خبرگزاری کار ایران

بررسی نگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی به امپریالیسم در یک کتاب

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۵۱۳

کتاب «واکنش اسلامی به امپریالیسم» توسط انتشارات صمدیه منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «واکنش اسلامی به امپریالیسم» تالیف نیکی آر، کِدی با ترجمه مریم سادات سیدکریمی توسط انتشارات صمدیه منتشر شده است.

سه فصل کتاب نیز عبارتند از: «زندگی سیدجمال الدین اسدآبادی»، «ایده‌های جمال‌الدین» و «برخی مقالات سیدجمال الدین اسدآبادی»

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم:

«اسدآبادی در وهله اول مردم را به عمل دعوت می‌کرد، نه به ستایشِ اسلام. کسانی که صرفا به ستایش اسلام مشغول بودند، به طور عمده کسانی‌اند که به‌وسیله ویلفرد اسمیت در کتابش به‌‌عنوان «مدافعان کلامی» توصیف شده‌اند: مردمی که از آرزو دارند با رجوع به اسلام، غرور بیافرینند و ستایش‌برانگیز باشند، در حالی که معیارهای پسِ ذهن‌شان که اسلام را به وسیله آن تفسیر می‌کنند، واقعا مدرن و غربی است. برخلاف اسدآبادی و احیاگران مسلمان اخیر، اسلام برای آن‌ها به جای آنکه نیرویی برای کنش باشد منجی است برای تاییدیه گرفتن و ارائه تفاسیر جدید به‌منظور مبارزه با از خودبیگانگی.»

نیکی آر، کِدی در مقدمه کتاب درباره تاثیر سیدجمال الدین اسدآبادی آورده است: «امروزه هم لیبرال‌ها و هم احیاگران، به اسدآبادی متوسل می‌شوند. نشر کتاب‌ها و بیوگرافی‌های او، هم بخشی از ادامه‌ سنتِ دفاعی ـ کلامی است و هم بخشی از یک احیاگریِ جدید در ایران و دیگر مناطق. هرچند برخی از مضامین اسدآبادی در هر دو جریان بازگو می‌شودـ اما همچنین به نظر می‌رسد که هر دو جریان، بدون تأثیر او نیز امکان شکل‌گیری داشته‌اند. علی‌رغم این واقعیت، مهم است بدانیم که سابقه‌ بسیاری از مضامین طرح شده توسط نویسندگان و رهبران معاصر، چگونه دست‌کم تا زمان اسدآبادی، به گذشته بازمی‌گردد.»

در مقدمه مترجم نیز درباره ملی‌گرایی اسدآبادی نوشته است: «علی‌رغم بحث‌های بسیار پیرامون ملی‌گرا بودن اسدآبادی یا نفی آن توسط او، کدی به خوبی توضیح می‌دهد: «اسدآبادی تنها مسلمان زمان خود نبود که آرمان‌های ناسیونالیستی و اتحاد اسلامی را ترکیب کرد؛ به‌گونه‌‌ای که هر دوی آنها، دو روی یک سکه ضدیت با امپریالیسم بودند.»

کتاب «واکنش اسلامی به امپریالیسم» تالیف نیکی آر، کِدی ترجمه مریم سادات سیدکریمی در ۳۰۰ صفحه و به قیمت ۱۸ هزارتومان توسط انتشارات صمدیه منتشر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز