خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد:

جان‌مایه شعر حافظ معرفت وجودی است/حافظ منتقد و مصلح اجتماعی بود

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۶۶۱

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جان مایه شعر حافظ معرفت وجودی است و ادبیات را طلایه دار تحول وجودی می‌داند.

به گزارش ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه در مراسم یادروز حافظ با بیان این مطلب افزود: زبان فارسی زبان فرهنگی جهان اسلام است.

سیدعباس صالحی ادامه داد: حافظ شیراز طلایه دار این فرهنگ است و بسیاری دیوان او را حفظ کردند و شب تیره یلدا را با آن به سپیده نشاندند.

عضو کابینه دوازدهم اظهار کرد: اینکه حافظ چگونه ماندگار شد پرسشی است که در پاسخش باید گفت شاعران با قدرت اسطوره سازی ماندگار می شوند، فردوسی با پهلوانان پلی بین طبیعت و جهان اسطوره کشید و حافظ با مسجد و خرابات چنین کیمیاگری می کند و راه طولانی زمین تا آسمان را طی می کند.

صالحی ادامه داد: حافظ گرچه دانشمند است اما با گزاره های ذهنی کار ندارد بلکه به جان می زند و جان مایه شعر حافظ معرفت وجودی است و ادبیات را طلایه دار تحول وجودی می داند.

وی تصریح کرد: شعر، هستی جدید تولید می کند و حافظ هستی ساز ما بوده و هست و با جان کار می کند نه با ذهن.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: حافظ معلم زندگی است و در زندگی ما جادارد و درس نامه زندگی ما را تعلیم داده و او زیست انسانی را با ویژگی خاص به ما تعلیم داد ؛ وارستگی از دروغ و ریا، زیست نکته گویی و نکته سنجی زندگی رندانه.

صالحی افزود: حافظ گرچه در شادمانگی ریشه در اندیشه خیامی دارد اما دلنگرانی خیامی ندارد بلکه زیست شادمانه را به ما یاد داد، حافظ یک منتقد و مصلح اجتماعی بود و در زمانه خویش یک روشنفکر بوده و امروز هم مانده است. روشنفکر یک زمان نبود بلکه روشنفکر زمانه های غیر تقویمی است . نقدهای حافظ جذاب است. او یک سخندان و سخنور بی بدیل است وآنچنان است که فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق است.

صالحی افزود: کل جهان گنجینه واژگان او است و تمام هستی ماده کلام حافظ است از شعر به موسیقی و از آن به شعر می رسد، عمق اندیشگی و قدرت تحلیلگری دیگر ویژگی حافظ است.

وی دین داری را دیگر ویژگی حافظ دانست و گفت: حافظ از دین داری بهره فراوان داشت و  به دلیل انس او با قرآن، ساختار بیانی حافظ با ساختار بیانی قرآن مناسبت دارد و در حوزه محتوایی نیز حافظ دارای جایگاه و توانمندترین حافظ مفسر قرآن است.

وزیر ارشاد همچنین «نشان درجه‌ یک علمی حافظ‌شناسی» را از سوی مرکز حافظ‌شناسی به سعید حمیدیان اعطا کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز