خبرگزاری کار ایران

کریستیز آثار مدرن و معاصر خاورمیانه را به لندن می‌برد/هدف، توجهِ اروپا و آمریکا به هنر خاورمیانه است

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۰۹۵

برای اولین بار آثار هنر مدرن و معاصر خاورمیانه در کریستیز لندن چکش می‌خورد.

به گزارش اینا، برای اولین بار حراج خانه کریستیز، آثار مدرن و معاصر خاورمیانه را در «شو روم» خود در لندن به نمایش و سپس حراج می‌گذارد.

بیست و سومین حراج کریستیز خاورمیانه در حالی عصر چهارشنبه ۲۵ اکتبر، سوم آبان در حراج خانه کریستیز لندن اجرا می‌شود که پیش از این بیست و دو بار حراج خاورمیانه کریستیز در دفتر دوبی انجام شده است. برآورد می‌شود این اتفاق با هدف جلب توجه افزون‌تر مجموعه‌داران بزرگ اروپا و آمریکا شکل گرفته است و دفتر دبی کریستیز همچنان دایر است و حراج بعدی را در آستانه سال نوی خورشیدی در امارات برگزار خواهد کرد.

 در این دور از حراج ۵۷ اثر از ۴۴ هنرمند معاصر ایران، عراق، فلسطین، لبنان، مصر، سوریه و امارات چکش خواهند خورد. آثار ۱۲ هنرمند ایرانی در این دوره از حراج شرکت دارند که در این میان پرویز تناولی و فرهاد مشیری با دو اثر حضور دارند.

سایر هنرمندانی که دو اثر از آن‌ها در این حراجی شرکت دارد؛ فاتح مدرس از سوریه، حفید الدروبی از عراق، رامسس یونان از مصر، آدم حنین از مصر، شاکر حسن السعید از عراق، شفیق عبود از لبنان و عبدالغادر الرایس از امارات هستند.

 اما رکورد تعداد آثار در این دوره در دست محمود سعید، هنرمند فقید مصری است که چهار اثر از او در بیست و سومین حراج خاورمیانه چکش می‌خورد.

در میان گران‌ترین برآوردهای این دوره از حراج، ایرانی‌ها سهم چشمگیری دارند. کما اینکه بالاترین تخمین‌ها برای یک اثر از بهمن محصص و یک هنرمند عراقی درنظر گرفته شده است.

اثر متفاوت محصص با عنوان «تیرسیا چیز زیادی در مورد آینده نمی‌دانست»  ۲۶۰ تا ۳۲۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. اثری از جواد سلیم هنرمند فقید عراقی با نام «فروشنده هندوانه» هم همین اندازه پیشنهاد شده‌ است.

یکی از بالاترین برآوردهای این حراجی به اثر حسین زنده‌رودی تعلق دارد:  ۲۰۰ تا ۲۶۰ هزار دلار که شفیق عبود هنرمند فقید لبنانی نیز با اثری سه لتی به نام «اتاق عمودی» در این رتبه شریک است.

در میان برآوردهای گران قیمت، کمینه و بیشینه ۱۶۰ تا ۲۳۰ هزار دلار فراوانی آثار بیشتری وجود دارد که سه اثر از هنرمندان ایرانی نیز در این میان جا می‌گیرند: مجسمه «هیچ» پرویز تناولی با نام «عشاق ایستاده»، علی بنی صدر با اثری به نام «بسوزانش» و فرهاد مشیری با اثر  «کاسه شناور» در کنار فاتح مدرس و سفوان داهول دو هنرمند فقید سوری، آسیم ابو شکرا هنرمند فقید فلسطینی و البته محمود سعید مصری در این رده قرار دارند.

به همین ترتیب رامسس یونان، هنرمند فقید مصری  ۱۳۰ تا ۱۹۰ هزار دلار، آثار منوچهر یکتایی، فرامرز پیلارام و فرهاد مشیری در کنار سه اثر از محمود سعید با کمینه و بیشینه ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار دلار روی میز حراج می‌روند.

 سایر هنرمندان ایرانی که آثار آن‌ها در این حراجی ارائه می‌شود: سهراب سپهری با برآورد قیمت ۹۰ تا ۱۲۰ هزار دلار، نقاشی خط نصرالله افجه‌ای ۵۹ تا ۷۱ هزار دلار، کوروش شیشه‌گران با اثری به نام «مینیاتور آبی» به قیمت ۲۶ تا ۳۲ هزار دلار، رضا درخشانی با تابلوی «شکار خونین» به قیمت ۵۶ تا ۹۰ هزار دلار، اثری از منیر فرمانفرمایان با نام «تپش قلب» به قیمت ۷۸ تا ۱۰۰ هزار دلار و پرویز تناولی با اثری به قیمت ۲۹ تا ۳۶ هزار دلار پیشنهاد شده‌اند.

بخش نمایشگاهی بیست و سومین حراج کریستیز خاورمیانه، ۲۱ اکتبر آغاز به کار کرده و پس از ۴ روز فرصت تماشای آثار، حراج این دوره ساعت ۷ بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۵ اکتبر در لندن برگزار می‌شود.

کریستیز آثار مدرن و معاصر خاورمیانه را به لندن می‌برد/هدف، توجهِ اروپا و آمریکا به هنر خاورمیانه است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز