خبرگزاری کار ایران

طرح «پلاک ماندگار» هنرمندان در خوزستان اجرا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۵۶۲۴۶

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان گفت: برگزاری نمایشگاه هنری جنوب ایران در جنوب ایتالیا جاذبه‌های گردشگری، صنایع دستی و آثار تاریخی خوزستان را معرفی می‌کند.

به گزارش ایلنا، خسرو نشان (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان) گفت: این رویداد به منظور تعامل فرهنگی و هنری میان خوزستان به عنوان یکی از استان‌های جنوبی کشورمان با جنوب کشور ایتالیا، در شهر سانتاسورینا برگزار شد که در آن جاذبه‌های گردشگری، صنایع دستی، آثار تاریخی، آداب و رسوم و صنایع دستی خوزستان معرفی شد. برنامه‌هایی از این دست نه تنها به معرفی هر چه بهتر استان خوزستان منجر می‌شود، بلکه سبب ایجاد تعاملی سازنده میان کشور و استان با کشورهای دارای مشابهت‌های فرهنگی می‌شود و این انتقال تجارب در نهایت می‌تواند معرفی بهتر مقاصد و افزایش سفر و توسعه‌ی گردشگری را در پی شود. به نظر می‌رسد همکاری ادارات میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند در شکوفایی گردشگری هنری نقش قابل توجهی داشته باشد.

نشان در ادامه گفت: پیوند هنرمندان کشور در کلیه شاخه‌های هنرهای بومی، سنتی و مدرن با صنعت گردشگری میتواند نتایج مثبت بسیاری به همراه داشته باشد که دستیابی به آن با ایجاد ساختاری قوی محقق می‌شود. برای تقویت این شاخه از گردشگری، تقویت برگزاری رویدادهای گردشگری و استفاده از حضور هنرمندان در برنامه‌های مختلف، همچنین دعوت از آنان برای حضور در تأسیسات گردشگری و جاذبه‌های گردشگری و  نیز معرفی فرهنگ اصیل استان  می‌تواند بسیار مؤثر باشد.  

رویدادهای هنری می‌توانند به عنوان ابزاری در راستای توزیع سفر در کشور به کار گرفته شوند و  براین اساس، برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و اجراهای هنری متنوع، عاملی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و توسعه‌ی زیرساخت‌های مورد نیاز به شمار می‌آید. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: البته اشاره به این نکته نیز ضروری است که برای توسعه‌ی‌ انواع گردشگری، مقاصد نیاز به زیرساخت‌ها و امکاناتی از قبیل جاده‌های مناسب، اماکن اقامتی گوناگون متناسب با سلیقه‌های مختلف و وسایل حمل ونقل مناسب دارند که گردشگری هنری نیز از این قاعده مستثنی نیست. لازم به تأکید است که این موارد و فراهم آوردن زیرساخت‌ها برای توسعه‌ی‌ یک مقصد به‌عنوان قطب گردشگری جز با تلاش و همکاری ارگان‌های مختلف محقق نخواهد شد. معرفی آثار باشکوه تاریخی که نمونه‌های بی‌نظیر از هنر و معماری به شمار می‌روند، نمونه‌ای از استفاده از قابلیت هنر در توسعه‌ی گردشگری استان زیبا و تاریخی خوزستان است. موزه‌هایی چون موزه‌ی شوش و موزه‌ی آبادان، مکان‌هایی برای نمایش این هنرها به مردم و گردشگران هستند. اما هنر در خوزستان تنها به معماری، بناها و اشیای تاریخی ختم نمی‌شود و نمونه‌های دیگر از آن را می‌توان در صنایع دستی و هنرهای سنتی استان یافت. هنرهایی نظیر خراطی، کپو بافی، سفالگری، گلیم بافی، میناکاری و نمونه‌های بسیار دیگر، از این دست هستند. همچنین از آن‌جا که هنرمندان هویت یک منطقه محسوب می‌شوند، می‌توانند عاملی برای جذب گردشگران به شمار آیند. معرفی مناسب هنرمندان می‌تواند در توسعه‌ی‌ گردشگری هنری در خوزستان نقش بسزایی داشته باشد که اداره‌کل میراث فرهنگی در این زمینه گام‌های خوبی برداشته که از آن جمله می‌توان به معرفی هنرمندان در قالب طرح "پلاک ماندگار" اشاره کرد که در روزهای آینده به مرحله‌ی اجرا خواهد رسید. همچنین برگزاری رویدادهای مختلف، می تواند زمینه‌ساز توسعه‌ی گردشگری هنری باشد. اداره‌کل میراث فرهنگی تلاش کرده با استفاده از جلوه‌های هنری و حضور هنرمندان، به رویدادهای خود رنگ و بوی هنری داده و شاخه‌های مختلف هنر در استان را بیش از پیش معرفی نماید.

شان درباره مشخصه های خوزستان گفت: استان خوزستان مشخصه‌های فراوانی برای حضور در چنین برنامه‌هایی دارد که از جمله می‌توان به آثار تاریخی، جاذبه‌های طبیعی، آداب و رسوم، صنایع دستی و هنرهایی سنتی، وجود مشاهیر و هنرمندان در دوره‌های مختلف و موارد بسیار دیگر اشاره کرد. تنوع فرهنگی موجود در جنوب ایران یکی از ویژگی‌هایی است که معرفی آن می‌تواند برای بسیاری به‌ویژه مردم دیگر کشورها جالب توجه باشد. برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌ها و حضور در نمایشگاه‌های مختلف به‌ویژه در کشورهای دیگر، می‌تواند به معرفی هرچه بهتر این ظرفیت‌ها کمک کند. از آن‌جا که کشور ایتالیا به‌لحاظ فرهنگی، مشابهت‌های فراوانی با کشور ما دارد، تداوم تعامل فرهنگی با این کشور قطعاً منجر به تبادل تجربیات موفق خواهد شد. علاوه بر معرفی استان خوزستان و ظرفیت‌های بی‌نظیر آن، برقرای ارتباط مؤثر میان فعالان میراث فرهنگی و همچنین هنرمندان دو کشور و ادامه و بهبود تعامل از اهدافی است که باید دنبال شود تا به نتیجه‌ی مطلوب از برگزاری این نمایشگاه‌ها دست یابیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره وضعیت گردشگری استان گفت: گردشگری، شاخه‌های مختلفی دارد که روز به روز نیز بر تعداد آن‌ها افزوده شده است. یکی از این شاخه‌ها که طرفدران آن رو به افزایش هستند، گردشگری هنری است که هم به توسعه‌ی گردشگری و هم معرفی هنر سرزمین‌های گوناگون کمک شایان توجهی می‌نماید. ورود ارز، ایجاد اشتغال و حمایت از رشد هنرها و توجه بیشتر به آن‌ها از فواید این‌گونه از گردشگری است. استان خوزستان با دارا بودن تمدنی کهن، دارای آثار بسیاری در عرصه‌های تاریخ، هنر و معماری است. شکوه معماری در شهرها و روستاها، سنگ نبشته‌ها، اشیاء ساخته شده به دست بشر و بسیاری دیگر از هنرهای به جا مانده از اعصار کهن باعث جذب گردشگران بسیاری می‌شود. توسعه‌ی هنر و معماری ابنیه‌های تاریخی و توسعه‌ی گردشگری دو عامل مرتبط با یکدیگرند که توسعه هر کدام تأثیری مثبت بر دیگری دارد. از سویی هنرهای سنتی و صنایع دستی کم‌نظیر و هنرمندان به‌نام دوره‌های مختلف، از عوامل اهمیت این شاخه از گردشگری در خوزستان هستند.

به منظور گفتگو و تعامل فرهنگی، هنری جنوب ایران(استان خوزستان) با جنوب کشور ایتالیا نمایشگاهی از آثار هنری و صنایع دستی استان خوزستان در شهر سانتا سورینا در جنوب کشور ایتالیا برگزار شده است. در این نمایشگاه عکس های جاسم غضبانپور از زیبایی های طبیعی، جاذبه های گردشگری، صنایع دستی، آثار تاریخی، مردم شناسی و آداب و رسوم مردم استان خوزستان و منطقه آزاد اروند و آثار صنایع دستی این استان در شهر سانتا سورینا به نمایش گذاشته شد.

طرح «پلاک ماندگار» هنرمندان در خوزستان اجرا می‌شود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز