خبرگزاری کار ایران

یک «ماراتن» سورئال روی صحنه تئاتر

asdasd
کد خبر : ۵۴۶۸۲۲

نمایش «ماراتن» به نویسندگی و کارگردانی آرش عسکری جمعه ۲۸ مهرماه اجرای خود را آغاز می‌کند.

به گزارش ایلنا، «ماراتن» نمایشی در ژانر سورئال است که با خلق موقعیتی در لامکانی و لازمانی شکل می‌گیرد. موقعیتی که شاید وجود عینی نداشته باشد اما می‌توان گفت تمامی انسان‌ها آن را تجربه کرده‌اند.

آرش عسکری (کارگردان و نویسنده این نمایش) می‌گوید: معمولا یکی از مشکلات اساسی کارهای نمایشی، عدم توازن محتوای دراماتیک داستان است. به این معنی که معمولا کارهای نمایشی کشش دراماتیک را نداشته و از حیث نگه داشتن مخاطب در وضعیت ترغیب درام محوری نمایش دچار ضعف هستند یا صرفا یک موقعیت دراماتیک بوده و از لایه‌های معنایی و مفاهیم غنی بهره چندانی ندارد. حفظ این توازن که یک اثر نمایشی دارای کشش دراماتیک قوی و همچنین از نظر محتوایی، غنی و پربار باشد کار سختی است که اگر در این راه موفقیتی حاصل شود یک اثر نماشی را نسبت به سایر آثار هم اثر خودش متمایز می‌کند.

او ادامه می‌دهد: تمام تلاش من در نمایش ماراتن بر این بوده که این توازن حفظ شود. یعنی مخاطب با ایده محوری داستان و روند دراماتیک قصه ارتباط خوبی برقرار کند و همچنین از نظر محتوایی و معنایی مخاطب تحت تاثیر قرار بگیرد.

عسکری در مورد نمایش ماراتن توضیح می‌دهد: نمایش ماراتن یک موقعیت خاص و سورئال دارد اما با درنظر گرفتن مولفه‌های دراماتیکی که یکی قصه را برای مخاطب جذاب و پرکشش می‌سازد و از سویی دیگر از نظر مفهومی و معنایی مخاطب را با مفاهیم بنیادین روبه رو کرده و اجازه می‌دهد که جریان سیال ذهن در اذهان مخاطبان شکل بگیرد. همچنین در لایه‌ای دیگر از داستان نمایش ماراتن، مخاطب درگیر برخی از دغدغه‌ها و مفاهیم معاصر خود می‌شود. مفاهیمی که به صورت روزمره با آنها درگیر است و در یک موقعیت سورئال در یک لامکانی و لازمانی خاص و دراماتیک در لایه‌ای دیگر از داستان درگیر می‌شود.

عسکری؛ حضور در نمایش‌های شب‌نامه، کالیگولا، بار خیابان هفتم، عروج سپید، خواب زرد، شهربانو، خوابیدن زیر صفحه حوادث روزنامه، چای تلخ، بیست و چهار، رد پای پشت پنجره و... را در کارنامه هنری خود دارد.

این نمایش از ۲۸ مهر تا ۱۸ آبان ماه هر شب به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۱۵ در تماشاخانه دا روی صحنه خواهد بود.

زهرا آقایی، شیلا توکلی، محمد کامرانی بدر، مجید دری، محمد سادات هندی، زهرا خندان، پرستو بیرانوند و مریم سعیدیان در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

از عوامل این نمایش می‌توان به مجید دری (تهیه‌کننده)، شایان خاکبازان، فاطمه نصیری، ایراندخت لاهوتی (دستیاران کارگردان)، رها عادلی (منشی صحنه)، مهدیه گلرو‌ (برنامه‌ریز)، عاطفه اصلانی (مدیر صحنه) سیداحمد حسینی (مدیر صحنه)، علیرضا حاجیان (اجرای دکور)، فرشید قاسمی (مدیر فنی)، هیوا امین زاده (طراح گریم)، پرستو بیرانوند، میرا قربانی‌فر، مسعود باستانی، فاطیما فردوس (گروه روابط عمومی)، کیا رستار (عکاس)، مهدی مجیدی (طراح پوستر و بروشور) ابوذر عزیزی (ساخت تیزر) اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز