خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث زنجان گفت:

قاچاقچی‌ها، یک میلیارد تومان روی تابوت جعلی قیمت گذاشته بودند

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۲۱۸

قاچاقچی‌های تابوت سفالی منقش به خط میخی فارسی باستان در شهرستان طارم دستگیر شدند. آن‌ها با انتشار این خبر که چنین تابوتی وجود دارد، اذهان عمومی را برای خرید و فروش این اثر جعلی به مبلغ ۱ میلیارد تومان آماده می‌کردند.

یحیی رحمتی (مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان) درباره‌ی کشف تابوت سفالی منقش به خط میخی فارسی باستان در شهرستان طارم در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: مدتی بود که در فضای مجازی خبری دست به دست می‌شد مبنی بر وجود یک تابوت در استان زنجان و بحثِ خرید و فروش آن شیء تاریخی هم به میان کشیده شده بود و البته قیمت مشخصی هم برای آن پیشنهاد کرده بودند. از حدود یک ماه پیش، یگان حفاظت میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان با انجام عملیات تخصصی و جستجو این موضوع را پیگیری می‌کرد و سرانجام دیروز بعد از یک ماه موفق شدند هم تابوت را کشف کنند و هم عواملی که به دنبال خرید و فروش غیرمجاز آن بودند را دستگیر کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان درباره‌ی پیشینه‌ی جعلی و ساختگیِ این تابوت توضیح داد و گفت: در بررسی‌های اولیه، مشخص شد که سفالینه‌ی تابوت که طرح‌های دوره هخامنشی روی آن نقش بسته بود، جعلی است و جزو اشیای تقلبی محسوب می‌شود.

رحمتی از وجود یک شیء در داخل تابوت خبر داد و گفت: در داخل تابوت یک سردیس و پیکره‌ای که از نظر ظاهری متعلق به دوران هخامنشی است؛ پیدا شده که این اتفاق نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. بررسی‌های مربوطه ادامه دارد و نظر نهایی درباره‌ی اصل یا تقلبی بودن آن شیء نیز تا 24 ساعت آینده مشخص خواهد شد اما فعلاً مشاهدات اولیه، جعلی بودن اثر را ثابت می‌کند.

وی درباره‌ی مبلغ پیشنهادی قاچاقچی‌ها گفت: مبلغی که برای این تابوت پیشنهاد داده بودند بالای 10 میلیارد ریال بوده است.

رحمتی در پاسخ به این سؤال که آیا اصلی از این تابوت هم موجود است یا خیر، گفت: این تابوت اصلی ندارد و تماماً یک کار تقلبی است. قاچاقچی‌ها، سعی کرده‌اند شیء را شناسنامه‌دار و وابسته به یک دوره تاریخی کنند و با این روش، آن را به فروش برسانند.

وی درباره‌ی قاچاقچی‌های این تابوت گفت: دیروز این قاچاقچی‌ها که شش نفر بودند همگی دستگیر شدند. این افراد با راه‌اندازی خبر جعلی در فضای مجازی ذهنیت‌ها را برای وجود این تابوت و ارزش تاریخی آن آماده کرده بودند، تا فروشش را آسان‌کنند. یکی از این شش نفر، از سابقه‌داران حوزه قاچاق اشیای عتیقه‌ است.

رحمتی خبر داد: فعلاً همین یک تابوت از قاچاقچی‌ها کشف شده است و چیز دیگری را نیافته‌ایم.

قاچاقچی‌ها، یک میلیارد تومان روی تابوت جعلی قیمت گذاشته بودند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز