خبرگزاری کار ایران

هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران افتتاح شد؛

برآنیم از این پس، وقفه‌ای در دوسالانه‌ها نیفتد+عکس

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۶۶۱

گلناری گفت: ما تِم دوسالانه را براساس آرای فلسفی داریوش شایگان انتخاب کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران، عصر ۱۴ شهریور در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. در این مراسم، مجید ملانوروزی، علی محمد زارع، عباس مشهدی زاده، بابک اطمینانی، معصومه مظفری و ... حضور داشتند.

در ابتدای مراسم، کلیپی از گزارش دوسالانه پخش شد.

کورش گلناری (دبیر هفتمین دوسالانه) در ابتدای این مراسم گفت: خوشحالیم که این دوسالانه با همیاری دوستان در انجمن مجسمه‌سازان ایران، مرکز توسعه هنرهای تجسمی و آقایان ملانوروزی وزارع، پس از ۶ سال وقفه دوباره امروز برگزار شد. دوسالانه‌ها برای گروه‌های تجسمی، فضاهای نشاط انگیز و فعالی را به وجود می‌آورند. ما دوست داشتیم که مثل دوسالانه ونیز، بعد از تمام شدن هر دوسالانه، تم بعدی را اعلام کنیم ولی تاکنون چنین چیزی برای ما ممکن نشده بود؛ اما از این پس سعی داریم که چنین اتفاقی بیفتد.

او ادامه داد: امروز در بسیاری از شهرهای ناشناخته و در کشورهایی نه چندان پیشرفته بی‌ینال‌های مجسمه سازی برگزار می‌شود که شهرت بسیاری هم پیدا کرده‌اند. من فکر می‌کنم دوسالانه تهران می‌تواند با شکل حرفه‌ای‌تر مانند بسیاری از این بی‌ینال‌ها برگزار و تبدیل به یک برند شود.

دبیر هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی گفت: ما امسال نخواستیم از یک دیسیپلین بسته استفاده کنیم و از افرادی که بیرون از انجمن مجسمه‌سازان فعالیت می‌کنند و یا فارغ‌التحصیل رشته‌ای غیر از مجسمه‌سازی هستند هم آثاری را پذیرفتیم و این به نظر حسن دوسالانه است. به اعتقاد ما امروز گرایش‌های هنری و فضا و عرصه هنر گسترده شده و امروز ترکیبی از فضاهای بینارشته‌ای است که حاصل‌اش به هنر معاصر معنا می‌بخشد.

دبیر دوسالانه درباره‌ی تم دوسالانه توضیح داد و گفت: جدای از این مسئله یکی از نقاط ضعف دوسالانه‌ها در این سال‌ها کم اهمیت جلوه دادن فضای نظری در این رویدادهای هنری بود. ما اهتمام داشتیم که فضای نظری و فکری را برای این دوسالانه مفروض کنیم و با پیشنهاد آقای پرویزی به بخشی از آرای دکتر داریوش شایگان تکیه کردیم تا بتوانیم از دریچه آن منظر یا چشم‌انداز مجسمه‌سازی معاصر را شکل بدهیم.

او تصریح کرد: ما چیزی حدود 50 جلسه داشتیم تا بتوانیم با ایجاد یک اتمسفر کار را آغاز کنیم و البته قصد نداشتیم این تم شکلی تحمیلی بگیرد. از طرفی در دوسالانه‌های گذشته مستندسازی جدی صورت گرفته نشده بود و ما تلاش کردیم تا کاتالوگی از دوسالانه 5 ، 6 و 7 تهیه کنیم. این حداقل  چیزی است که می‌توانیم سندی را برای نقد و تفسیر در آینده و برای تاریخ هنر این کشور به جای بگذاریم.  

گلناری گفت: دوسالانه امسال در دو بخش مسابقه و مدعوین برگزار می‌شود و ما از طرفی آثاری را از خارج کشور دریافت کردیم و آثاری از هلند و اتریش به دست ما رسید که این بسیار خوشحال‌کننده بود.

در ادامه، ملانوروزی (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی) اظهار داشت: ما برآنیم که دوسالانه‌ها توسط خود انجمن‌ها برگزار شود تا آنها، خود تصمیم بگیرند، داوری کنند و تم بگذارند و ما تنها نقش حمایت کننده مالی آن را داشته باشیم. خوشبختانه از امروز میتوانیم برای برگزاری هشتمین بینال مجسمه سازی برنامه ریزی کنیم.

ملانوروزی درخصوص تم «وضعیت» توضیح داد و گفت: موضوع انتخابی یک تم فلسفی است که ابتدا شاید برای شرکت کنندگان سخت بود. این تم باید در جانمایه هنر اتفاق بیفتد. به نگاه اشرافی و معنوی هنر خیلی اندیشیده نشده و یک مانیفیست تعیین نشده که هنرمندان براساس آن کار کنند. یک فضا به وجود آمده است که حکمت با ما گره زده و ما را به فلسفه معنوی رهنمون می کند.

وی گفت: این دوسالانه برگرفته از آرای دکتر شایگان است به دلیل این که وی تنها فیلسوفی است که بیانیه صادر نمی‌کند و در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که علاوه بر آشنایی با فرهنگ و بوم این سرزمین فرهنگ غرب را نیز به خوبی شناخته و در فضای معاصر گره خورده است.

وی گفت: تم وضعیت، انتخاب بسیار خوبی بود چون در همین چهار ماه، موزه هنرهای معاصر کلیات وضعیت را نشان می‌دهد که وضعیت انسان و کنار گذاشتن سنت‌های قدیمی ما در هنر معاصر، به هنرمندی برمی‌خوریم که از هنرهای ۵ هزار سال ایران شیر ایرانی استفاده می‌کند و نمایشگاه می‌گذارد.

وی ادامه داد: هنرمند نمی‌تواند در دنیای شبکه‌ای امروز که جهانی شده حضور داشته باشد و فرهنگ غنی خود را نادیده بگیرد و این موضوعی است که در این نمایشگاه می‌بینید.

مدیرکل هنرهای تجسمی بیان داشت: برای یک هنرمند سخت بود که تم خودش را با تم یک فیلسوف پیوند دهد و خوانش هنری تعریف کند اما هنرمندان ما به خوبی توانسته‌اند این خوانش را نشان دهند.

وی گفت: جانمایی آثار شاید خوب به نظر نرسد این اشکال موزه است چون برای نمایشگاه نقاشی تعریف شده ما نیاز به یک فضای خاصتر و بزرگتر برای دوسالانه مجسمه سازی داریم.

هفتمین جشنواره و نمایشگاه دوسالانه ملی مجسمه سازی ایران از ۱۴ شهریور تا ۲۲ مهر در موزه هنرهای معاصر تهران دایر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز