خبرگزاری کار ایران

جشنواره عروسکی "سرزمین من" برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۵۰۹

"جشنواره عروسکی سرزمین من" با هدف معرفی عروسک‌های اردکان و عروسک آیینی بی‌بی کُگ که متعلق به زرتشتیان است؛ در شهر اردکان یزد برگزار خواهد شد.

به گزارش ایلنا، آمن خادمی، طراح و سازنده عروسک بومی، به مراحل ساخت عروسک‌‌های بی‌بی کُگ اشاره و بیان کرد: این پروژه حاصل ماه‌ها پژوهش میدانی، کتابخانه‌ای و موزه‌ای درباره لباس‌های مردم اردکان و همچنین عروسک بی‌بی کُگ است.

به گفته او،«بی‌بی کگ» نام عروسک آیینی زرتشتیان است. این عروسک به صورت زنان زرتشتی این منطقه طراحی شده  و جنبه بازی و بازیچه ندارد بلکه یک عروسک آیینی است که نذر و نیاز مردم را برآورده می‌کند.

 خادمی درباره عروسک‌های اردکانی گفت: برای ساخت این عروسک‌ها از لباس‌های قدیمی که مردم این شهر می‌پوشیدند همچنین منابع موجود در موزه مردم شناسی و عکس‌های قدیمی سه نسل گذشته بهره بردم.

ساخت و طراحی این عروسک‌ها توسط آمن خادمی که قبلا عروسکهای لری لیلی و دلیار را نیز احیا و طراحی کرده، صورت پذیرفته است.

او درباره ساخت عروسک‌ها گفت: بازسازی عروسک بی‌بی کُگ زیرنظر پوپک عظیم پور، استاد دانشگاه و پژوهشگر انجام گرفته است.

جشنواره عروسکی سرزمین من با مشارکت خانه بوم‌گردی ماه بی‌بی و سازمان میراث فرهنگی یزد برگزار می‌شود و در مراسم رونمایی عروسکها قرار است چهره سیاسی و فرهنگی این استان و اهالی رسانه حضور داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز