خبرگزاری کار ایران

در مراسم تجلیل از میرزاخانی مطرح شد؛

اینکه اعتراض می‌کنند چرا نخبه‌پروری می‌کنیم حال آن‌که آنها به خارج می‌روند، عجیب است/تشکیل بنیاد نیکوکاری مریم میرزاخانی در طالقان

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۶۰۲

مراسم تجلیل و جانمایی تندیس مریم میرزاخانی عصر امروز با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و خانواده میرزاخانی در کتابخانه‌ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اشرف بروجردی (رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران) در این نشست گفت: مراسم امروز تکریم شخصیتی نقش‌آفرین است که هم برای نسل امروز و هم برای آیندگان سرزمین ما اثرگذار خواهد بود. شخصیتی که نقش ماندگار فعالیت‌هایش برای آینده بشری بر کسی پوشیده نیست. نخبه‌ای که نمود راه توسعه و تعالی ایران را معنا بخشید. مریم در این سرزمین رشد کرد و توانست به نسل امروز و آینده یاد بدهد و یادآور شود که رسیدن به تعالی به دست خود انسان مقدر می‌شود.

اینکه اعتراض می‌کنند چرا نخبه‌پروری می‌کنیم حال آن‌که آنها به خارج می‌روند، عجیب است/تشکیل بنیاد نیکوکاری مریم میرزاخانی در طالقانرئیس کتابخانه ملی گفت: خداوند هم در قرآن اشاره دارد که در این دنیا هر کسی به اندازه ظرف وجودی خود که همان تلاش و جهد معنا می‌شود سهم خواهد داشت. البته ذهن خلاق و اندیشه پویا نیز به میزان بهره‌مندی و توسعه ظرف وجودی کمک می‌کند و می‌تواند انسان را به نقطه‌ای برساند که دایره اثربخشی‌اش برای تمام جامعه باشد. نخبگان همواره برای جامعه اثرگذار بودند افلاطون نیز در بحث مدینه فاضله نقطه عطف این تفکر را حکومت و حاکمیت نخبگان بر جامعه می‌داند.

بروجردی تاکید کرد: در راه توسعه جامعه اسلامی ایران که همه برایش تلاش داریم. نسل جوان باید با انگیزه در خدمت علم و عمل باشد. اگر افراد نخبه را فرهیخته بدانیم و انسان‌هایی هستند که روشن شدن حقیقت را یاری می‌کنند همه برای توسعه و تعالی بشریت و کشور است. نام یاد و تلاش مریم بر کسی پوشیده نیست و جاودانه است. اساسا بشریت مرهون همین ذهن‌های جاودانه‌ای است که پرده از حقایق بر می‌دارند.

 

اینکه اعتراض می‌کنند چرا نخبه‌پروری می‌کنیم حال آن‌که آنها به خارج می‌روند، عجیب است/تشکیل بنیاد نیکوکاری مریم میرزاخانی در طالقاناو یادآور شد: در ایران اسلامی نیز لاجرم برای اینکه حرفی برای گفتن داشته باشیم و به تعالی و رشد برسیم و خودمان را در جهان معرفی کنیم باید زمینه‌هایی فراهم شود که نخبگان و فرهیختگان ما به جامعه شناسانده شوند و مورد توجه قرار بگیرند. کتابخانه ملی نیز این هدف را یک رسالت برای خودش می‌داند تا مامنی باشد که تمام ذهن‌های خلاق و فرهیخته دور هم جمع شوند و گفت‌وگو کنند. در این صورت است که سهم تمام اندیشه‌ها برای رشد جامعه اثرگذار خواهد بود. حوزه نخبگی مریم در ریاضیات خلاصه نمی‌شود هر چند که نمود اصلی را در این حوزه داشت. چهره آرام او به ما یاد می‌دهد که باید نسبت به جامعه خود احساس مسئولیت کنیم یعنی هر کدام از ما باید بدانند که سهمی در ساخت و توسعه ایران دارند. اگر می‌خواهیم ایران حرفی برای گفتن داشته باشد باید تفکر را در تک تک جوانانمان نهادینه کنیم و حاکمیت هم موظف است شرایط باروری اندیشه‌ها را فراهم کند.

 

اینکه اعتراض می‌کنند چرا نخبه‌پروری می‌کنیم حال آن‌که آنها به خارج می‌روند، عجیب است/تشکیل بنیاد نیکوکاری مریم میرزاخانی در طالقاناحمد میرزاخانی پدر مریم میرزاخانی نیز دراین مراسم ضمن تشکر از همدلی و همراهی صمیمانه تمام ایرانیان داخل و خارج کشور گفت: ارزش‌های ایرانی – اسلامی برای تک تک ما جغرافیا ندارد و هر کجا ایرانی است تمام این ارزش‌ها ساری و جاری خواهد بود. به نظرم در مورد مریم تحت الگو قرار دادن او به جای اسطوره سازی می‌تواند راهگشا و انگیزه برای رشد و تعالی علمی فرزندان ایران باشد. به جد مطمئنم در جای جای ایران مریم‌های زیادی وجود دارند که با استعداد خود می‌توانند افتخارآفرین شوند جوانان ایران استعداد بالایی در تمامی علوم پایه، ریاضیات، پزشکی و مخصوصا علوم انسانی دارند و وظیفه جامعه کشف و شکوفایی و هدایت این استعدادها است.  در مورد مریم جدا از کوشش‌ها و تمرکز او بر علم آموزی مادر و معلم استادان را در شکل‌گیری موفقیت‌های او بسیار تاثیرگذار می دانند.

پدر مریم میرزاخانی سپس از تشکیل یک بنیاد نیکوکاری به نام مریم میرزاخانی خبر داد و در تشریح اهداف این بنیاد گفت:‌ این بنیاد با اهدافی مثل شناسایی و کشف استعدادهای برجسته در حوزه‌های مختلف، حمایت مالی از نخبگان با اعطای بورس تحصیلی، حمایت معنوی برای پیشرفت نخبگان با راهنمایی علمی و فراهم کردن ابزار آموزشی و زمینه ارتباطی با دیگر نخبگان، برگزاری همایش‌‌ها و مسابقات منطقه‌ای و کشوری برای تحرک نخبگان، ایجاد رابطه بین سازمان‌های مردم‌نهاد برای تمرکز بر نخبگان، فراهم آوردن شرایط مناسب برای معرفی نخبگان ایرانی در عرصه جهانی و ارتباط فرهیخته ایرانی با دنیا با حضور آنها در همایش‌های خارجی و همچنین تشکیل شبکه جهانی کارآفرینان و نخبگان ایرانی در خارج از کشور تشکیل می‌شود. برای دوری از تمرکز در پایتخت و بنا به علاقه‌ای که مریم به منطقه طالقان داشت تمایل داریم در صورت همکاری شهرداری‌های منطقه استقرار این بنیاد در منطقه طالقان باشد.

میرزاخانی در پایان تاکید کرد:‌ از دید من نفس آموزش یک ارزش است. اینکه اعتراض می‌کنند چرا ما نخبه‌پروری می‌کنیم درحالیکه آنها به خارج از کشور می‌روند عجیب است. چرا جوانان خود را با آموزش و تخصص به خارج از کشور نفرستیم که در مناصب و مشاغل مهم گمارده شده و افتخارآفرین شوند تا سرمان را بالا بگیریم. در ثانی حضور نخبگان ایرانی در خارج از کشور بازگشت سرمایه و تجربه نیز خواهد داشت. تمایل داریم با استفاده از اساتید شناخته شده علوم انسانی در بنیاد مبحث اخلاق در علم را به معنای واقعی در وجه آموزش نهادینه کنیم که کار بزرگی خواهد بود.

گفتنی است، به خواست پدر مریم؛ تندیس مریم میرزاخانی رونمایی نشد و تنها در کتابخانه ملی جانمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز