خبرگزاری کار ایران

"مولانا" به یاد سیدعلی‌اصغر کردستانی و به نفع زلزله‌زدگان کنسرت می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۲۵۴

کنسرت«کورده واری» به سرپرستی محمدجلیل عندلیبی و به یاد زنده‌یاد علی‌اصغر کردستانی در حالی 7 آذر در تالار وحدت برگزار می‌شود که بخشی از عواید این اجرا به زلزله‌زدگان غرب کشورمان اهدا خواهد شد.

 گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری کنسرت گروه «مولانا» امروز (سه شنبه 30 آبان) با حضور محمدجلیل عندلیبی (سرپرست گروه و آهنگساز)، بهزاد فروهری (نوازنده نی گروه مولانا)، سیدرضا کردستانی (خواننده گروه مولانا) و صابرنظر گاهی (نوازنده تار) برگزار شد.

محمدجلیل عندلیبی (سرپرست گروه مولانا) در ابتدای این نشست خبری گفت: رپرتوار برنامه در سه قست اجرا می‌شود که در قسمت اول بهزاد فروهری به اجرای دونوازی تمبک و نی می‌پردازد. در قسمت دوم نیز ما ابتدا در دستگاه همایون با اجرای تصانیفی از عبدالرحمن وفایی به خوانندگی سیدرضا کردستانی به کار خود ادامه می‌دهیم و بعد ضمن اجرای قطعاتی در دستگاه شور و بیات ترک، قطعاتی را اجرا خواهیم کرد. در واقع این برنامه اجرای قطعاتی در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی است که با مقام‌های کردی اجرا می‌شوند.

این آهنگساز و نوازنده در ادامه افزود: من گروه مولانا را در سال ۱۳۵۴ در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی تاسیس کردم. در واقع هسته اصلی این گروه در این مرکز با همیاری زنده‌یاد داریوش صفوت شکل گرفت و در سال ۱۳۵۶ بود که گروه مولانا در مجموعه تئاترشهر متولد شد و در آنجا اولین برنامه خود را با خوانندگی زنده‌یاد رضوی سروستانی اجرا کردیم. البته بعدها استاد شهرام ناظری و علیرضا افتخاری به ما پیوستند و ما همراه با سایر هنرمندان مطرح موسیقی ایرانی در این عرصه حضور جدی داشتیم.

 همچنین عنوان کرد: این گروه طی سال‌های گذشته به عنوان ارکستر سنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم فعالیت می‌کرده و می‌توانم بگویم  زحمات زیادی برای حوزه موسیقی اصیل ایرانی کشیده است.

عندلیبی گفت: امیدوارم کار ما بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. البته ما موسیقی ایرانی، موسیقی عرفانی، موسیقی فولکلور، موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی مقامی نیز داریم که ما در این کنسرت به موضوع موسیقی ردیف دستگاهی توجه بیشتری داریم.

وی در ادامه افزود: استاد ناظری مقداری به من کم لطفی کردند حتی من زمانی به ایشان پیشنهاد دادم که کارهایی را با هم انجام دهیم اما برخی از مسائل و گرفتاری‌ها اجازه ادامه این همکاری را با ما نداد. به هر حال من دوست دارم فعلا با جوانان کار کنم حتی زمانی هم که با استاد ناظری مشغول به فعالیت بودم این خواننده از هنرمندان جوان موسیقی بودند که با گروه «مولانا» همکاری می‌کردند.

سرپرست گروه موسیقی مولانا عنوان کرد: متاسفانه اغلب موسیقی کردی در تالارهای برگزاری کنسرت، «هلپرکه (رقص موسیقی کردی)» شده؛ در حالی که موسیقی ما موسیقی تخصصی بوده که نشات گرفته از موسیقی عمیق و مقامی کردی و ایرانی است. اینها موسیقی‌هایی هستند که سال‌ها مورد استفاده بسیاری از استادان موسیقی ایرانی ازجمله استاد صبا قرار گرفته است.

وی همچنین گفت: در طی سال‌های اخیر دشمنی و شقاوت بین آدم‌ها و انسان‌ها به شکل بی رحمانه‌ای وجود داشته و دارد و این موضوع تنها به حوزه موسیقی نیز محدود نشده است. حتی من در این مورد قطعه‌ای را آهنگسازی کردم که به زودی به مخاطبان ارائه می‌شود. قطعا نمی‌شود، گفت بین هنرمندان دشمنی وجود دارد. بله من این فاصله را قبول دارم اما فکر می‌کنم باید فضا به سمتی کشیده شود که آرامش در این فضا حکمفرما شود.

بهزاد فروهری (نوازنده نی گروه مولانا) نیز در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: در این کنسرت قطعاتی در دستگاه شور با دونوازی تمبک و نی برای مخاطبان اجرا می‌شود. در قسمت بعدی نیز همراه با گروه قطعاتی را به صورت جداگانه اجرا می‌کنیم که ممکن است در این بین قطعاتی در چهار مضراب و آثار مرتبط با موسیقی محلی نیز اجرا شود.

سیدرضا کردستانی (خواننده گروه مولانا) نیز گفت: ما در این کنسرت قطعاتی را اجرا می‌کنیم که هم به زبان فارسی و هم به زبان کردی خوانده شده و می‌تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد. ضمن اینکه نسبت علی‌اصغر کردستانی با بابا طاهر عریان یکی از ویژگی‌هایی است که واقعا برای ما جالب توجه بود و دوست داشتیم این فضای ارزشمند را با مخاطبان در میان بگذاریم.

صابرنظر گاهی (نوازنده تار) در بخش دیگری از این نشست گفت: این جزو اولین برنامه‌هایی است که همراه با گروه مولانا مشغول به فعالیت هستم اما می‌توانم اذعان کنم که آثار گروه مولانا و استاد عندلیبی همواره جزو بهترین رپرتوارها و کنسرت هایی بوده که به مخاطبان ارائه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز