه‌ای در کالبد تهران بدمیمسید رضا صالحی‌امیری در این نشست گفت: ما باید کار را به خود مردم واگذار کنیم. مردم باید خود تصمیم بگیرند و ما تنها مجری و پشتیبان باشیم به همین دلیل می‌خواهیم تا نظرات خود را به ما انتقال دهید تا اجرا شوند.

سپس اصغر همت، به نمایندگی از جامعه تئاتر  با اشاره به لزوم برگزاری چنین نشست‌های هم‌اندیشی میان شهرداری و اهالی فرهنگ و هنر تاکید کرد: ما نیازمند نشستی تخصصی و خصوصی میان جامعه تئاتر و شهردار و آقای صالحی‌امیری هستیم تا مشکلات را حل کنیم. شهرداری اگر درست عمل می‌کرد ما ۲۹۰ میلیارد و در جنوبی‌ترین نقطه شهر نمی‌ریختیم! با این ۲۹۰ میلیارد خیلی کارها می‌توانست انجام شود.

این هنرمند ادامه داد: جناب شهردار شما فرهنگی‌ترین مدیر شهری پایتخت هستید، همچنین انتخاب هوشمندانه آقای صالحی‌امیری و مهندس حجت وظیفه شما را سنگین‌تر می‌کند.

معصومه مظفری (نماینده جامعه هنرهای تجسمی) نیز اظهار داشت: عجیب است اولین بار است در چنین جمعی جامعه هنرهای تجسمی هم دعوت شدیم، چراکه ما همیشه غایب هستیم!

همچنین لوریس چکناواریان (موزیسین) با تاکید بر ضرورت وجود ارکستر فیلارمونیک در تهران یادآور شد؛ اشتباه بزرگ ما این است که همیشه می‌گوییم "فرهنگ و هنر" و در این میان موسیقی جا افتاده است. این در حالی است که موسیقی مهم‌ترین هنر و درواقع زبان خداست.

او افزود: جناب صالحی‌امیری، از شما متشکرم، صحبت‌های شما مانند یک سمفونی بود. وجود ارکستر فیلارمونیک در تهران ضروری است بنابراین جناب نجفی، زبان خداوند را به مردم ببخشید.

منوچهر شاهسواری (تهیه‌کننده سینما) شهر را نیازمند امنیت فرهنگی دانست و تاکید کرد: آنچه بر سر شهر آمده به‌دست خود ما شده و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه آن را به دست خودمان اصلاح کنیم. این شهر نیازمند توسعه فضای فرهنگی و مهمتر از آن، نیازمند امنیت فرهنگی است. ما به عنوان خانه سینما و به نمایندگی از برترین هنرمندان فکر می‌کنیم در عرصه هنر نیازهای متعددی وجود دارد که در یک تعامل دو سویه با سینما و شهرداری قابل حل است.

محمدرضا توکل‌صدیق (نایب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران) نیز با انتقاد از فروش کتاب در ایستگاه‌های مترو بدون مجوز صنف گفت: ایجاد کتابفروشی در مترو از مواردی است که به این صنف لطمه می‌زند. این کتابفروشی‌ها بدون مجوز صنف کار می‌کنند. شهرداری‌ها می‌توانند سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش با ارائه تصدی‌گری و واگذاری بهره‌وری به بخش‌خصوصی انجام دهند. بحث کاربری خصوصی مهم است و اینکه کتابفروشی‌ها باید در محل‌های مسکونی دائر شود ولی در برخی نواحی شهرداری‌ها مقاومت می‌کنند و باید این مسئله حل شود.

شهردار تهران نیز در این نشست گفت: قرار بود این مراسم در هفته کتاب برگزار شود اما به‌دلیل زلزله با تاخیر انجام شد. در این تاخیر وارد ماه ربیع‌الاول، بهار ماه‌ها و ماه شور و نشاط و شادی در جامعه اسلامی شدیم. حسن  دیگر آن بود که با آغاز رسمی کار صالحی‌امیری در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مصادف شد.

محمدعلی نجفی ادامه داد: می‌دانیم و متاثر هستیم که عده‌ای از هموطنان عزیز ما در غم از دست دادن خانه و کاشانه خود و از آن مهمتر در غم از دست دادن تعدادی از عزیزان خود داغدار و غمگین هستند اما این سنت الهی است و زندگی باید استمرار داشته باشد. ما هم جز همدردی و انجام برخی همکاری‌ها و کمک‌ها نسبت به هموطنان خودمان کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم

شهردار تهران افزود: برای کسانی که جان خود را از دست دادند آمرزش و برای بازماندگان آرامش درخواست داریم. خوشحال هستم شهرداری تهران در حد توان و به سهم و نوبه خودش توانست برابر مقابله با آثار زیان‌بار این پدیده سهمی داشته باشد. از اعضای شورای‌شهر نیز تشکر می‌کنم با مصوبه امروز، از نظر بودجه‌ای آنها هم کنار شهرداری تهران نقشی را عهده‌دار شدند.

نجفی سپس با اشاره به اینکه تهران دچار بدقوارگی شده، اظهار داشت: تهران ما علی‌رغم همه جذابیت‌ها و زیبایی‌ها، و همه ظرفیت‌های قابل توجه خود امروز با مشکلات و چالش‌های بزرگی نیز روبرو است. نارسایی‌ها و کمبودهای شهر خود را شهروندان لمس می‌کنند از این رو نیازی به اشاره به آنها نیست.

این مدیر شهری اضافه کرد: تهران از جهت‌های مختلفی دچار بی‌قوارگی و بد قوارگی شده است. از جهت معماری و منظر شهری، اجتماعی ، فرهنگی و ... نوعی دل‌زدگی و واخوردگی بر روابط شهر و شهروندان حاکم شده و جسم و جان شهر ما رنجور است. شخصیت و ماهیت شهر لطمه خورده است. ما باید در کالبد تهران روح تازه‌ای بدمیم و این روح و روحیه باید در قالب پدیده‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی به شهر دمیده شود

او متذکر شد: نگرش‌ها و رویکردهای گذشته این امر را نمی‌توانند میسر کنند. باید سیاست‌ها و روش‌های پیشین را که توان حل مسایل امروز تهران به صورت بنیادین و پایدار را ندارند کنار بگذاریم و به صورت جدی و عمیقی به رویکردها و سیاست‌های جدیدی بیاندیشیم. پیش‌نیاز این تغییر شکل‌گیری ایده‌های نو است. برای مواجه با چالش‌ها به ایده‌های جدید نیاز داریم که از منظری تازه و چشمی دیگر شهر و شهروندان و روابط بین آنها را مورد تجزیه و تجلیل قرار دهد.

شهردار تهران سپس دست همکاری به سوی اهالی فرهنگ و هنر دراز کرد و گفت: امروز از هنرمندان و اهالی فرهنگ استمداد می‌کنم به ما کمک کنید تا به راه‌حل نزدیک شویم.  تجربه چهل سال اخیر کشور نشان می‌دهد بی‌توجهی به این احساسات چه زیان‌هایی به بار می‌آورد و فاصله‌های وحشتنناکی بین مردم و مسئولان ایجاد می‌کند. ذکر نمونه‌هایی درباره آنچه بر عرصه موسیقی و سینما اتفاق افتاده ضرورتی ندارد. باید جامعه شهر  را در حرکت به عقلانیت و خلاق‌گرایی اجتماعی کمک کنیم. رهبری احساسات جامعه‌شهری تا حدود زیادی در دست هنرمندان، اهل فرهنگ و رسانه است.

او تاکید کرد: فرهنگ و هنر حیاتی‌ترین و ضروری‌ترین شاخص زندگی شهری امروز ما است و این شاخص باید شهر و شهروندان را از عنصر امید، مشارکت و شکوفایی برخوردار کند.

نجفی اضافه کرد: انتظار داریم هنرمندان با ابزاری که در دست دارند ما را در دستیابی به محیطی پر از آسایش  و آرامش برای شهروندان کمک کنند. ما به مجموعه‌ای از رویکردها و برنامه‌های جدید اندیشیده‌ایم و امیدواریم با کمک صاحب‌نظران و اهل فن آنها را تدوین و اجرا کنیم. یکی از این رویکردها این است که در اکثر فعالیت‌های شهری ما تسهیل‌گر هستیم و نه تصدی‌گر. ما باید عرضه آنچه را در این عرصه فرهنگ و هنر تحقق می‌یابد و در دل جامعه تولید می‌شود را تسهیل کنیم.

شهردار تهران حمایت از ساخت و نمایش فیلم را وظیفه شهرداری دانست و اظهار داشت: شهرداری تهران فیلم و تئاتر نخواهد ساخت ولی وظیفه خود می‌داند از ساخت و نمایش آنها حمایت کند. در گذشته شهرداری بیش از حد مراسم‌محور و مناسک‌محور بود و به کارایی و اثر بخشی فعالیت‌ها کمتر توجه داشته اما از این به بعد پرداختن به محتوا و کیفیت فعالیت‌ها در ابعاد فیزیکی اجتماعی فرهنگی و هنری بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. البته این در مقایسه با فعالیت‌های کمی و صرف برگزاری مراسم دشوار است.

او در پایان افزود: باید از این پوسته سختی که تهران ما را فرا گرفته عبور کنیم و در عمق جان شهر و شهروندان عزیز خود انتظار یک تحول و تولد جدید را داشته باشیم. شاید آنچه عرض می‌کنم بیش از حد خیال‌پردازانه تلقی شود اما علی‌رغم همه مشکلات مالی که در این دو ماه و نیم اخیر درباره آن صحبت کردیم و علی‌رغم همه مشکلات اقتصادی که شهر و شهروندان را تحت فشار قرار داده، علی‌رغم همه مشکلات سیاسی که در دو ماه گذشته بعضا به اجمال به آنها اشاره کردم و علی‌رغم همه مشکلات امنیتی که به آنها اشاره نکردم امیدوارم با پشتیبانی شهروندان و حمایت و همفکری جوامع فرهنگی هنری و موسیقیایی شهر بتوانیم این مهم را انجام دهیم و شهری بسازیم در خور انسان امروز و تهرانی امروز.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز