خبرگزاری کار ایران

تجارتِ کودکان دستمایه یک اثر نمایشی شد؛

قتل، سواستفاده جنسی و بیگاری از کودکان ربوده شده اسپانیایی و اروپایی

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۳۰۰

کارگردان نمایش «کمپراچیکو» با اشاره به اینکه تجارت کودکان یکی از محورهای این اثر است، گفت: موضوع پایه این نمایشنامه درباره بچه‌هایی است که وقتی خیلی کوچک بوده‌‌اند دزدیده شده و توسط گروهی از آدم‌ها به شکل پرنده تغییر شکل داده شده‌اند. سپس به آنها آوازخوانی و ملیجک‌بازی یاد داده می‌شود و آنها را به آدم‌های پولدار و صاحبان قدرت و منصب می‌فروشند.

پریا قناتی در گفتگو با ایلنا، با بیان اینکه داستان نمایش «کمپراچیکو» درواقع به‌نوعی تجارت عجیب و غریب است که این گروه راه انداخته‌اند، گفت: البته این قضیه براساس یک واقعه تاریخی بوده اما ما آن را فانتزی کرده و در قالب قصه درآوردیم و روی کودک بودن و پرنده بودن‌شان تاکید کردیم.

او ادامه داد: در اسپانیای قدیم یعنی حدود 1700 میلادی گروهی از کولی‌ها به اسم «کمپراچیکوها» بودند که بچه‌ها را می‌دزدیدند و تغییر شکل می‌دادند؛ این گروه کولی تقریبا در همه جای اروپا حضور داشتند و این کار را انجام می‌دادند و داستان‌ها و افسانه‌های زیادی پیرامون آنها وجود دارد و ما آن را دستمایه پرداخت نمایشی کردیم.

کارگردان نمایش «کمپراچیکو» با اشاره به ارتباط داستان این نمایش با جامعه امروز، گفت: وقتی چنین موضوعی را انتخاب می‌کنی و ناگهان به یک داستان قدیمی متوسل می‌شوی حتما چیز جدیدی جلوی چشم بوده که برای بیان کردنش دنبال داستانی می‌روی. دیدن چنین وقایع تلخ و وحشتناکی در همین امروزمان، باعث شد دنبال چنین داستانی بگردیم تا اتفاقات را در قالب یک داستان تعریف کنیم؛ البته وقایع را از حالت رئال خارج کرده و به یک داستان تقریبا فانتزی بردیم.

قناتی با تاکید بر اینکه «در این نمایش به زنانگی، بچه‌ها، بچه‌دار شدن و بچه‌هایی که دزدیده شدند خیلی توجه کردم و زن بودنم به عنوان یک کارگردان در این زمینه بی‌تاثیر نبود» گفت: البته علی‌محمد رحیمی نویسنده اثر هم خیلی با من در این زمینه همکاری کرد. خیلی از دیدگاه فمنیستی به این قضیه نگاه کردیم و سعی کردیم اتفاقات وحشتناکی که برای یک مادر وقتی بچه‌اش دزدیده می‌شود؛ می‌افتد را نشان دهیم.

او ادامه داد: از سوی دیگر اتفاق وحشتناک‌تر این است که وقتی بچه‌ای دزدیده شد دیگر نمی‌دانی چه اتفاقی برایش افتاده است. در داستان اشاره می‌کنیم که از این بچه‌ها کار می‌کشند، سواستفاده جنسی می‌شود، کشته می‌شوند و... همه اینها اتفاقاتی است که همین امروز جلوی چشم‌مان است. هر روز رخ می‌دهد و برای همین است که هرچند داستان من به خیلی قدیم برمی‌گردد اما موضوعی است که همیشه بوده و هست و در آینده هم خواهد بود.

این کارگردان با اشاره به شیوه اجرایی «کمپراچیکو» به پرنده‌ها و بچه‌هایی که شبیه پرنده شدند اشاره کرد و گفت: بازیگرها ماسک و گریم ویژه داشته و ترکیب بین ماسک و انسان هستند و حرکات متفاوتی دارند. در نتیجه شیوه اجرایی اندکی دچار تغییر شده و از فرم رئال خود خارج می‌شود. همچنین زبان کار آرکائیک است اما در عین حال سعی کردیم روان و ساده روایت شود چون داستانی غیرقابل درک است. اما از فرم رئال به خاطر فرم ماسک‌ها و پرها خارج می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: در قصری که در میان باتلاق محصور است افرادی زندگی می‌کنند که برای گذران خود به تجارت کودکان مشغول‌اند هرچند این تجارت پولساز همه افراد این قصر را وسوسه می‌کند تا سهم بیشتری از آن به دست بیاورند.

محمدرضا ایمانیان، فرزانه رضایی، نیلوفر صمدی، میلاد فرج‌زاده، ماه‌گل کرامتی، نوش‌آفرین کیهان، علی هیهاوند، هامون هوشیار، علیرضا یزدانی (به ترتیب حروف الفبا) بازیگران نمایش «کمپراچیکو» هستند که با نویسندگی علی‌محمد رحیمی و کارگردانی پریا قناتی از 11 مهر اجرای خود خود را در تئاتر باران آغاز می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز