خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کارگروه مبارزه با چاپ و انتشار غیرقانونی کتاب خبر داد:

تکثیر غیرقانونی کتاب‌های ۴۰ ناشر توسط یک متخلف/تعطیلی سایت‌ها و کانال‌های غیرقانونی عرضه‌کننده کتاب‌های دیجیتال/ناشران متضرر تهدید هم می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۰۲۴

محمود آموزگار تاکید کرد: ناشری که پرونده‌ تخلفش از نمایشگاه کتاب در حال بررسی است عناوین کتاب‌های مختلف بیش از ۴۰ ناشر را به صورت غیرقانونی چاپ و تکثیر کرده است.

محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و سخنگوی کارگروه مبارزه با چاپ و انتشار غیرقانونی کتاب) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در توضیح آخرین وضعیت پیگیری پرونده‌های مربوط به تکثیر و عرضه غیرقانونی کتاب‌های ناشران گفت: همان‌طور که می‌دانید و اعلام شده به دنبال تفاهم‌نامه میان معاونت فرهنگی و اتحادیه کارگروهی به نام کارگروه مبارزه با قاچاق کتاب تشکیل شده که مدیرکل ارشاد استان تهران رییس، آقای میرجلالی از اعضای اتحادیه دبیر و سخنگوی کارگروه هم من هستم. با توجه به بوروکراسی موجود و از آنجا که باید موانع و مشکلات موجود بر سر راه‌های اجرایی مقابله با تکثیر غیرقانونی کتاب‌های ناشران برطرف می‌شد، مدت زمانی صرف این امور شد و خوشبختانه اکنون پیگیری پرونده‌های تخلفات و شکایات با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است.

آموزگار ادامه داد: بر همین اساس اولین پرونده به محاکم قضایی ارسال شده و در دست رسیدگی است. قرار است مستندات دیگر پرونده‌ها هم تکمیل شده و برای پیگیری به مراجع ذی‌صلاح ارجاع داده شوند.

او سپس از پیگیری پرنده مربوط به تخلف در نمایشگاه بین‌المللی کتاب خبر داد و بیان کرد: یک مورد هم پرونده تخلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سی‌امین دوره به اتحادیه ارجاع داده شده و اکنون در یکی از کمیسیون‌های مربوطه در دست رسیدگی است. مستندات و مدارک برای این مورد در حال جمع‌آوری است و این مستندات تنها مربوط به نمایشگاه هم نیست. ناشری که در این پرونده تخلفش در حال بررسی است عناوین کتاب‌های مختلف بیش از ۴۰ ناشر را به صورت غیرقانونی چاپ و تکثیر کرده است. پس از بررسی کمیسیون و نتیجه‌ای که از مستندات استخراج می‌شود تصمیم‌گیری برای پیگیری پرونده به عمل می‌آید و چنانچه تخلف مستعد پیگیری قضایی باشد مسلما به نهادهای مربوطه ارجاع داده می‌شود.

سخنگوی کارگروه مبارزه با چاپ و انتشار غیرقانونی کتاب یادآور شد: سرقت ادبی ازجمله جرایم خصوصی محسوب می‌شود و نیاز به شکایت شاکی خصوصی دارد و تعقیب شدن پرونده در مراجع قضایی منوط به شکایت  ناشران متضرر از وقوع جرم است. اگر این ناشران درخواست پیگیری داشته باشند شکایت به مراجع قضایی ارجاع می‌شود در غیر این صورت خیر. ما در این مرحله تنها رسیدگی انتظامی انجام می‌دهیم و بر تخلفات ممکن نظارت می‌کنیم تا در صورت خواست ناشر قابل پیگیری باشد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان همچنین درباره میزان همراهی ناشران برای اقامه کردن شکایت خصوصی در مورد پرونده‌ها گفت: به نظر می‌رسد جدیت لازم در بین ناشران ملاحظه نمی‌شود. البته یکی از دلایلش این است که بعضا به ما گزارش می‌شود ناشرانی که این تخلفات را پیگیری می‌کنند مورد تهدید قرار می‌گیرند. از سوی دیگر بسیاری منتظر هستند تا ببینند اقداماتی که این همه از آن صحبت شده و می‌شود به کجا انجامیده است. فکر می‌کنم به زودی وقتی در تمامی حوزه‌های مربوط به بحث تکثیر و فروش غیرقانونی کتاب‌ها به مراحل مشخص‌تری برسیم تعداد ناشرانی که با جدیت پیگیر مسائل و شکایت‌هایشان می‌شوند، افزایش خواهد داشت.

او با اشاره به اقدامات کارگروه مبارزه با چاپ و انتشار غیرقانونی کتاب برای جلوگیری از عرضه غیرقانونی کتاب‌ها در فضای مجازی نیز اظهار داشت: موضوع کانال‌ها و سایت‌هایی که فایل‌های دیجیتال کتاب‌ها را بدون اجازه ناشر بارگذاری می‌کنند نیز در دستور کار این کارگروه قرار دارد و پیش‌بینی‌هایی برای حل این مسئله اتخاذ شده است. بنا داریم براساس تدابیری به واسطه موسسه رسانه‌های دیجیتال یا معاونت مربوطه در دادستانی کل کشور پیگیری‌های لازم برای بستن این سایت‌ها و کانال‌ها انجام شود.

آموزگار اضافه کرد: اقدام دیگری که  در کارگروه آغاز شده؛ بررسی پیشنهادات در باره اقدامات فرهنگی و فرهنگ‌سازی برای برجسته کردن قبح این عمل و تولید محصولات مختلف تبلیغی به منظور ایجاد بازدارندگی حداکثری است تا به مرحله عملی برسند. به عنوان مثال تهیه کلیپ‌ها و تیزرهایی که با رایزنی در صداوسیما و سینماها نمایش داده شود یا در فضای مجازی پخش شوند تا خود مردم به عنوان مهمترین عامل بازدارنده پدیده شوم چاپ غیرقانونی کتاب از مضرات این تخلف آگاه شوند و از خرید یا بارگذاری و کپی‌برداری این قبیل آثار خودداری کنند.

او در پایان گفت: به طور کلی خط فرهنگی که در این کارگروه مورد توجه قرار دارد این است که هیچکس مبادرت به نشرغیرقانونی و بارگذاری بدون اجازه آثار در فضای مجازی نکند و کسی هم برای عرضه و فروش آن‌ها اقدام نکند و هیچکس این قبیل آثار را خریداری نکند. به زودی وارد مراحلی می‌شویم که می‌توانیم اطلاعات بیشتری را از حیث اقدامات فرهنگی و هم نتایج پرونده‌های در حال بررسی به اطلاع عموم برسانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز