خبرگزاری کار ایران

ناصح کامگاری:

تفاوت عشق شرقی و عشق غربی/شهرنشینی و توسعه؛ احساسات را کمرنگ کرده است

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۷۳۸

ناصح کامگاری با بیان اینکه حال و هوای نمایش شب شرقی یک درام عاشقانه با رویکرد اجتماعی است، گفت: در هسته اصلی داستان نمایش، مقایسه دو فرهنگ غرب و شرق دربار موضوع عشق مدنظر قرار گرفته است.

ناصح کامگاری (نویسنده و کارگردان نمایش شب شرقی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، این نمایش را از لحاظ متن، یک درام واقعگرایانه خواند که در اجرا متکی بر طراحی صحنه غیرواقعگرا با عناصر نمادین و نشانه‌شناسانه است و گفت: نمایش در عین اینکه داستان‌پردازانه است، با زیبایی‌شناسی عناصر بصری کوشیده‌ام جذابیت بیشتری به این درام ببخشم.

کامگاری با بیان اینکه حال و هوای نمایش شب شرقی یک درام عاشقانه با رویکرد اجتماعی است، گفت: در هسته اصلی داستان نمایش، مقایسه دو فرهنگ غرب و شرق دربار موضوع عشق مدنظر قرار گرفته است. طراحی متن متکی بر روایتی ساده در زمان حال است که تداعی‌گر وقایع گذشته است.

او خاطرنشان کرد: هدف از پرداختن به این مضمون جذابیت ماندگار موضوع عشق در آثار دراماتیک است، با این تاکید که تلقی از عشق تنها متکی بر غریزه نیست و با دگرگونی شیوه حیات اجتماعی تلقی انسان از عشق نیز دگرگون می‌شود و چون نحوه حیات سیاسی و اجتماعی شرق و غرب دچار تفاوت‌هایی شده، به ناچار  استنباط از مفهوم عشق نیز متفاوت به نظر می‌رسد.

نویسنده و کارگردان نمایش شب شرقی ادامه داد: در این مسئله رشد شهرنشینی، توسعه وسایل ارتباط جمعی و مدرنیسم تاثیرگذار بوده و به گمان من نقش احساسات را کمرنگ کرده است، بیراه نیست اگر بگوییم  شیدایی و شیفتگی هنوز از ویژگی‌های عشق شرقی است، با تاکید بر این موضوع که جستجوی عشق مهم‌ترین انگیزه زندگی انسان و راز ناشناخته زندگی و حیات انسان است.

کامگاری یادآور شد: در شب شرقی تقابل دو مرد اروپایی و ایرانی را به بهانه حضور همزمان ایشان در یک واحد مسکونی نشان دادم و گرهی عاطفی بر سر راه آنها قرار دادم تا هر یک از آنان یک رشته در هم بافته این گره ناگشودنی باشند.

او گروه اجرایی نمایش را متشکل از اعضای جوان گروه ارژنگ خواند که همگی دانش آموخته رشته تئاترند که در نمایش‌های پیشین گروه نقش‌های کوتاه داشته یا به عنوان دستیار تجربه اندوخته‌اند و گفت: انسجام گروه باعث شد با همدلی یک تمرین چهارماهه فرحبخش و دوستانه را طی کنیم و خوشبختانه مساعدت هنرمند زبده نقاش آقای «فرهاد گاوزن» و همکارانش آزیتا صفوی و نرگس اهرابی در خانه طراحی کودک اکباتان فرصت مناسبی برای تولید این نمایش فراهم کرد.

 "شب شرقی" نمایشی با نویسندگی و کارگردانی ناصح کامگاری است که از بیست شهریور در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. داستان این نمایش که بازیگرانی همچون محمد پویا، محمد خداوردی و هدی والی در آن ایفای نقش می‌کنند، به دو راهی انتخاب یک زن در شرایطی حاد می‌پردازد و عرصه جدال و تقابل دو مرد ایرانی و اروپایی در لوای یک درام عاشقانه است و اشاراتی به دو تلقی متفاوت نسبت به رواج فرهنگ خشونت در خطه خاورمیانه و لاجرم نفوذ آن در اروپا دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز