خبرگزاری کار ایران

محمد پورستار در تنهایی‌اش با حافظ چای می‌نوشید/ وداع با مرد صبور و متین سینما+عکس

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۶۲۷

مراسم تشییع پیکر محمد پورستار (بازیگر سینما و تلویزیون) صبح امروز (دوشنبه 29 آبان) از مقابل خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کامران ملکی از اعضای هیئت مدیره خانه سینما که اجرای این مراسم را برعهده داشت، گفت: یکی از غم‌انگیزترین زمان‌هایی که خانه سینما تجربه می‌کند زمانی است که عضوی از خود را از دست می‌دهد. محمد پورستار یکی از بازیگرانی بود چه در تلویزیون و چه در سینما خوش درخشید.

ملکی ادامه داد: محمد پورستار را به خدا می‌سپاریم و مطمئنیم که هیچ جایی از امان خدا محکم‌تر و امن‌تر نیست.

علی دهکردی (رئیس انجمن بازیگران خانه سینما) نیز در این مراسم با بیان اینکه ارزش زندگی را باید از آدم‌های بزرگی مانند محمد پورستار یاد بگیریم، گفت: پورستار مرد شریفی است که هیچکدام از ما تا امروز هیچ خاطره‌ای از او که همراه با اخم باشد به یاد نداریم.

دهکردی به ذکر خاطره‌ای از سال 72 و همبازی شدن با محمد پورستار پرداخت و گفت: در آن زمان من و ایشان همبازی بودیم و من به عنوان یک بازیگر تازه‌کار شیفته شخصیت و بزرگواری او شده بودم.

او ادامه داد: یکبار از ایشان که مدت‌ها بود خبری نبود پرسیدم مشغول چه کاری هستید، گفت؛ شب‌ها اینجا دو استکان چای برای خودم و حافظ می‌ریزم و تا صبح شعر می‌خوانیم و گپ می‌زنیم و خندید. پورستار از کنار این ماجرا با خنده و لبخند گذشت اما واقعیت این است که کسانی مثل او تمام لحظات زندگی‌شان با کسانی مثل حافظ و سعدی و آدم‌هایی از جنس معرفت و شعر و آرامش می‌گذشت.

این بازیگر سینما و تلویزیون یادآور شد: هیچ وقت این تصویر از ذهنم خارج نشد که این چهره پر از عرفان و آرامش با کسانی غیر از حافظ و مولانا دمخور بوده باشد. ما باید در برابر وجوه اخلاقی انسان‌هایی مثل محمد پورستار و صبر و متانت ایشان سر تعظیم فرود بیاوریم.

دهکردی با بیان اینکه عزت نفس محمد پورستار ستودنی بود، گفت: من نمی‌دانستم اما پورستار چند مرحله بسیار سخت و دشوار از بیماری را پشت سر گذاشته و بستری بود اما با متانت و عزت نفس حاضر نشد بیماری‌اش را عنوان کند و نمایش دهد. این وجوه بسیار پرارزش را این روزها کمتر در بین خودمان می‌بینیم امیدوارم با رجوع به اخلاق محمد پورستار بازگشت دوباره‌ای به حاکمیت اخلاق و معنویت در تمام اشکال زندگی و شغل‌مان داشته باشیم.

پرویز پورحسینی؛ بازیگر دیگری بود که برای صحبت درباره محمد پورستار حاضر شد و ضمن تسلیت درگذشت این بازیگر به خاندان هنر و خانواده شریف او گفت: من از سال 48 و قبل از دانشکده هنرهای زیبا محمد پورستار را می‌شناختم و باید بگویم پورستار از همان ابتدا همین بود که امروز می‌شناسیم و همیشه همین رفتار را داشت.

پورحسینی ادامه داد: بعضی‌ها بعد از انقلاب تغییراتی در ظاهر یا باطن خود ایجاد کردند اما محمد پورستار همین بود که بود و من بسیار از همراهی با او لذت می‌بردم چراکه پورستار به هیچکس آزار نرساند و این به دلیل محافظه‌کاری‌اش نبود بلکه به این دلیل بود که پورستار انسان شریفی بود.

کامران ملکی هنگام دعوت از جمال شورجه برای صحبت درباره محمد پورستار گفت: اولین تلفنی که به خانه سینما شد و خبر درگذشت محمد پورستار را به ما داد از سوی جمال شورجه بود که پیگیری این جریان را هم به عهده داشت.

جمال شورجه (کارگردان) ضمن تسلیت درگذشت پورستار و حادثه زلزله کرمانشاه که چند روز است مردم را در امتحانی سخت قرار داده است، گفت: خاطرات من از محمد پورستار جز لطافت، آرامش و روحیه شخص او نیست. خوشا به سعادت پورستار که شب رحلت پیامبر به رحمت خدا رفت. خداوند چنین رحلتی را نصیب او هم بکند.

شورجه خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم محمد پورستار مانند همه نقش‌های روحانی، الهی و خدایی که بازی کرده با همان شخصیت‌ها هم محشور خواهد شد. پورستار از جوانی زندگی شریف و پاکی داشت و همه نقش‌های اخیر او هم نقش اولیاء بود.

این کارگردان با اشاره به همکاری با محمد پورستار در سریال یوسف پیامبر گفت: حضور او در صحنه‌های فیلمبرداری موجب آرامش بود و روحیه لطیف و شفاف او به همه کسانی که کنار او حضور داشتند، سرایت می‌کرد که نشات گرفته از روحیه توام با حافظ و مولانایی بود که همواره با آنها محشور بود.

سیداحمد میرعلایی (تهیه‌کننده) نیز در وصف محمد پورستار گفت: پورستار درویش و روحانی واقعی بود که همه به خوبی از او صحبت می‌کنند. بعضی وقتی چنین مراسمی به همدیگر می‌گویند کاش در شادی‌ها بتوانیم همدیگر را ببینیم اگر زندگی و نفس کشیدن حق است مرگ هم از موهبت‌های بزرگی است که خداوند به انسان اعطا کرده و اینگونه مجالس در واقع تذکری برای ما هست که زنده هستیم.

میرعلایی با بیان اینکه محمد پورستار شب 28 صفر با توشه‌ای از اعمالش وداع کرد و  به جایی رفت که همه ما باید برویم، گفت: کدام جوایز کوچک و بزرگ سینمایی ما می‌تواند در روز وداع عرض‌اندام کند و کدام حضور ملی و جهانی در عرصه هنر می‌تواند دستگیرمان باشد اگر معرفت الهی نباشد؟!

این تهیه‌کننده ادامه داد: کاری که پورستار یاد گرفت همنشینی با حافظ بود. اگر او در تنهایی خودش چایش را با حافظ قسمت می‌کرد یعنی این معرفت را داشت که حافظ را خوب بشناسد. اینگونه مراسم‌ها باید تذکری برای ما باشد.

میرعلایی با بیان اینکه رفتن افرادی مثل محمد پورستار از سینما تاثیر بزرگی روی این هنر دارد، گفت: پورستار معلم اخلاق است امثال او را از سینما کنار بزنید تا ببینید چقدر نمره منفی برای ما در سینما می‌ماند. جوان‌های ما باید رفتار محمد پورستار را یاد بگیرند. محمد پورستار به لحاظ شخصیت و مرام و نگه داشتن کشتی پرتلاطم سینما درواقع ستاره سینمای ایران بود و جوان‌های ما باید مسیر احترام را از او یاد بگیرند تا تاج بزرگی که خدا به ما عنایت کرده را بتوانیم امانتداری کنیم.

محسن علی‌اکبری؛ دیگر تهیه‌کننده تلویزیون بود که درباره محمد پورستار سخن گفت. او از تاثیر بسزای محمد پورستار در سریال‌هایی که با این بازیگر کار کرده بود باید یاد کرد و گفت: اگر بازی درخشان پورستار و پرویز پورحسینی در سریال مریم مقدس نبود شبنم قلی‌خانی موفق نمی‌شد از عهده این نقش در این سریال بربیاید.

علی اکبری با بیان اینکه محمد پورستار از همسایگان او بود، گفت: بزرگترین حسن پورستار این بود که همیشه کتابی همراهش داشت. نمی‌شد او را اتفاقی ببینیم بدون اینکه کتابی برای مطالعه نداشته باشیم. برای من ایشان اسوه و نمونه بود. از دست دادن چنین هنرمندی برای سینمای ایران اسفناک است.

دختر محمد پورستار و برادر او سخنرانان دیگری بود که در این بخش از مراسم حاضر شدند و از او به عنوان مردی مهربان و بخشنده و عاشق زندگی یاد کردند که افتاده زیست.

منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) نیز در انتهای این مراسم گفت: صبوری از آن صفت‌هایی است که از امثال محمد پورستار می‌توان یاد گرفت. نکته‌ای که همه دوستان درباره پورستار یاد کردند کم‌آزاری بود کسی مثل محمد پورستار با آنچه که از او دیدیم نسبت به هر کسی در این جهان بی‌آزار بود.

شاهسواری ادامه داد: درد بزرگی است که همدیگر را به زبان و عمل آزار دهیم و فاصله‌ها را به زبان و عمل زیاد کنیم. ما نیازمند فهم، درک و معرفتی هستیم که ما را به همدیگر پیوند دهد و رحمت باشد نه زحمت. زندگی پر از زحمت محمد پورستار به یمن عزت و احترامی که دارد قابل تحسین است گاهی عزت وقت رفتن اسباب ادب است و گاهی یک حس درونی و قلبی. آنچه امروز درباره محمد پورستار گفته شد واقعی و حقیقت است.

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به جهان مولانا، حافظ، سعدی و خیام که محمد پورستار به آنها علاقمند بود، گفت:‌ عجیب است که ما به عنوان جامعه هنری درباره این شخصیت‌های برجسته ادبیات فیلم و سریال نمی‌سازیم و درباره‌شان حرف نمی‌زنیم. آیا غریب‌تر از این امکان‌پذیر است؟

شاهسواری ادامه داد: عجیب است که با مظاهر اعتقادی و گسترش دهندگان جغرافیای اعتقادی‌مان نتوانیم کار کنیم چون کسانی هستند که نمی‌توانند آنها را تاب بیاورند. ما همنشینی محمد پورستار با حافظ را فضیلتی می‌شماریم اما اگر آن را تبدیل به اثر هنری نکنیم راه به جایی نمی‌بریم.

شاهسواری خاطرنشان کرد: فضیلت فرهنگ و هنر و تاریخ ما نیازمند کار بسیار است و سنگینی بار آن بر دوش کسانی است که داعیه خدمتگذاری به فرهنگ و هنر کشور را دارند. امیدوارم ذره‌ای از صبوری محمد پورستار در همه ما منتقل شود.

حجت‌الاسلام محمود دعایی در پایان این مراسم بر پیکر محمد پورستار نماز خواند و این هنرمند برای دفن در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) و در جوار مزار داود رشیدی به سوی آرامگاه ابدی بدرقه شد.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز