خبرگزاری کار ایران

در آخرین نشست خانه موسیقی مطرح شد؛

نظارت آموزش موسیقی به خانه بازگشت/اتفاقات خوبی در خراسان و مشهد درحال شکل‌گیری است

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۳۳۵

مدیرعامل خانه موسیقی در نشست ماهیانه این خانه گفت:‌ آموزش موسیقی تضمین کننده کیفیت آینده موسیقی ما است و با پیگیری هیئت مدیره، نظارت بر امر آموزش موسیقی مجددا به خانه موسیقی برگشت.

به گزارش ایلنا، نشست پایانی تابستان خانه موسیقی؛ ۲۶ شهریور ماه؛ با حضور جمع زیادی از علاقمندان و هنرمندان در سالن اجتماعات خانه موسیقی برگزار شد. این نشست با معرفی استعدادهای جوان موسیقی همراه بود. در ابتدای جلسه؛ شایان فیروزآبادی (نوازنده پیانو) قطعاتی از فریبرز لاچینی را اجرا کرد.

سپس حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) درباره برخی مسائل مطرح در حوزه موسیقی سخنرانی کرد. نوربخش گفت: تابستانی که گذشت مصادف با تغییر و تحولات دولت و استقرار دولت جدید و همچنین تغییر و تحولات شهرداری مصادف بود. امیدواریم با استقرار دولت و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطالبات اهالی فرهنگ و هنر و موسیقی فراموش نشود بخصوص اینکه در این دوره هم هنرمندان حضور چشمگیری در عرصه انتخابات داشتند.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: یک اتفاق خوبی که در شروع دولت دوازدهم افتاد و با پیگیری رئیس محترم هیئت مدیره آقای میرزمانی و اعضای دیگر محترم هیئت مدیره، نظارت بر امر آموزش موسیقی را مجددا به خانه موسیقی برگرداندیم. آموزش از بنیانی ترین مسائل موسیقی است. آنچه که تضمین‌کننده کیفیت آینده موسیقی ما هست، بحث آموزش است.

وی افزود: آموزش اصلا مساله کوچکی نیست. برخی گمان می‌کنند امری است که باید با تساهل و تسامح با آن برخورد کرد ولی اصلا اینگونه نیست. مساله آموزش دقیقا همان اندازه اهمیت دارد که غذای سالم برای مردم اهمیت دارد. در زمان دولت دهم این وظیفه نظارتی بر آموزش سست شد. همانطور که می‌دانیم قبلا این مساله در خانه موسیقی انجام می‌شد و شوراهای مختلفی داشتیم و از تمام کشور کسانی که می‌خواستند تدریس موسیقی داشته باشند باید به اینجا می‌آمدند و صلاحیتشان اینجا احراز می‌شد.

نوربخش گفت: شوراهایی هم که داشتیم به نحوی بود که تمام استادان ممتاز هر کدام از رشته‌ها از همه سلایق حضور داشتند و هیچگونه شبهه‌ای کسی نداشت و نگاه هم نگاه ارتقا بود نه دفعی؛ یعنی اگر کسی نقصی در زمینه‌هایی داشت، با یکسری مسترکلاس‌ها و آموزش‌های فشرده سعی می‌شد آن نقص برطرف شود.

وی  افزود: خوشبختانه این مساله دوباره به خانه موسیقی برگردانده شده و خواشتم اعلام کنم نظارت بر آموزش موسیقی دقیق و سختگیرانه باید در خانه موسیقی انجام شود. یک نکته را بگویم که بنا داریم در قدم بعدی یک بازنگری هم بر آموزشگاه‌ها داشته باشیم و اگر احیانا استانداردهایی رعایت نشده این نظارت انجام شود.

جشن خانه موسیقی بعد از ایام محرم و صفر برگزار می‌شود

نوربخش در بخش دیگری از سخنانش درباره برگزاری جشن خانه موسیقی نکاتی را اشاره کرد و گفت: همواره جشن خانه موسیقی در مهرماه انجام می‌شد به دلیلی اینکه روز نهم مهر ماه روز جهانی موسیقی و تولد فارابی بزرگ است. در ایامی با تقارن ایام خاصی این تاریخ جابجا شده و امسال هم قرار بود در شهریور انجام شود که مبحث داوری آلبوم‌ها را داشتیم و همچنین تدارک جشن که به شهریور ماه نرسیدیم و قرار است جشن خانه موسیقی بعد از ماه‌های محرم و صفر برگزار شود.

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه با تاکید بر مطالبات جدی اهالی موسیقی گفت: امیدوارم دیگر شاهد لغو هیچ کنسرتی نباشیم الان هم گاهی خبرهای خوبی می‌رسد در جاهایی مانند خراسان که گاهی سختگیری‌هایی انجام می‌شد، در خراسان و شهر مشهد اتفاقات خوبی در حال شکل‌گیری است و امیدواریم شاهد مسائل گذشته نباشیم.

نوربخش در ادامه سخنانش به برخی مسائلی که در رسانه ها مطرح می‌شود اشاره کرد و گفت: گاهی در رسانه‌ها شان استادان ما رعایت نمی‌شود، که برخی به خاطر عدم توجه است و برخی هم شاید نیت خیری دارند ولی این شان گاهی رعایت نمی‌شود. تمام پیشکسوتان ما مورد احترام هستند و کسانی هستند که عمری در موسیقی زحمت کشیده‌اند و در ذهن و ضمیر و حافظه تاریخی مردم ما آثارشان را بجای گذاشته‌اند.

وی افزود: وقتی یک هنرمدی در بستر بیماری می‌افتد عده‌ای شروع می‌کنند داد و بیدادی می‌کنند که به این استاد رسیدگی نشده است و گاهی غافل می‌شوند که باید شان آن هنرمند را رعایت کنند. یادم است که در مورد روانشاد استاد فرهنگ شریف مباحثی مطرح شده بود که گفتند ایشان مجبور شده‌اند تارشان را بفروشند و ماهمان موقع هم گفتیم باید شان این استاد رعایت شود، کما اینکه این مساله دروغ بود. ضمن اینکگه آیا خوب است که بیاییم در جامعه یک هنرمندی را اینطور جلوه بدهیم؟

باید کرامت و شان استادان موسیقی حفظ شود

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: در برخی مسائل اگر کسی فکر می‌کند باید تذکری داده شود یا جایی غفلتی انجام می‌شود، با مراجعهه یا تماس تلفنی می‌تواند ذهن‌ها را متوجه بکند تا به این مسائل برسیم. همین اخیرا در مورد استاد نادر گلچین که در بستر بیماری هستند و ما امیدواریم هرچه زودتر در صحت و سلامت قرار بگیرند، مباحثی مطرح شد که انگار هنرمندی از همه جا مانده و رانده شده در صورتی که اینطور نیست و استاد نادرگلچین هنرمند بزرگ و عزیزی هستند که همه برای ایشان احترام قائلند.

نوربخش در پایان سخنانش گفت: هم ما هم مردم  وظیفه خودمان امیدانیم به ایشان احترام بگذاریم وی باید کرامت انسانی ایشان هم حفظ شود. این را هم به عزیزانی که در رسانه‌ها قلم می‌زنند و هم به خانواده این عزیزان عرض می‌کنم که اینگونه سخن گفتن به جایگاه آن استاد لطمه می‌زند. ما هم باید حواسمان باشد و در حد توان و وسع خودمان رسیدگی کرده‌ایم. در مورد هنرمندان باید بیشتر به حرمتشان اندیشید.

در ادامه بهروز همتی(سازنده ساز) پرسشی را در مورد نظارت بر ثبت و ساخت ساز نیز اشاره کرد که نوربخش در پاسخ گفت: با همکاری میراث فرهنگی و با کمک و نظارت استاد پیرنیاکان در مورد ثبت سازها به خصوص تار فعالیت‌های زیادی صورت گرفته است، ثبت ساز کمانچه در حال انجام است و همه سازهای ما در نوبت ثبت جهانی قرار دارد.

نوربخش با اشاره به کیفیت سازهایی که ساخته می‌شود نیز گفت: هیچکسی نمی‌تواند مانع ساخت سازهای نامرغوب بشود همانطوری که نمی توان مانع موسیقی زیرزمینی شد، مانع این هم نمی‌توان شد اما در این زمینه باید خبرگان سازندگان ساز در این زمینه آگاهی دهند و استانداردهایی را بیان کنند تا مردم بتوانند جنس ساز خوب از نامرغوب را تشخیص دهند. آنچه وظیفه ما و فعالان جامعه ساز سازی است، همین آگاهی دهی و بیان استانداردهای ساز است.

نشست ماهیانه خانه موسیقی بعد از این سخنان هم با دو اجرا ادامه پیدا کرد. در بخش اول خشایار کاکاوند با ساز تنبور به اجرای موسیقی پرداخت. کاکاوند در دو بخش آوازی با شعری از مولانا و ضربی "تا به کجا" از آلبوم "تا به کجا" را برای حضار اجرا کرد.

در ادامه برنامه نیز مهدخت مخبر (شاعره و ترانه‌سرای پیشکسوت) که با وجود کسالت به خانه موسیقی آمده بود تا در جمع هنرمندان و هنردوستان حاضر شود دو شعر از سروده‌های خود با مضامین عشق و امید به زندگی را برای حضار اجرا کرد.

در پایان نیز عاشیق ایمران حیدری قطعات یانیق کرمی و مخمس را در مقام سه گاه اجرا کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز