خبرگزاری کار ایران

صالحی تاکید کرد:

توجه بر دیپلماسی قرآنی

asdasd
کد خبر : ۵۵۲۸۵۰

وزیر ارشاد گفت: توجه بر دیپلماسی قرآنی یکی از ضروریات در حوزه فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه است.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی عصر امروز در آیین تکریم و معارفه معاونان پیشین و جدید قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این مطلب افزود: حضرت امام‌خمینی(ره) با روح الهی خود فضای قرآنی را دوباره به جامعه دمید.

وی گفت: قرآن تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در کشور مهجور بود و با وجود بنیانگذار کبیر انقلاب، فضای کشور صبغه و جلوه قرآنی به خود گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فعالیت‌های قرآنی در ٤ دهه اخیر در کشور قابل مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی نیست و فضای قرآنی که در این مدت در کشور حاکم شد کم نظیر بوده است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مدت قدم های موثری در حوزه قرآن و عترت برداشته و مدیران و معاونان در دوره های مختلف به این امر اهتمام داشته اند.

صالحی با تاکید بر این اینکه برای دوره ٤ ساله آینده در این حوزه باید قدم هایی جدید برداشت، گفت: توجه بر اهمیت ساختار این معاونت ضروری است. رسیدن این معاونت از یک دفتر به جایگاه امروز از لحاظ محتوایی و استقلال بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: همچنین باید بدانیم در این معاونت در ابتدای کار نیستیم بلکه در نقطه‌ای قرار گرفته ایم که بحث های مفهومی و شاخص‌های آن بر اساس اسناد بالا دستی شکل گرفته و باید براساس آن راه تکاملی را پیش ببریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شخصیت علمی و فردی حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، گفت: حجت الاسلام والمسلمین حشمتی دارای ویژگی‌های علمی و مدیریتی و همچنین سلامت و صمیمیت هستند و واژه روحانیت برای وی زیبنده است. تعصب حشمتی به مسائل و موضوعات قرآنی، پیگیری‌های مستمر در این زمینه و پرکاری از دیگر ویژگی های بارز ایشان است.

عضو کابینه دوازدهم گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعامل خوب و مناسب با حوزه های علمیه و روحانیت نیاز دارد و انتخاب آقای حشمتی به عنوان مشاور وزیر در امور روحانیت کمک بسیاری به این وزارتخانه می کند.

وی در عین حال تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون کسب اعتماد و جلب رضایت روحانیت نمی تواند به حیات خود ادامه دهد. بنابراین باید زمینه های گفت و گو با حوزه و روحانیت را ارتقا دهیم.

صالحی در ادامه با اشاره به ویژگی های فردی و علمی عبدالهادی فقهی زاده معاون جدید قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: حضور آقای فقهی زاده در معاونت قرآن و عترت وزارتخانه با توجه به شخصیت علمی و قرآنی ایشان می تواند ما را در اتصال پایگاه های قرآنی با فعالیت های تبلیغی و ترویجی یاری کند.

وی تصریح کرد: باید تعامل بین حوزه های پژوهش های قرآنی و دانش سازی قرآنی با جامعه سازی قرآنی را جدی تر گرفت.

صالحی بر توجه تعامل با دانشگاه ها، حوزه های علمیه، موسسات قرآنی در جهت فعال تر کردن اقدامات تبلیغی و ترویجی قرآنی تاکید کرد و گفت: در دوره ٤ ساله آینده باید این بخش را تقویت کرد. نشریات می توانند محصولات تولیدی خود را به فضای جامعه سازی قرآنی نزدیک تر کنند.

وی در ادامه گفت: توجه بر دیپلماسی قرآنی یکی از ضروریات در حوزه فعالیت های این معاونت است. قرآن حلقه وصل ما با جهان اسلام است و می تواند فضای دیپلماسی قرآنی ما با ادیان و جهان اسلامی باشد.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود بر چگونگی ایجاد صبغه قرآنی در کشور اشاره کرد و افزود: باید به دنبال فضایی باشیم تا تمامی محصولات فرهنگی، هنری و ادبی صبغه قرآنی به خود بگیرد.

در ابتدای این آیین حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی معاون پیشین معاونت قرآن و عترت و مشاور جدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت گزارشی از مجموعه فعالیت های این معاونت در دوران مسئولیت خود ارائه داد.

وی گفت: یکی از اقداماتی که در این دوره انجام گرفت این است که اکثر فعالیت ها بر اساس مسیر علمی صورت گرفته و دارای پیوست علمی  است.

حشمتی افزود: هم افزایی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جامعه قرآنی کشور، موسسات و نهادهای قرآنی و حفظ وحدت میان حوزه های قرآنی از دیگر اقدامات و رویکردهای این معاونت در ٤ سال گذشته است.

وی تاکید بر فهم و گفتمان قرآنی را از دیگر رویکردهای این معاونت برشمرد و گفت: تعامل خوب با رسانه ها، فعالیت در فضای مجازی و سعی بر تولید محصولات قرآنی از دیگر رویکردهای این معاونت بود.

حشمتی در پایان از خدمات و تلاش های علی جنتی و سیدرضا صالحی امیری وزرای پیشین این وزارتخانه در دولت یازدهم تقدیر و از تلاش های سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد سلامی در حوزه های قرآنی تشکر کرد.

در بخش دیگری از این آیین عبدالهادی فقهی زاده معاون جدید قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آنچه در بضاعت خود دارم در کف اخلاص خواهم گذاشت.

وی افزود: معاونت قرآن و عترت علاوه بر جنبه اداری، دارای جنبه های محتوایی است که بر دیگر فعالیت های آن غلبه می کند. ما باید به قرآن برگردیم و باید  فاصله خود با قرآن را کم  و دل ها دوباره با قرآن آشتی کنند.

فقهی زاده تاکید کرد: باید موسسات رسمی و غیر رسمی مردم نهاد که در توسعه قرآن و از نظر تبلیغی و ترویجی و مفاهیم و آموزه های قرآنی فعالیت می کنند را تقویت کنیم.

وی در ادامه گفت: تلاش می کنم در حوزه پژوهشی و ساختار سازی عمل کنم و از ظرفیت طیف های گسترده  و فارغ التحصیلان این حوزه و همچنین رهنمودهای علمای حوزه های علمیه و فعالان قرآنی بهره بگیرم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز