خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران:

نمی‌توانیم کف و سقف مطالبات را به سرعت پرکنیم/هیچ هنرمندی از ناحیه ارشاد ممنوع‌الکار نیست/لغو یک مجوز هم غلط است/با رفتار سلیقه‌ای؛ نظام و حاکمیت را به عنوان یک شخص معرفی نکنیم

asdasd
کد خبر : ۵۳۹۷۶۵

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعیین سه هدف ۹ مسئله و ۴۰ برنامه برای وزارت ارشاد دولت دوازدهم خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز (دوشنبه 3 مهرماه) برگزار شد.

سیدعباس صالحی در ابتدای این نشست در توضیح اقدامات و کارهایی که در این یک ماه صورت گرفته، گفت: اهتمام ما در وزارت ارشاد این است که مسئولان به رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی پاسخگو باشند و رسانه‌ها چشم بیدار جامعه و ناظر مسئولان هستند تا ما هر قدر بیشتر خودمان را در معرض قضاوت رسانه‌ها قرار دهیم و بهره بیشتری ببریم. در این یک ماه اهم اقدامات حول محور برنامه‌های ارائه شده به مجلس اتفاق افتاد و اینکه روشن شود برای عملیاتی کردن برنامه‌ها چه سیاست‌گذاری‌هایی باید صورت گیرد.

سیدعباس صالحی ادامه داد: در همین مسیر با اهالی فرهنگ و هنر مشورت‌هایی داشتیم و نکات اصلاحی را برای بهتر شدن ادامه مسیر دریافت کردیم تا ضمن مستندسازی و انطباق با اسناد بالادستی در ساحت اجرایی بگیرد. برنامه مذکور شامل سه هدف نه مساله و چهل برنامه است که تحت شعار گفت‌وگو، حقوق فرهنگی و هویت فرهنگی در سه دسته اجرایی می‌شود. دسته اول که شامل دو م ساله و نه برنامه است هویت ایرانی – اسلامی نام دارد بسته دوم به نام تولید و مصرف فرهنگی با چهار مساله و 19 برنامه و بسته سوم تحت عنوان مناسبات فرهنگی و هنری و رسانه‌ای بین المللی در سه مساله و 12 برنامه پوشش داده شده‌اند.  به همه معاونت‌ها، سازمان‌ها و مدیریت‌ها نیز نامه‌هایی ارسال شده و مسئولیت هرکدام برای اجرایی شدن برنامه‌ها مشخص گردیده است. امیدواریم با توجه به این راهبرد دست کم سه تا پنج اقدام اساسی در دوره چهار ساله وزارت ارشاد دولت دوازدهم اتفاق بیفتد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از تنظیم و ارائه برنامه صد روزه برای وزارت ارشاد خبر داد و گفت: مطابق با روال دولت دکتر روحانی که تاکید بر ارائه برنامه صد روزه برای وزارتخانه‌ها دارند وزارت ارشاد نیز طی برنامه‌ای مشخص کرده که در این سه ماه چه اقداماتی قرار است انجام بدهد. این برنامه حوزه‌هایی مثل بهبود فضای کسب و کار فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مثل شناسایی موانع و چالش‌های پیش روی کسب و کار، شناسایی مفاد مختل کننده کسب و کار فرهنگی است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در اجرای شفاف سازی در وزارت ارشاد نیز تاکید و بیان کرد: برای تحقق وعده شفاف‌سازی اقداماتی پیش‌بینی شده و انتشار تمام هزینه‌ها و بودجه‌های فعالیت‌های فرهنگی و تمام رویدادهایی که ارشاد متولی آن است محقق خواهد شد. همچنین انتشار قراردادهای وزارت ارشاد با سازمان‌ها و نهادهای وابسته چه کاری و چه حمایتی نیز فراهم خواهد بود. این موارد مساله‌ای است که از زمان مدیریت من در معاونت فرهنگی آغاز شده و اکنون به کل وزارتخانه تعمیم پیدا می‌کند مردم حق دارند بدانند که ارشاد با چه نهادهایی کار می‌کنند حمایت‌هایی از حوزه فرهنگ انجام می‌گیرد.

او انجام گفت‌وگوها با فعالان حوزه فرهنگ و هنر را از دیگر اقدامات وزارت ارشاد در این یک ماه دانست و اظهار داشت: گفت‌وگو در حوزه فرهنگی هنری و رسانه‌ای از مهمترین راهکارها برای حل مسائل است. برای همین منظور یک دبیرخانه به نام دبیرخانه گفت‌وگو تاسیس شده و تاکنون گفت‌وگوهایی چند ساعته با اهالی فرهنگ و هنر و کنشگران اجتماعی انجام شده است.

وی افزود: گفت‌وگو باید هم میان خود اصحاب فرهنگ هم میان رشته‌های مختلف فرهنگی – هنری و هم با دیگر کنشگران اجتماعی، دینی، اقتصادی و سیاسی محقق شود. همچنین تمرکززدایی دولت جغرافیایی ازجمله برنامه‌های ما در وزارت ارشاد است. نمایندگان صنوف و تشکل‌ها باید جدی‌تر در مسائل حاضر شوند و به همین منظور در تمامی شوراهای سیاستگذاری و تصمیم‌گیری نمایندگانی از آنها حضور خواهد داشت علاوه بر این معتقدیم استفاده از مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری به اعتبار جایگاه حقیقی افراد و حقوقی نهادها باید محقق شود و تمام استان‌ها باید در تصمیمات ملی مربوط به حوزه فرهنگ دخیل باشند.

صالحی اضافه کرد: در این یک ماه از مشورت‌گیری‌ها غافل نبودیم و تلاش کردیم یک مسئول شنونده باشیم بر همین اساس در تمام حوزه‌های فرهنگ هنر و رسانه تاکنون 5 تا 7 نفر از چهره‌های شاخص مورد مصاحبه انفرادی قرار گرفتند تا از نظرات آنها استفاده کنیم. همچنین ارائه 10 کارگروه مشخص برای هم‌افزایی و تعامل بیشتر در حوزه فعالیتی ارشاد نیز کلید خورده است.

صالحی در پاسخ به سوال درباره آمار و ارقام مطرح شده در حوزه تئاتر و اینکه چرا تنها بر آمار کمی تاکید می‌شود و نه کیفی گفت: تمام فعالیت‌ها هم یک شاخص کمی دارند و هم یک شاخص درونی و کالبدی متاسفانه عمده شاخص‌های ما شاخص‌های کالبدی هستند که تنها بر مقولات کمی تاکید می‌کنند مثلا اینکه چه تعداد اجرای نمایش داشتیم ولی اینکه از کیفیت این نمایش‌ها و ورود آنها به مسائل اجتماعی آماری ثبت شود را نمی‌بینیم البته شاخص‌های درونی و نرم افزاری در کشور ما نه تعریف شد‌ه‌اند و نه حتی پیگیری برای آنها انجام می‌شود. تئاتر باید در کنار ادبیات قرار داشته باشد در حالی که تئاتر و ادبیات امروز ما دو حوزه منفک از هم هستند و یک شاخص مشترک برای آنها تعریف نشده است. مشخص است که باید در شاخص‌های نرم افزاری و کیفی نیز تاکید کنیم و نباید صرفا به شاخص‌های کالبدی و کمی دلخوش باشیم.

ماه اول برنامه شناسایی من از وزارت است

صالحی خاطرنشان کرد: ماه اول برنامه شناسایی من از وزارت و ماه دوم استقرار معاونت‌ها و مدیریت‌ها خواهد بود.

او ادامه داد: نه تغییر لزوما اصالت دارد و نه ثبات بلکه کارکرد و برنامه مهم است، حالا برای تحقق کارکرد و برنامه ممکن است نیاز به افراد جدید باشد یا از همان نیروهای قبلی همراه و همسو با برنامه‌ها استفاده کرد.

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اقدامات لازم برای مقابله با رفتار فراقانونی موسیقی، گفت: مسلما باید کشور را با قانون اداره کرد و این نکته که قانون بد بهتر از بی‌قانونی است؛ معیار زندگی اجتماعی است. هیچ رفتار فراقانونی از هیچکس و با هیچ استدلالی پذیرفته نیست.

وزیر ارشاد ادامه داد: با همین رویکرد گفت‌وگوهایی با مجموعه‌های دخیل در این بحث داشته‌ایم که علایم مثبت و خوبی دریافت شده است و امیدوارم به یک اجماع ملی برسیم و قانون مبنای عمل همه ما باشد.

لغو یک مجوز هم غلط است

صالحی خاطرنشان کرد: البته درباره هر رویداد و اتفاقی باید به اندازه اهمیت و گستره آن حساسیت اجتماعی و رسانه‌ای ایحاد کنیم و اغراق در هر موضوعی؛ اعتماد رسانه‌ای و اجتماعی ما را کاهش می‌دهد. در مورد لغو مجوزها هم با توجه به تعداد اجراها تعداد زیادی را شاهد نبودیم ولی لغو یک مجوز هم غلط است.

او با بیان اینکه «باید به این اجماع برسیم که با رفتار سلیقه‌ای نظام و حاکمیت را به عنوان یک شخص معرفی نکنیم و یکپارچگی نظام مختل نشود» گفت: ما مسئولان باید مسایل را بین خودمان حل کنیم و مردم چه تولید کننده و چه مصرف کننده را درگیر نکنیم.

هنوز تصمیم‌گیری جدی برای مدیران ارشاد صورت نگرفته‌ام

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس در پاسخ به سوال چندین باره و مکرر خبرنگاران درباره تغییرات احتمالی در معاونت‌ها و مدیران ارشاد مثل معاونت فرهنگی و مدیران سینمایی گفت: همان طور که قبلا گفتم مهم اجرای برنامه و اهداف است و نه ماندن و رفتن یک شخص یا فرد. در این یک ماه بیشتر نگاه‌های ما معطوف به برنامه‌ها بوده و هنوز تصمیم‌گیری جدی برای مدیران ارشاد صورت نگرفته است. البته مشخص است که اجرای هر برنامه و رویکردی تابعی از منابع انسانی است و افراد انجام دهنده آن است. عقیده دارم که باید از تمام ظرفیت منابع انسانی استفاده کنیم و مثل معاونت که هم از نیروهای قبلی کمک گرفته شد و هم نیروهای جدید و تازه نفس به کار گرفته شدند در دستور کار خواهد بود. البته باید در نظر داشته باشیم دولت دوازدهم به نوعی ادامه دهنده دولت یازدهم است و یک دولت جدید نیست.

تاکنون مشکل 5 فیلم حل شده

صالحی درباره آخرین تصمیم‌گیری‌ها در مورد فیلم‌های توقیفی نیز گفت: براساس تصمیم کمیته مربوط به پیگیری مساله توقیف فیلم‌ها تاکنون مشکل 5 فیلم حل شده که قاعدتا در ساختار قانونی روند نمایش قرار می‌گیرد. مسیری که طی شده و می‌شود یک روند قانونی است که باید اجاره بدهیم ادامه داشته باشد.

طرح افزایش بودجه تئاتر را امروز مطرح می‌کنم

وی در باره بودجه تخصیص داده شده به هنر نمایشی و تئاتر نیز گفت: طبعا در جریان مباحث مطرح شده برای افزایش بودجه هنرهای نمایشی بوده‌ام اما اینکه این افزایش بودجه امسال محقق شده یا نه بحث دیگری است. همین امروز مساله را در جلسه شورای معاونین مطرح می‌کنم تا مشخص شود تخصیص بودجه سال 96 حوزه تئاتر چقدر محقق شده و روند مصرف آن چگونه بوده است.

ارشاد باید مراقب باشد فرهنگ ما در معرض ریزگردهای آلوده قرار نگیرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس با تاکید بر لزوم ارائه تولیدات فرهنگی سالم به جامعه گفت: فرهنگ هوای تنفس فضای جامعه است و مشخص است که جامعه باید هوای سالم داشته باشند. آنچه که می‌تواند فرهنگ را نابود کند یا احتمالا فرهنگ آفرینی را دچار اختلال گرداند؛ یک خطر است یعنی وزارت ارشاد هم باید بر فرهنگ آفرینی تاکید داشته باشد و هم اینکه مراقبت کند فرهنگ ما در معرض ریزگردهای آلوده قرار نگیرد و هویت فرهنگی تخریب نشود. در واقع مدیران فرهنگی باید به هر دو جنبه توجه داشته باشند.

نمی‌توانیم کف و سقف مطالبات را به سرعت پرکنیم

صالحی ادامه داد: دغدغه فرهنگی نه یک دغدغه سیاسی و ایدئولوژیک بلکه یک دغدغه ملی است که در بسیاری از کشورها وجود دارد. واقعیت این است که در مسیر یکسان‌سازی فرهنگی که جهان دنبال می‌کند کشورهای در حال توسعه متضرر می‌شوند و باید بپذیریم جهانی با یک رنگ فرهنگی مناسب انسان نیست ولی برخی تلاش دارند که تنها با سلیقه خودشان جهان را تک فرهنگی کنند. مشخص است بین آنچه که هستی و آنچه که باید باشی فاصله است چه از نظر بودجه‌های مالی و چه توان مدیریتی و نمی‌توانیم کف و سقف مطالبات را به سرعت پرکنیم. برای همین است که مشورت می‌گیریم تا بفهمیم کجا ایستاده‌ایم و تصویر درستی از وعده‌ها داشته باشیم.

عزیزانی مثل صالحی نجف‌آبادی و صادقی تهرانی مشکلی برای انتشار آثار و کتاب‌هایشان ندارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره مشکلی که بر سر انتشار کتب عالمانی مثل صالحی نجف‌آبادی و صادقی تهرانی به وجود آمده، گفت:‌ هیچکدام از این دو عزیز مشکلی برای انتشار آثار و کتاب‌هایشان ندارند و کتاب‌هایشان به صورت متعدد چاپ شده و می‌شود. اگر منظور ترجمه قرآنی است که باید بدانیم مرجع رسیدگی به این مباحث به دلیل حساسیت‌هایی که دارد نهاد دیگری است. مشخص است که شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید تقویت شود تا بتواند تعهدات و وظایف خودش را به درستی انجام دهد اما اینکه این تقویت در همین ساختار فعلی دنبال شود یا در ساختار دیگری دنبال خواهد شد هنوز مشخص نیست.

احتمال تجدیدنظر ارشاد در تصمیم برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: اگر تا پایان مهرماه در مسئله زیرساخت‌های شهر آفتاب اتفاق و تغییری رخ ندهد ارشاد در تصمیم برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب تجدیدنظر خواهد کرد.

صالحی ادامه داد: امسال دومین سالی بود که نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شد اما شرایط شهر آفتاب مناسب نبود و این مسئله در ایام نمایشگاه و پس از آن به مسئولان منتقل شد. هفته قبل هم جلسه‌ای با مسئولان دست‌اندرکار داشتیم و من گفتم اگر تا پایان مهر اتفاقی رخ ندهد؛ ارشاد در برگزاری نمایشگاه سی و یکم در شهر آفتاب تجدیدنظر می‌کند.

نباید مسیری را دنبال کنیم که اجازه تولید فیلم‌ها داده شود ولی امکان نمایش نداشته باشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره راهکار صرف صحیح هزینه‌ها در حوزه سینما و اینکه فیلم‌ها پس از ساخت با مشکل اکران مواجه نشوند، گفت: در اینکه سرمایه‌گذاری چه مالی چه انسانی و چه منزلتی در سینما باید مورد احترام قرار گیرند شکی نیست. نباید مسیری را دنبال کنیم که اجازه تولید فیلم‌ها داده شود ولی آن فیلم‌ها امکان عرضه و نمایش نداشته باشند. هر چند مثل بحث کنسرت‌ها تعداد این قبیل فیلم‌ها بسیار اندک است و به زحمت در چند سال اخیر به تعداد انگشتان دست می‌رسد با این حال مثل همان حوزه موسیقی معتقدم وجود حتی نمونه فیلم ساخته شده ولی توفیقی زیاد است. باید مسیر ارتباط دریافت پروانه ساخت و پروانه نمایش را جدی‌تر دنبال کنیم و این دو حوزه باید به یکدیگر متصل شوند تا یک فاصله و گپ منجر به ساخت فیلمی نشود که در شورای نمایش گرفتار دریافت پروانه نمایش می‌شود. گفت‌وگوهای این مساله همه آغاز شده و به دنبال تشکیل یک ساختار مشخص برای آ‌ن هستیم.

او اضافه کرد: در حوزه میراث فرهنگی نیز دغدغه‌های موجود را دغدغه‌های جدی می‌دانم و منتظرم مکان‌های مثل تئاترشهر که ابعاد نوستولژیک اجتماعی برای ما دارند و خاطرات اجتما عی و فرهنگی ما را تشکیل می‌دهند؛ باید منزلت بیشتری داشته باشند.

حمایت‌ها قطع نمی‌شود ولی مطبوعات نیازمند اصلاحات درونی و ساختاری است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گریزی نیز به مشکلات اقتصادی مطبوعات زد و اظهار داشت: اقتصاد مطبوعات ما دچار اختلال است که باعث این مساله هم عوامل درونی و هم  عوامل بیرونی است. فضای مجازی در حال حاضر رقیبی برای رسانه‌های رسمی ما شده تا در کنار آن رسانه‌های خارجی نیز با رسانه‌های داخلی رقابت می‌کنند از طرف دیگر شاهد افزایش تعداد رسانه‌های غیرحرفه‌ای هستیم که کار را برای رسانه‌های غیرحرفه‌ای سخت می‌کنند که ترکیب این عوامل اقتصاد مطبوعات ما را با مشکل مواجه کرده البته اینکه صرفا برای حل این مشکلات به حمایت دولتی فکر کنیم به جایی نمی‌رسد. درست است که این حمایت‌ها قطع نمی‌شود ولی حوزه مطبوعات ما نیازمند یک اصلاحات درونی و ساختاری است باید به یک روال جدید برای اقتصاد مطبوعات فکر کنیم و اینکه به دنبال کمپانی‌سازی جدید مطبوعاتی باشیم.

نگاه وزارت ارشاد دولت دوازدهم مثل سایر وزارتخانه‌ها اعتدال و امید اعتدالی است

برای پیگیری مطالبات اهالی رسانه گفت‌وگوهایی با قوه قضائیه و وزارت کار داشته‌ایم

او یادآور شد: نگاه وزارت ارشاد دولت دوازدهم مثل سایر وزارتخانه‌ها در دولت اعتدال و امید اعتدالی است و معتقدیم از تمام ظرفیت‌ها و استعدادها بدون هیچ رانت حزبی و گروهی استفاده شود از سوی دیگر یکی از ارکان شعارهای وزارت ارشاد حقوق فرهنگی است که حقوق اهالی رسانه را هم شامل می‌شود. برای پیگیری مطالبات اهالی رسانه نیز گفت‌وگوهایی با قوه قضائیه و وزارت کار داشته‌ایم که امیدوارم به نتایج خوبی برسیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح سرانجام پیگیری‌های حل مسائل مالکیت فکری و معنوی در کشور نیز گفت: در حوزه مالکیت فکری و معنوی باید دو بخش داخلی و خارجی را جداگانه بررسی کنیم. در داخل نیز قوانین مالکیت فکری ما شفافیت لازم را برای صیانت از حقوق ناشر و مولف ندارد و بسیاری از مشکلات اقتصاد نشر، موسیقی و فیلم ما به دلیل همین مسائل است. در حوزه خارجی نیز پیوستن به کنوانسیون برن محل گفت‌وگو است و باید با تجمیع نظرات مختلف به یک اجماع برسیم تا بتوان تصمیم درستی در این حوزه گرفت.

صالحی درباره برنامه‌های نشر ایران برای حضور در نمایشگاه فرانکفورت نیز بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه فرانکفورت نیز با همان رویکرد سال‌های گذشته که واسپاری امور به تشکل‌های نشر و صنف بود؛ حضور خواهیم داشت. گزارشات ارسالی دوستان نیز نشان می‌دهد با قوت و برنامه‌ریزی خوبی در این دوره فرانکفورت شرکت خواهیم کرد. نمایش پکن نیز که به عنوان مهمان ویژه در آن حضور داشتیم فرصت خوبی در اختیار نشر ایران قرار داد و واقعا در این چند سال به صورت حرفه‌ای‌تر در نمایشگاه‌های بین‌المللی و ازجمله نمایشگاه کتاب فرانکفورت حاضر می‌شویم.

هیچ هنرمندی از ناحیه ارشاد ممنوع‌الکار نیست

این عضو کابینه دولت دوازدهم سپس با اعلام اینکه هیچ هنرمندی از ناحیه ارشاد ممنوع‌الکار نیست، گفت: از ناحیه ارشاد هیچ هنرمند ممنوع‌الکاری نداریم و ممکن است برخی افراد از سوی دستگاه قضایی مواردی داشته باشد. بخشی از پروژه گفت‌وگو در شعار ما نیز گفت‌وگو با اهالی فرهنگ و هنر و کنشگران اجتماعی است و در همین راستا مسیری که به نشست مشترک ناشران و وزیر اطلاعات شد را دنبال می‌کنیم منتهی مشکلی که وجود دارد این است که در حوزه فرهنگ شاهد یک پدرخواندگی از سوی وزارت ارشاد هستیم نباید پس از چهل سال از انقلاب اسلامی همچنان منتظر باشیم تا ارشاد نقش یک واسطه را برای گفت‌وگو با نهادها را داشته باشد باید به صورت مستقیم زمینه گفت‌وگوی اهالی فرهنگ و هنر با سایر نهادها فراهم شود تا طرفین دغدغه‌های یکدیگر را بشناسند ضمن آنکه باید تحمل و مدارای خود را بالا ببریم.

اکران رستاخیز در دست بحث است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره سرانجام تصمیم‌گیری‌ها برای فیلم رستاخیز گفت: سازمان سینمایی گفت‌وگوهایی را با کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم دنبال کرده و می‌کند مثل هر تعهدنامه و تفاهم‌نامه‌ای که طرفین به صورت شفاهی یا کتبی مواردی را متقبل می‌شوند اینجا نیز ارشاد متقبل شده به عنوان یک مشارکت بخشی از هزینه را به تهیه‌کننده بازگرداند و نمایش‌های خارجی فیلم نیز همچنان ادامه دارد و اکران داخلی آن هنوز در دست بحث است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز