خبرگزاری کار ایران

تروفو، پازولینی، بونوئل و گدار کتاب می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۳۵۹۲۲

پرویز جاهد با تاکید بر اینکه «آندره بازن و نظریه واقع‌گرایی فیلم» تنها در ستایش بازن نیست و به نقد او نیز می‌پردازد، گفت: در این کتاب و در این مجموعه مقالات سعی کردیم نشان دهیم آندره بازن نسبت سینما با واقعیت را چطور می‌دید. تعداد زیادی از این مقالات قبلا در مجله سینما چشم منتشر شده و تعدادی دیگر نیز جدید بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه آشنایی با کتاب «آندره بازن و نظریه واقع‌گرایی فیلم» شامگاه گذشته (جمعه 24 شهریور) با حضور پرویز جاهد که مجموعه مقالات زیر نظر او منتشر شده است، میلاد روشنی پایان و حجت بداغی و چهره‌هایی همچون مهرشاد کارخانی و بایرام فضلی، علی کریم و شهاب لواسانی در کتابفروشی علمی فرهنگی برگزار شد.

پرویز جاهد با بیان اینکه ریشه این کتاب از مجله الکترونیکی «سینما چشم» شکل گرفت، گفت: راجع به آندره بازن خلاءیی حس می‌کردیم هرچند در ایران مطرح و شناخته شده است. سعی کردیم در این کتاب نگاه فلسفی و نگاهی که به سینما و ذات آن داشت را نشان دهیم.

این منتقد و نویسنده وجه تمایز بازن با نظریه‌پردازان فرمالیست دیگر سینما را پررنگ بودن بخش سیاسی و اجتماعی او خواند و گفت: ارزش کار بازن و فلسفه‌اش پیوند تفکر فلسفی او با نگاه اجتماعی‌اش و نیز نگاه اومانیستی است که دارد.

جاهد یادآور شد: بازن برخلاف سایر نظریه‌پردازان دیگر که ابزورد و انتزاعی می‌نوشتند، وجه ژورنالیستی داشت و در وهله اول منتقد بود و سپس وارد تئوری فیلم می‌شد.

او همچنین از ادامه این روند و انتشار بازخوانی سینماگرانی همچون تروفو، پازولینی، بونوئل، گدار و دیگران در کتاب‌هایی مجزا خبر داد.

در این نشست همچنین حجت بداغی و میلاد روشنی پایان به صحبت درباره تفکر آندره بازن و سینمایش و چرایی اهمیت او پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز