خبرگزاری کار ایران

خسروآبادی در گفتگو ایلنا؛

کلنگِ کارگران آب و فاضلاب در حفاری‌هایی حوالیِ کاخ گلستان به چه چیزی خورد؟

asdasd
کد خبر : ۵۵۷۶۸۳

اخیراً یک حمام تاریخی و چند قطعه سفال در حفاری‌های آب و فاضلاب ضلع شمالی کاخ گلستان (بیرون از محوطه) کشف شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رجبعلی خسروآبادی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران) در پی انتشار خبر پلمپ کارگاه آب و فاضلاب در محدوده‌ی کاخ گلستان به خبرنگار ایلنا گفت: در ضلع شمال کاخ گلستان، در تقاطع داور و سوراسرافیل، طرح فاضلابی جهت لوله‌گذاری و انتقال پسماند آب در حال انجام بود که درواقع ربطی به فضای داخلی کاخ گلستان ندارد. مأموران آب و فاضلاب در حین حفاری، به باقی‌مانده‌ای از یک حمام تاریخی برخورد می‌کنند. مضافاً در کنارحمام، مجدداً در این حفاری‌ها، چند تکه سفال پیدا شده است که احتمال می‌دهند که با حمام در ارتباط باشد.

وی درخصوص اقدامات لازمی که در این خصوص انجام شده، گفت: شهرداری منطقه 12، نامه‌ای تنظیم کرد و ما نیز به پژوهشگاه نامه‌ای زدیم تا اجازه‌ی کاوش را بگیریم و بتوانیم این حمام و آن مسیر و سفال‌ها را حفاری و بررسی کنیم. در حال حاضر، ما عملیات آب و فاضلاب را متوقف کرده‌ایم تا اجازه‌‌ی کاوش از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی صادر شود و هم‌چنین یک باستان‌شناس را به ما معرفی کنند.

خسروآبادی درخصوص قدمت تاریخی آن‌ها گفت: حمام متعلق به دوران قاجاریه است، ولی سفال‌ها هنوز مشخص نیست که متعلق به چه دوره‌ای است.

مدیرکل میراث فرهنگی تهران گفت: در چند سال گذشته، تعاملات خوبی با آب و فاضلاب و سازمان‌های دولتی دیگر داشتیم. الان در صورت هرگونه مواجه‌ به این‌ قبیل امور به ما اطلاع می‌دهند. در قدیم در بسیاری از این موارد کشفیاتی پیش می‌آمد و اشیایی یافت می‌شد ولی کسی خبررسانی نمی‌کرد تا ادامه کار آنها دچار مشکل نشود. خوشبختانه امروزه حساسیت‌ها نسبت به این قضیه بالا رفته و تا اطلاع کامل به ما، دست به عملی نمی‌زنیم که میراث فرهنگی کشور دچار مشکل شود. تقریباً از دو سال گذشته این اتفاق افتاد؛ دقیقاً موقعی که اسکلت چند هزار ساله‌ای در مولوی تهران یافت شد. آنهم از قضا در حوزه‌ی آب و فاضلاب بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قوانینی تصویب شده تا یابندگان اشیای عتیقه به بهره‌برداری شخصی از این آثار مبادرت نکنند، گفت: بله قانون‌هایی وجود دارد. حتی هر طرحی که می‌خواهند در بافت تاریخی انجام دهند، این هشدارها به مجریان طرح‌ها داده‌ می‌شود و اینکه درصورت عدم اطلاع رسانی، ممکن است مؤاخذه شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز