خبرگزاری کار ایران

در نشست هفته‌ خوشنویسی مطرح شد؛

شهامت آقای علی جنتی مثال‌زدنی بود/بخش آثار ایرانی موزه مسکو را تعطیل کردند چون حق شارژ پرداخت نشده بود

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۰۴۱

علی شیرازی گفت: انجمن خوشنویسان ایران، به این دلیل موفق بوده که وابستگی به دولت نداشته و کارهایش سفارشی نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبریِ هفته خوشنویسی، به منظور گرامیداشت هفته خوشنویسی با حضور غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی، یدالله کابلی، امیراحمد فلسفی، محمدحسین ساکت، عارف براتی و علی اشرف صندوق‌آبادی سه‌شنبه 18 مهر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

 کسانی که به بازدید موزه‌ها می‌روند در ایران انگشت‌شمارند

غلامحسین امیرخانی (رئیس شورایعالی انجمن خوشنویسان ایران) با اشاره به‌نقش مهم اصحاب رسانه در شکل‌دهی به فعالیت‌های عرصه‌ی هنری گفت: اصحاب رسانه، به نوعی در یک جبهه متحد و تاریخی باید چرخه مهم کار فرهنگی را تکمیل کنند. باید ترتیبی داد تا جلساتی تشکیل شود و هر خبرگزاری به انتخاب خودش بحث‌هایی را پوشش دهد تا روشنگری‌های لازم به عمل آید. در این رسالت فرهنگی، حساسیت در کنار دقت و مسئولیت می‌تواند ایجادِ سازندگی کند.

او با اعلام هفته‌ی خوشنویسی گفت: ما از 21 تا 27 مهرماه را هفته خوشنویسی اعلام می‌کنیم. در اینجا باید از دکتر مهدی بیانی یاد کنیم که در سال 1329 برای اولین بار سازمان‌هایی را تاسیس کردند که در آن استادان بزرگ خوشنویسی در آنها حضور داشتند و در واقع سنگ بنای انجمن خوشنویسان ایران به این ترتیب گذاشته شد. تاسیس انجمن خوشنویسان باعث شد که در به روی مشتاقان این عرصه باز شود و ما هم امروز بعد از گذشت 68 سال مبنای کارمان را همان سال 1329 قرار دادیم.

او گفت: در ابتدای مشروطیت ملت ایران نشان داد که به تشکیل سازمان‌ها و نهادهای مردمی اشتیاق دارد. در آن زمان 48 انجمن در حوزه‌های مختلف تشکیل شد اما یک سال هم طول نکشید که همه آنها از هم پاشید. با دقت در این مسئله متوجه می‌شویم که بی‌تجربگی باعث از هم پاشیدن این انجمن‌ها شد. در واقع انجمن‌هایی که باید زیربنای جامعه را تشکیل دهند خودشان نتوانستند با یکدیگر کنار بیایند و با هم همکاری داشته باشند.

او با اشاره یه اینکه، موزه‌ها یکی از جاذبه‌های مهم برای ایجاد درآمد در هر کشوری هستند، گفت: در ایران متأسفانه انگشت‌شمارند کسانی که به بازدید موزه‌ها می‌روند. برخلاف کشورهای پیشرفته دنیا که همیشه صف‌های طویلی مقابل در موزه‌هایش مشاهده می‌شود. در عین حال که نمی‌خواهم ایجاد ناامیدی کنم اما باید این مسائل را آسیب‌شناسی کنیم.

رئیس شورایعالی انجمن خوشنویسان ایران، در پایان گفت: متأسفانه در جامعه امروز ما همیشه اخبار منفی مخاطب بیشتری را داشته است. ما اکنون می‌توانیم به داشتن جوانانی که در عرصه خوشنویسی در سطح بین‌المللی قرار دارند و جوایز متعددی را کسب کرده‌اند افتخار کنیم و ادعا داشته باشیم در این زمینه حرفی برای گفتن داریم.

شهامت آقای علی جنتی مثال‌زدنی بود

چرا نباید در زندان‌ها کانون‌هایی برای آموزش خوشنویسی تشکیل شود؟

اداره‌ی اوقاف به‌جای هزینه‌های هنگفت، فرهنگ وقف خوشنویسی را پایه‌گذاری کند

در ادامه این نشست محمدحسین ساکت (نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) گفت: هر صنفی در هر گروهی که تشکیل می‌شود زیر عنوانِ اخلاق سازمانی مربوط به آن، دارای وظایفی است که در یگانه‌بخشی و یکپارچگی آن نهاد تأثیرگذار است. در یک سازمان صنفی و تشکیلاتی پیروی از قانون و قانون‌مداری حرف اول را می‌زند. یکی از ویژگی‌های هنر، این است که در چارچوب خاصی نمی‌گنجد. هنری که آشوبگر باشد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد اما باید پذیرفت وقتی که هر هنری در قالب یک تشکل یا سازمان قرار می‌گیرد باید از چارچوب‌های خاص قانونی آن پیروی کند. البته که هنرمند آزاد است و هنر فرمایشی‌پذیر نیست اما وقتی وارد تشکل شد نمی‌تواند آن بایسته‌های سازمانی را فراموش کند. از طرفی اخلاق سازمانی باعث پیشرفت آن سازمان می‌شود. این هیچ تناقضی با ذات هنر ندارد.

نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: سومین سالی است که من در انجمن خوشنویسان ایران حضور دارم و در این سه سال کوشش بر این بوده که قانون‌مداری را حفظ کنیم. این مهم، کار سختی است چون گاهی برخوردهایی در این مورد پیش می‌آید. مثلاً اگر با مدیری از نظر صنفی برخورد شود او این مسئله را برنمی‌تابد و آشوب می‌کند. بهترین شکل یک سازمان مردم نهاد این است که از تسلط نیروهای دولتی خارج باشد ولی اگر قرار باشد رهایی یک سازمان، به این بینجامد که بی‌قانونی رواج پیدا کند باید از یک جایی جلوی آن را گرفت.

وی با اشاره به اینکه در زندان‌ها باید بیشتر به فعالیت‌های هنری توجه کرد، گفت: یکی از اهداف بلند و بزرگ خوشنویسی ترویج فرهنگ ادب و اخلاق است. ما چرا نباید درزندان‌های‌مان کانون‌هایی برای آموزش خوشنویسی تشکیل شود. این مسئله می‌تواند جلوی بسیاری از جرم‌ها را بگیرد و پیشگیری کند. اداره‌ی اوقاف می‌تواند به جای هزینه‌های هنگفت، پا پیش بگذارد و فرهنگ وقف خوشنویسی را پایه‌گذاری کند. ما قصد داریم امسال همایش ملی خوشنویسی را برگزار کنیم. این رویداد می‌تواند بسط یابد و به یک رویداد منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شود.

او گفت: حمایت‌ها و شهامت آقای علی جنتی وزیر پیشین ارشاد مثال‌زدنی بود. ایشان انگیزه اصلی بودند در برگزاری مجمع عمومی و سراسری در مرداد 94. در سال 94 انجمن سال‌های سال بود که دچار گسستگی شده بود و با تشکیل این مجمع از این آشفتگی‌ها نجات پیدا کرد.

او افزود: هم اکنون ساختمان بزرگی در خیابان صائب به عنوان مرکز و کانون آموزش و نشر خوشنویسی انتخاب شده و به زودی افتتاح خواهد شد.

بخش آثار ایرانی موزه مسکو را تعطیل کردند چون حق شارژ موزه را پرداخت نکرده بودیم

ر ادامه‌ی این نشست، یدالله کابلی (عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران) گفت: انجمن خوشنویسان ایران با توجه به سابقه دیرینه‌اش تنها کانون هنری ایران است که به شکل رسمی و مستمر سال‌هاست در راه تربیت و تعالی هنری کوشیده است. این هنر با توجه به پیشینه گران‌قدرش تکامل یافته و در این سیر به عنوان یک هنر قدسی شناخته می‌شود.

او گفت: سال 85 در جشنواره جهانی مسکو حضور پیدا کردم. وقتی به موزه آنجا رفتم متأسفانه متوجه شدم که بخش آثار ایرانی آن موزه بسته است. وقتی پرس و جو کردم متوجه شدم که ایران حق شارژ موزه را پرداخت نکرده بودند و این باعث تأسف است.

او اظهار داشت: فعالیت‌های انجمن خوشنویسان ایران در دو زمینه است؛ اول توسعه فضاهای آموزشی که به اندازه 300 شعبه شهرستانی گسترش یافته است. دوم خلاقیت‌های هنری است که ما جوانان و نخبگانی را که می‌توانند دوام و قوام این هنر را ضمانت کنند پرورش داده‌ایم. جوانان ما این هنر را از مرزهای ایران گذر داده‌اند.

خوشنویسی در ایران بیش از 1700 سال قدمت دارد

امیراحمد فلسفی (عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران) با اشاره به سابقه‌ی هنر خوشنویسی در ایران، گفت: خوشنویسی بیش از 1700 سال به صورت مستند در ایران سابقه دارد. انجمن خوشنویسان در طول 70 سال از موفق‌ترین نهادهای مردمی در کشور بوده است. این انجمن، در طول این سال‌ها کمترین کمک‌ها را از سوی دولت گرفته است ولی بیشترین موفقیت‌ها را از آن خود کرده. امروزه فرهنگ خوشنویسی در کشور ما جاری است. ما بیش از 20 هزار فارغ‌التحصیل خوشنویسی داریم و صدها نفر در این حوزه به مقام استادی رسیده‌اند. موفقیت‌های جهانی ما در عرصه بین المللی و به خصوص در میان کشورهای اسلامی در این حوزه سر آمد است. ما از اصحاب رسانه انتظار داریم که ما را مورد پرسش و پاسخ قرار دهند و سؤال‌هایی را از ما بپرسند که ما صرفاً از معلومات خود نگوییم بلکه به فکر بیفتیم و به دنبال جواب‌های منطقی‌تری باشیم.

انجمن خوشنویسان موفق بوده چون وابستگی به دولت نداشته و کارهایش سفارشی نبوده

علی شیرازی (عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان) گفت: من در سنین نوجوانی با انجمن خوشنویسان آشنا شدم. فضای اخلاقی، هنری و صمیمی این انجمن به ما هویت بخشید و ما احساس کردیم که به یک جایی تعلق داریم. آنچه که نسل من در عرصه خوشنویسی دارد به این انجمن مدیون است. 

او با اشاره به عدم وابستگی این انجمن به ارگان‌های دولتی گفت: انجمن خوشنویسان به این دلیل موفق بوده که وابستگی به دولت نداشته است و کارهایش سفارشی نبوده. به همین دلیل در دل مردم جای دارد و سه نسل از دل انجمن بیرون آمده‌اند. نسل‌های قبل از انقلاب و دهه اول انقلاب، بیشتر بر کاربرد خوشنویسی تمرکز داشتند اما اکنون سه دهه است که انجمن به سمت هنر محض خوشنویسی سوق یافته است.

انجمن خوشنویسان 320 شعبه در مراکز استان‌ها دارد

علی اشرف صندوق‌ آبادی (اعضای عالی انجمن خوشنویسان ایران) گفت: ما با تشکیل یک ستاد برای هفته خوشنویسی تلاش داریم تا هر چه بیشتر این هنر را معرفی کنیم. همچنین با هدف ایجاد نشاط و تحرک سازمانی در سراسر کشور و تکریم از پیشکسوتان این عرصه برنامه‌هایی را صورت داده‌ایم. در کل شعبِ 320گانه‌ی مراکز استان‌های ما، برنامه‌هایی فراخور ظرفیت‌هایشان طراحی شده تا همه شعب ما مشغول برگزاری این هفته باشند. اما در شعبه مرکزی ما برنامه‌هایمان را از 21 مهرماه شروع می‌کنیم.

برنامه‌های مرکزی انجمن خوشنویسان ایران در هفته خوشنویسی به شرح زیر است:

روز اول 21/7/96 جمعه: دیدار با پیشکسوتان خوشنویس و خانواده‌های شهدا و جانبازان خوشنویس و استادان راحل با ارائه لوح یادبود و مستندسازی تصویری.

روز دوم 22/7/93 شنبه: دیدار با مسئولان، مقامات کشوری و فرهنگی – هنری.

روزسوم 23/7/96 یکشنبه: افتتاحیه نمایشگاه شاخه‌های خوشنویسی، همایش و سخنرانی در خانه هنرمندان با حضور برگزیدگان جشنواره حلیه شریف ساعت 14.

روز چهارم 24/7/96 دوشنبه: نشست تخصصی خط نسخ با موضوع در حریم وصال (گفتارهایی در احوال و آثار خوشنویسان و شاعر بزرگ قرن سیزدهم – وصال شیرازی) در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ساعت 14.

روز پنجم 25/7/96 سه‌شنبه: برگزاری هم اندیشی چشم‌انداز خط ثلث در ایران و ورک‌شاپ در خانه هنرمندان ساعت 14.

روز ششم 26/7/96 چهارشنبه: مروری بر احوال و آثار سید علی‌اکبر گلستانه در خانه هنرمندان ساعت 14

روز هفتم 28/7/96 جمعه: همایش و مراسم اختتامیه با حضور آحاد خوشنویسان و شرکت‌کنندگان کلاس استادیو کوهنوردان.

سپس عارف براتی (مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران) برنامه‌های ستاد برگزاری مراسم هفته‌ی خوشنویسی در سراسر کشور را به شرح زیر قرائت کرد:

1-تشکیل ستاد مرکزی برگزاری مراسم هفته خوشنویسی

2-تشکیل ستاد برگزاری مراسم هفته خوشنویسی شعب سراسر کشور با حضور اعضای مشتاق انجمن و شورای شعبه

3-نظرگیری از استادان، مدرسان و اعضا درخصوص برنامه‌های این هفته

4-تنظیم برنامه‌ها و اعلام

5-فراخوان طراحی پوستر و مسابقه طراحی پوستر

6-انجام تبلیغات هفته خوشنویسی با نصب بنر و پلاکاردها در میادین و معابر شهرها

7-ایجاد محیط متفاوت و مناسب هفته خوشنویسی در سراسر کشور

8-برنامه دیدار با همه اعضا و اساتید و هنرمندان خوشنویس

9-سرکشی و دیداربا پیشکسوتان با حضوردر خانه ایشان

10-سرکشی و دیدار با خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران خوشنویس و تقدیم گل و هدایا

11-دیدار با مدیران ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور

12-دیدار با مسئولین و مقامات منطقه‌ای از جمله  ائمه جماعات، استاندار، فرماندار، شهردار، شورای شهر و تبیین جایگاه هنر خوشنویسی و انجمن خوشنویسان ایران و اثرگذاری آن در تلطیف شرایط اجتماعی جامعه

13-برگزاری مسابقه در حوزه تاریخ و تئوری هنر خوشنویسی در سراسر کشور

14-برگزاری نمایشگاه آثار خوشنویسان عضو شعب در سراسر کشور

15-برگزاری کارگاه خوشنویسی، کاغذسازی، رنگ‌آمیزی، آهار مهره، مرکب و... (انجمن برنامه‌های اجرای زنده در محوطه مناسبی در داخل محیط پارک‌ها و فضاهای مناسب)

16-برگزاری اردو با همراهی خوشنویسان در همه شهرها

17-تشویق والدین مشوق فرزندان خوشنویس به هر شیوه ممکن

18-تشویق خوشنویسان نابغه، شرایط خاص، کهنسال و خردسال

در پایان، جلسه‌ی پرسش و پاسخی بین مسئولین برگزاری هفته‌ی خوشنویسی و اصحاب رسانه صورت گرفت.

حراج باران هیچ ارتباطی با انجمن خوشنویسان ایران ندارد

علی شیرازی در پاسخ به این سؤال که نسبت انجمن خوشنویسان با حراج باران چیست، گفت: حراج باران یک حراج مربوط به بخش خصوصی است و هیچ ارتباطی با انجمن خوشنویسان ایران نداشته است. اما انجمن با هر حرکتی که در جهت تقویت هنر خوشنویسی باشد همراهی خواهد کرد.

سپس براتی در پاسخ به این سؤال که بر چه اساسی این هفته را به عنوان هفته‌ی خوشنویسی برگزیده‌اند و اینکه آیا هفته‌ی خوشنویسی در تقویم ملی هم ثبت شده است، گفت: با اهتمام آقای دکتر مهدی بیانی اولین جلسه انجمن در 21 مهرماه 1329 برپا شد که کلاس‌های انجمن شروع به فعالیت کرد تا اینکه در سال 1344 به ثبت رسمی رسید. ما برای ثبت این هفته در تقویم ملی مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم تا آن را در تقویم رسمی کشور نیز درج کنیم.

او افزود: هفته خوشنویسی طی سال‌های گذشته هم وجود داشته اما امسال برای اولین بار هفته‌ای با این عنوان نام‌گذاری شده است و دست به فعالیت‌های منسجم‌تری زده خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز