خبرگزاری کار ایران

نگاهی به سوابق اعضای هیات علمی جایزه جلال

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۵۸۷

دبیرخانه جایزه ادبی جلال مستقر در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، متنی با عنوان: «نگاهی به سوابق اعضای هیات علمی دهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل احمد» منتشر کرده است.

به گزارش ایلنا، پس از امضای حکم انتصاب شهریار عباسی به عنوان دبیر علمی دهمین دوره جایزه جلال‌آل احمد و نیز ابراهیم حسن‌بیگی، مریم حسینی، احمد دهقان، ابراهیم زاهدی‌مطلق، حمیدرضا شعیری، داوود غفارزادگان، مسعود کوثری و محمدعلی مهدوی‌راد به عنوان اعضای هیات علمی این جایزه ادبی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه جایزه ادبی جلال مستقر در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، متنی با عنوان: «نگاهی به سوابق اعضای هیات علمی دهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل احمد» منتشر کرده که در ادامه می‌خوانید:

دبیری دهمین جایزه جلال به برگزیده دوره هشتم آن رسید

نگاهی به سوابق اعضای هیات علمی جایزه جلال

نویسنده، منتقد و مدرس داستان‌نویسی که به خاطر رمان «دختر لوتی» جایزه هشتمین دوره جایزه جلال آل‌احمد را به دست آورده بود، به عنوان دبیر دهمین دوره این جایزه معرفی شد.

شهریار عباسی، علاوه بر درخشش در هشتمین دوره جایزه جلال با رمان «دختر لوتی»، در دوره بعد از آن نیز به جمع هیات داوران راه یافت. او که متولد ۱۳۴۹ خرم‌آباد است، تاکنون افتخارات ادبی فراوانی کسب کرده که از آن جمله می‌توان به برگزیده و نامزد شدن در جوایز شهید حبیب غنی‌پور، کتاب فصل، هفت اقلیم و جایزه ادبی اصفهان اشاره کرد.

این نویسنده و منتقد ادبی تاکنون علاوه بر انتشار ده‌ها مقاله و نقد در زمینه ادبیات، داوری جشنواره‌های گوناگون ادبی را نیز بر عهده داشته ‌است. عباسی، همچنین علاوه بر تدریس نویسندگی و روزنامه‌نگاری از سال ۸۶ تاکنون سردبیر ماهنامه ایران پاک است.

از نویسنده رمان «دختر لوتی» و برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران چندین و چند کتاب دیگر در حوزه ادبیات داستانی منتشر شده که مجموعه داستان کوتاه پیتزای برشته، رمان‌های التهاب، می‌خواهم یک نامه کوتاه بنویسم، موسم آشفتگی، هتل گمو و سایه‌های بلند از آن جمله‌اند.

سفر به گرای دهم جایزه جلال

نگاهی به سوابق اعضای هیات علمی جایزه جلال

احمد دهقان که متولد ۱۳۴۵ کرج مدرس داستان‌نویسی است، از نویسندگان پرمخاطب ادبیات دفاع مقدس به شمار می‌رود. دهقان که سابقه حضور در هیات علمی جایزه ادبی جلال آل‌احمد را در کارنامه دارد، تحصیل‌کرده رشته مهندسی برق و پس از آن علوم اجتماعی و فارغ‌التحصیل رشته مردم‌شناسی است.

از جمله آثار این داستان‌نویس پرسابقه می‌توان به داستان‌های سفر به گرای ۲۷۰ درجه، من قاتل پسرتان هستم، پرنده و تانک، سال بازگشت، دشتبان، پرسه در خاک غریبه و … اشاره کرد. این در حالی است که کتاب «سفر به گرای ۲۷۰ درجه» او علاوه بر دریافت جایزه ۲۰ سال داستان‌نویسی، جایزه چهارمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس و جایزه ۲۰ سال ادبیات پایداری را به جمع افتخارات این نویسنده افزوده است.

دهقان که نامش با «سفر به گرای ۲۷۰ درجه» سر زبان‌ها افتاد، این افتخار را داشت تا اثرش نخستین رمان ایرانی با موضوع جنگ باشد که در آمریکا منتشر می‌شود.

این عضو هیات علمی دهمین دوره جایزه جلال، علاوه بر نوشتن مقالاتی درباره خاطره‌نگاری، خاطره‌نویسی جنگ ایران و عراق در جشنواره‌ها و جوایز متعددی نیز به داوری آثار پرداخته است. وی برگزیده جوایز ادبی متعددی است که از آن جمله‌اند: جشنواره کتاب سال دفاع مقدس، کتاب سال شهید غنی‌پور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جشنواره مهر و…

خالق ادبیات صادراتی

نگاهی به سوابق اعضای هیات علمی جایزه جلال

داوود غفارزادگان که زاده سال ۱۳۳۸ اردبیل است هم در شمار نویسندگان و هم در جمع مدرسان داستان خوش‌نشینی می‌کند. او که بیش از سه دهه داستان‌هایی با موضوعات متنوع و برای مخاطبان گوناگون نوشته، جایزه۲۰ سال ادبیات داستانی (بزرگسالان) را به خاطر اثر «ما سه نفر هستیم» به خود اختصاص داده است.

نشان طلایی از جشنواره برگزیدگان ادبیات کودک و نوجوان (انجمن نویسندگان کودک و نوجوان) به عنوان یکی از بهترین داستان‌نویسان دو دهه از جوایز دیگر اوست. همچنین رمان «فال خون» او به زبان انگلیسی ترجمه و در دانشگاه تگزاس آمریکا چاپ شده‌ است.

از جمله آثار مهم غفارزادگان به جز «فال خون» می‌توان به شب ایوب، سایه‌ها و شب دراز، ما سه نفر هستیم، کتاب بی‌نام اعترافات و ایستادن زیردکل برق فشار قوی برای مخاطب بزرگسال و سنگ اندازان غارکبود، آواز نیمه شب و پرواز درناها برای مخاطب کودک و نوجوان اشاره کرد.

وی علاوه بر داوری در جوایز و جشنواره‌های مختلف ادبی چون جایزه ادبی جلال آل‌احمد، دبیری طرح ۲۰۰ جلدی تدوین زندگینامه مفاخر برای نوجوانان را نیز عهده‌دار بوده ‌است.

نویسنده‌ای با ۱۱۴ عنوان اثر داستانی

نگاهی به سوابق اعضای هیات علمی جایزه جلال

ابراهیم حسن‌بیگی، متولد ۱۳۳۶ بندرترکمن، داستان‌نویس و کارشناس ادبیات داستانی است که با نوشتن بیش از ۱۱۴ عنوان رمان، داستان کوتاه و داستان کودک و نوجوان، یکی از چهره‌های تاثیرگذار ادبیات داستانی پس از انقلاب اسلامی است.

او که عضو هیات موسس انجمن قلم ایران و عضو هیات امنای بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان است، پس از سال ۶۷ که موفق به دریافت لوح زرین دستخط حضرت امام (ره) به مناسبت خلق آثار ادبی در حوزه دفاع مقدس شد، ۳۹ اثر برگزیده در جوایز و جشنواره‌های مختلف کشور داشته است که از آن جمله‌اند: جشنواره کتاب سال، کتاب فصل، کتاب دفاع مقدس، جشنواره شهید غنی پور، جشنواره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب جهانی سال جمهوری اسلامی، کتاب سال تقریب مذاهب و…

از جمله آثار مهم حسن‌بیگی می‌توان به شب ناسور، قدیس، محمد، به ماه نگاه کن، سال‌های بنفش، نهضت‌های شیعی (۱۰ جلد) و… اشاره کرد. او علاوه بر این، مسئولیت‌ها و سوابق فرهنگی بسیاری دارد که سردبیری مجلات گوناگون و سردبیری برنامه‌های مختلف صداوسیما از آن جمله است. این نویسنده، در کنار دبیری بسیاری از جشنواره‌های ادبی، همایش‌ها و بزرگداشت‌های کشور در طول ۳۰ سال اخیر به داوری در جوایز و جشنواره‌های ادبی نیز پرداخته است.

پژوهشگر نمونه طی ۱۴ سال

نگاهی به سوابق اعضای هیات علمی جایزه جلال

دکتر مریم حسینی، متولد ۱۳۴۱ تهران، پژوهشگر ادبی و مدرس دانشگاه از دیگر اعضای هیات علمی دهمین جایزه جلال آل‌احمد است. این نویسنده و استاد دانشگاه که دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهراء و پژوهشگر نمونه این دانشگاه در ۱۴ سال متوالی از سال ۸۰ تا ۹۳ است، داوری جایزه کتاب سال، داوری جایزه کتاب فصل، داوری جایزه ادبی پروین اعتصامی، داوری بخش نقد ادبی هشتمین و نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، عضویت در هیات علمی دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، داوری بخش «درباره شعر» یازدهمین جشنواره بین‌المللی فجر، دبیری همایش «کارنامه صد سال شعر زنان فارسی‌سرا» و دبیری علمی همایش بین‌المللی حکیم سنایی را تجربه کرده است.

از دیگر فعالیت‌های ادبی این استاد دانشگاه می‌توان به ریاست انجمن نقد ادبی ایران از سال ۹۴ تاکنون، سردبیری و ویراستاری نشریات و مجله‌های مختلف ادبی، عضویت در کرسی‌های نظریه‌پردازی زبان و ادبیات فارسی و راهنمایی و داوری مقالات و پایان‌نامه‌های متعدد دانشگاهی اشاره کرد.

همچنین کتاب حدیقه‌الحقیقه که به تصحیح و مقدمه او در سال ۱۳۸۲ به چاپ رسید در بیست و دومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شایسته تقدیر شناخته شد. از جمله دیگر آثار دکتر حسینی می‌توان به پیر پرده‌نشین: درباره زندگی، احوال و آثار جنید بغدادی، نخستین زنان صوفی، ثنای سنایی و تصحیح و ترجمه کشف‌الاسرار و مکاشفات‌الانوار اثر روزبهان بقلی اشاره کرد. همچنین از دکتر مریم حسینی، بیش از ۵۰ مقاله در مجلات مختلف علمی ـ پژوهشی منتشر و به همایش‌های متعدد ارائه شده ‌است.

برنده جایزه کتاب سال دفاع مقدس

نگاهی به سوابق اعضای هیات علمی جایزه جلال

ابراهیم زاهدی مطلق، زاده سال ۱۳۴۰ تهران، نویسنده و روزنامه‌نگار و از اعضای شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع) از دیگر اعضای هیات علمی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد است. زاهدی که نوشتن ۲۱ عنوان رمان، داستان و زندگینامه را در کارنامه دارد، دو دوره برنده جایزه کتاب سال دفاع مقدس شده است.

او در طول عمر فعالیت مطبوعاتی‌اش، سردبیری و دبیری مجلات و نشریات مختلفی را برعهده داشته که از آن جمله می‌توان به دبیری گروه ادب و هنر روزنامه‌های همشهری، جام‌جم و انتخاب، دبیری اجتماعی روزنامه ابرار، دبیر گروه فرهنگ روزنامه جوان و سردبیری بخش فرهنگی خبرگزاری مهر اشاره کرد.

این نویسنده باسابقه کشورمان، علاوه بر عضویت در هیات علمی نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد (دوره گذشته)، داوری و سرداوری چند دوره کتاب سال دفاع مقدس و جشنواره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور را نیز بر عهده داشته است.

شلیک به آسمان، احمد آرام (زندگینامه)، آریو برزن، ترکش حرف‌شنو، تسیبح و بولدوزر، رضای زهرا، سقوط در سکوت و نسل باروت از جمله آثار شاخص این نویسنده و روزنامه‌نگار برجسته است.

دارنده نشان نخل آکادمیک

نگاهی به سوابق اعضای هیات علمی جایزه جلال

حمیدرضا شعیری که در جمع اعضای هیات علمی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد قرار دارد، سال ۱۳۴۵ در گرمسار به دنیا آمده و به عنوان منتقد ادبی و هنری، نشانه‌شناس و استاد دانشگاه شناخته می‌شود.

شعیری که مدرک دکترای نشانه ـ معناشناسی از فرانسه دارد، از استادان دانشگاه تربیت مدرس به شمار می‌رود که تاکنون بیش از ۸۰ مقاله به زبان‌های فارسی و فرانسه منتشر کرده است.

او همچنین در زمینه‌های مختلف هنری فعالیت دارد و نقد گفتمان ادبی و تحلیل آثار هنری، مانند نقاشی، خوشنویسی، سینما، تئاتر، کاریکاتور، عکس و مجسمه از جمله فعالیت‌های اخیر اوست. از آثار مکتوب این منتقد ادبی، می‌توان به مبانی معناشناسی نوین، نشانه ـ معناشناسی ادبیات، نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی و … اشاره کرد.

دکتر شعیری در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب نخل آکادمیک فرانسه شده است.

کتاب‌شناس، محقق و چهره دانشگاهی

نگاهی به سوابق اعضای هیات علمی جایزه جلال

مسعود کوثری، که در سال ۱۳۴۳ در مشهد به دنیا آمده، پژوهشگر، ناشر و استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و نویسنده مقالات متعدد در این حوزه است. از جمله فعالیت‌های کوثری در عرصه فرهنگی می‌توان به عناوینی چون مدیر نشر علمی و فرهنگی، مدیرکل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و … اشاره کرد.

کوثری تاکنون کتاب‌های متعددی به چاپ رسانده که ادبیات جنگ و موج نو، نقاب نقد و نظریه‌های آنومی اجتماعی، مروری بر مطالعات جرم‌شناسی در ایران، درآمدی بر موسیقی مردم‌پسند و … از آن جمله‌اند.

این پژوهشگر، همچنین کارشناسی و داوری رویدادهای ادبی و فرهنگی مختلفی را برعهده داشته که داوری بخش مستندنگاری هشتمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد یکی از آن‌هاست.

دبیری، از جایزه کتاب سال تا جایزه جلال

نگاهی به سوابق اعضای هیات علمی جایزه جلال

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد را که زاده ۱۳۳۴ نیشابور است، همه به عنوان نویسنده، قرآن‌پژوه و مدرس دانشگاه می‌شناسند. او که دبیری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و دبیری علمی دو دوره جایزه ادبی جلال آ‌ل‌احمد را در کارنامه خود دارد، بنیانگذار، مدیرمسئول و سردبیر مجلات و نشریه‌های مختلف فرهنگی و دینی چون مجله حوزه، آینه پژوهش، بینات، میقات، علوم حدیث و … بوده است. همچنین نگارش مقالات فراوان در حوزه فرهنگ دینی، قرآن‌پژوهی، تاریخ‌پژوهی و … از آثار قلمی این روحانی محبوب اهل فرهنگ است.

مقالات و آثار مهدوى‌راد در جشنواره‌هاى متعددى حائز رتبه‌های ممتاز بوده و تلاش‌های او در حوزه‌های گوناگون مورد تشویق قرار گرفته است؛ از جمله «کتاب‌پژوه» و خادم فرهنگى مکتوب در نخستین هفته کتاب، استاد تلاشگر و نمونه دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۷۴، محقق برجسته علوم قرآنی در نمایشگاه قرآن کریم و کسب رتبه دوم کتاب سال حوزه برای کتاب «سیر نگارش‌هاى علوم قرآنى» که اکنون متن درسى علوم قرآنى در مقطع کارشناسى ارشد دانشگاه‌هاست.

مشعل جاوید، آفاق تفسیر، تحفهالعابدین (تحقیق و تصحیح)، تحفه‌الاخوان (تحقیق و تصحیح، موسوعه امام على(ع))، با کاروان عشق، تراث الشیعه القرآنى، سیاست‌نامه امام على (ع)، نظام دفاعى اسلام، راهنماى آینه پژوهش و … از دیگر آثار مکتوب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدوی‌راد به حساب می‌آیند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز