خبرگزاری کار ایران

در بازدید اعضای شورای شهر از کتابفروشی‌های خیابان انقلاب مطرح شد؛

وقتی این همه ترافیک داریم چرا برای کتاب نداشته باشیم/ لزوم تعامل با صنف برای سامان‌دهی دستفروشی کتاب

asdasd
کد خبر : ۵۵۹۲۱۷

در این بازدید کتابفروشان مسائلی مثل دریافت عوارض از تابلوی کتابفروشی‌ها، مسائلی که پیاده‌روی راسته انقلاب با آن درگیر است، آلودگی‌های صوتی، عدم جای پارک مناسب برای بارگیری کتاب‌ها، نبود سرویس بهداشتی در این راسته ومشکلاتی که ترمینال اتوبوسرانی و دستفروشی برای کتابفروشی‌ها به وجود می‌آورد با اعضای شورای شهر در میان گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز (چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه) از کتابفروشی‌های خیابان راسته انقلاب بازدید کردند و به مسائل و  مشکلات این کتابفروشان گوش دادند.

زهرا نژادبهرام، الهام فخاری، محمدجواد حق‌شناس و مجید فراهانی با همراهی اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران؛ محمود آموزگار، هومان حسن‌پور، محمدرضا توکل صدیق و رضا حسین‌زادگان از کتابفروشی‌های روزبهان، علمی فرهنگی، جیحون، آگاه و بازار کتاب و ققنوس بازدید کردند.

در این بازدید، کتابفروشان مسائلی مثل دریافت عوارض از تابلوی کتابفروشی‌ها، مسائلی که پیاده‌روی راسته انقلاب با آن درگیر است، آلودگی‌های صوتی، عدم جای پارک مناسب برای بارگیری کتاب‌ها، نبود سرویس بهداشتی در این راسته و مشکلاتی که ترمینال اتوبوسرانی و دستفروشی برای کتابفروشی‌ها به وجود می‌آورد را با اعضای شورای شهر در میان گذاشتند.

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در نشست خبری که پس از این بازدید برگزار شد، گفت:‌ کتابفروش‌های راسته انقلاب مسائل و مشکلاتی داشته و دارند که با کمک خودشان و در کنار اتحادیه برای حل آنها اقداماتی صورت داده‌ایم. به عنوان مثال در بحث دسترسی شمال و جنوب خیابان ا نقلاب و محل گذر بی‌آرتی‌ها مسائلی وجود داشت که منجر به مسدود شدن این مسیر و عدم دسترسی از شمال به جنوب خیابان انقلاب شده بود نهایتا با مذاکره با فرمانده پلیس راهور فعلا و تا زمان احداث زیرگذر زیرزمینی مسیر باز شده است.

آموزگار ادامه داد:‌ توقف اتوبوس‌ها در مقابل کتابفروشی‌ها باعث آلودگی صوتی و هوا می‌شود و عملا مانع دیده شدن این کتابفروشی‌ها می‌شود. ما چنین مسائلی را از طرف اتحادیه با شهرداری‌های مناطق شش و ۱۱ منعکس کردیم که مثلا نهایتا پذیرفته شد اتوبوس‌ها در پایانه‌ها خاموش باشند. ما نیاز داریم مسائل، مشکلات و مطالبات خود را با اعضای شورای شهر تهران در میان بگذاریم. راسته انقلاب راسته‌ای است که همه از آن خاطره داریم و می‌دانیم که شهرداری می‌تواند با یک برنامه‌ریزی درست مسائل را حل کند همانطور که امروز دیدیم دستفروش‌ها از این راسته جمع شده بودند و ابتدا حتی گمان کردیم خیابان را اشتباه آمده‌ایم.

او اضافه کرد: همین جا وظیفه خود می‌دانیم از همکاری‌های این مدت آقای آبادیان شهردار منطقه ۱۱ که همواره بدون هیچ گیر و گرفتی با ناشران و کتابفروشان همکاری داشت، تشکر کنیم.

در ادامه الهام فخاری عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه خود از مشتریان پر و پا قرص کتاب و کتابفروشی‌هاست، گفت: از آنجا که یک شهروند کتابخوان محسوب می‌شوم که نه فقط برای خرید کتاب بلکه برای قرار گرفتن در فضای کتابفروشی به انقلاب می‌آیم، می‌توانم بگویم مسائل را ما نیز درک کرده‌ایم و دیده‌ایم ما و شما یک مجموعه هستیم شغل و حرفه شما نشر است و ما نیز کتابخوان و مولف کتاب. خیلی غم‌انگیز است که در راسته انقلاب بیشتر از اینکه کتابفروشی رونق داشته باشد شاهد فروش پایان‌نامه و مقاله هستیم.

این عضو شورای شهر سپس درباره برنامه‌هایی که برای ساماندهی دستفروشان راسته انقلاب درنظر گرفته شده، اظهار داشت:‌ ساماندهی و رفع مشکلات ناشی از دستفروشی‌ یک وظیفه کمیته اجتماعی شورای شهر است به همین منظور چندین و چند جلسه نیز با سازمان‌های مردم نهاد برگزار کرده‌ایم تا بهترین تصمیم را برای حل این مساله بگیریم.

فخاری افزود: شما هم می‌دانید که دستفروشی را صرفا با جمع‌آوری نمی‌توان سروسامان داد و بدون یک برنامه‌ریزی و سامانه مشخص هم دستفروشی می‌تواند منجر به بزه یا ارائه کالای نامعتبر شود یا به صنف و مردم لطمه بزند. ما به دنبال تعامل با اصناف هستیم تا با کمک شما سازوکار مشخصی را برای مساله دستفروشی طراحی کنیم تا دیگر در خصوص دستفروشی بزه اتفاق نیفتد و تقلب میدان نگیرد.

او در توضیح بیشتر درباره طرح مذکور یادآور شد: به عنوان مثال سازمانهایی طراحی کرده‌ایم که نوعی هویت برای دستفروشان مشخص کند البته نه اینکه این هویت باعث لطمه زدن به صنف باشد. ما به دنبال صنف جدید و تعاریف جدید از دستفروشی‌ نیستیم. در همکاری و تعامل با صنف می‌توان منابع اولیه و ماده‌ای که دستفروشان به فروش می‌رسانند را از این وضعیت بی‌حساب و کتاب خارج کنیم یا می‌توانیم محدوده‌ها و مناطق مشخص و نظارت‌پذیری را که در تضاد با صنف هم نباشند مشخص کنیم. به عنوان مثال یک دستفروش درست نیست که در راسته انقلاب و مقابل کتابفروشی‌ها بساط خود را پهن کند و می‌تواند بقیه مناطق را پوشش دهد. مورد دیگر این است که با تعیین بازه‌های زمانی بتوانیم قاطعیت قانونی بیشتری را برنامه‌ریزی کنیم.

فخاری همچنین با ابراز نگرانی از افزایش عرضه کتاب‌های آموزشی و کنکوری در  بازار کتاب تاکید کرد: وقتی نگاه آموزش ما کنکورمحور است فقط کتاب‌های آموزشی برای جوان و نوجوان ما اولویت پیدا می‌کند و از مطالعه کتاب‌های عمومی دور می‌شود ولی می‌توانیم مدل آموزشی را تبیین کنیم که شهروندان و کتابفروشان به سمت همکاری با نوجوانان بروند. اگر لزوم بازار تست و کنکور کاهش پیدا کند قطعا خود ناشران به سمت انتشار کتاب‌های حوزه عمومی می‌روند راسته انقلاب راسته‌ای تاریخی و نوستالوژیک برای همه ماست که مهمترین وقایع تاریخ معاصر را به چشم دیده است.

زهرا نژادبهرام دیگر عضو شورای شهر تهران نیز مهمترین مساله در راسته انقلاب را اغتشاش بصری دانست و گفت: در مجموعه خیابان انقلاب همه مدل طراحی از مبلمان گرفته تا تبلیغات و تابلوها می‌بینیم و این اغتشاش بصری مانع نمود درست جایگاه فرهنگی راسته جنوبی انقلاب می‌شود هر چند سازمان زیباسازی تلاش‌هایی را برای بهبود و بهینه‌سازی این مسائل کرده اما نیازمند برنامه‌های بیشتری هستیم. وقتی کاربری و سازه‌ها هارمونی ایجاد نکنند در ذهن افراد اغتشاش بصری شکل می‌گیرند.

او ادامه داد: ساماندهی دستفروشان رسیدگی به وضعیت ایستگاه اتوبوس و توجه به پهنه فرهنگی خیابان انقلاب ازجمله مواردی است که در دستور کار قرار دارد و شهردار منطقه تا ۱۵ آذرماه طرحی برای رسیدگی به این مسائل آماده می‌کند تا بر سر آن با اهالی صنف به گفت‌وگو بنشینیم.

نژادبهرام درباره اهمیت توجه به افزایش تقاضا به خرید کتاب برای بهبود کسب و کار حوزه نشر نیز گفت: وقتی مشتری کتابفروشی و گروه کتابخوان فعال داشته باشیم دیگر ایستگاه اتوبوس و دستفروش و ... مانع کسب و کار کتابفروشی نمی‌شود هر صنفی ازجمله کتابفروشی بدون مشتری کارش راه نمی‌افتد و ما باید طرحی برای جلوگیری از افول کتابخوانی ارائه کنیم. به ما کمک کنید تا فرهنگ رو به افول کشور را رشد بدهیم تا دیگر شاهد نباشیم تیراژ کتاب تنها ۵۰۰ یا نهایتا هزار نسخه است.

این عضو شورای شهر گریزی نیز به برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب زد و گفت: من نه به عنوان یک عضو شورای شهر بلکه به عنوان یک شهروند دوست ندارم شما در شهر آفتاب باشیم. پدیده‌های فرهنگی را باید در مرکز شهر قرار بدهیم آن هم با توجه به وضعیت کتابخوانی ما هر پدیده‌ای که می‌تواند باعث انتشار فرهنگ کتابخوانی و مروج آن باشد بهتر است و باید در مرکز شهر دایر شود. چطور مراسم و آیین عزاداری اباعبدالله لایه لایه در درون شهر ما وجود دارد و حس می‌شود چرا فرهنگ کتابخوانی را این گونه منتشر نکنیم؟

او اضافه کرد: حتی اگر برگزاری نمایشگاه کتاب در مرکز شهر باعث ایجاد ترافیک هم می‌شود چه اشکالی دارد؟ ما که این همه ترافیک داریم چرا ترافیک برای کتاب نداشته باشیم؟ با این حال من موظفم پیگیر مسائل و نیازهای شما در شهر آفتاب باشم و تسهیلات لازم برای آن را تخصیص دهیم تا شما آسوده باشید. ولی به عنوان شهروند کاش شمای ناشر نسبت به این مساله معترض می‌شدید و حضورتان را در مرکز شهر می‌دیدیم.

نژادبهرام تاکید کرد: شهر آفتاب می‌تواند به عنوان یک شهر نمایشگاهی برای نمایشگاه ملزوماتی مثل خودرو، صنعت و ... استفاده شود ولی کتاب نرم‌افزاری‌ترین نیاز فرهنگی جامعه است که نباید از مردم فاصله داشته باشد. در کنار این مسائل منتظر طرح شما برای نقشه فرهنگی کتابخوانی هستیم.

این عضو شورای شهر درباره مساله دستفروشان نیز گفت: باید بپذیریم که دستفروش وجود دارد وقتی این مساله را پذیرفتیم در جهت رفع نیاز آنها پیش می‌رویم باید به کمک شما چنین مساله‌ای را حل کنیم و یک صحنه آرامش را به پهنه جنوبی انقلاب باز گردانیم این راستا یک راسته عبوری صرف نیست بلکه می‌تواند یک پاتوق فرهنگی پویا و زنده باشد.

آبادیان شهردار منطقه ۱۱ نیز در سخنانی کوتاه از ارائه طرحی بلندمدت برای حل مساله ایستگاه‌های اتوبوس، حمل و نقل، احداث دسترسی مترو در ضلع جنوبی خیابان انقلاب با همکاری تمام حوزه‌های مرتبط اعم از اتحادیه، اتوبوسرانی، شرکت مترو و ... خبر داد.

او همچنین از لزوم نگاه درست‌تر به بحث حوزه انبارداری در این منطقه صحبت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز