خبرگزاری کار ایران

داروغه‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد؛

صدور مجوز کارگردان‌های اول به صنوف سینمایی سپرده شد

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۶۱۲

ابراهیم داروغه‌زاده از حذف پروسه طولانی صدور مجوز کارگردان‌های اول در وزارت ارشاد خبرداد و تاکید کرد تأیید صلاحیت کارگردانی برای سینما وظیفه دولت نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفته گذشته شرایط و ضوابط تهیه‌کنندگی فیلم‌های کارگردانان اول از سوی ابراهیم داروغه‌زاده (معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی) اعلام شد و گروهی تصور کردند آیین‌نامه جدید باعث محدود شدن ساخت فیلم و سختگیری بیشتر می‌شود اما داروغه‌زاده با رد این مسئله می‌گوید: ما قبلا روالی را در شورای پروانه ساخت داشتیم به این شکل که هر کسی می‌خواست به عنوان کارگردان فیلم اول پروانه ساخت بگیرد و فیلم بسازد، باید ابتدا به شورای پروانه ساخت درخواست می‌داد و این شورا صلاحیت وی را برای کارگردانی فیلم اول سینمایی بررسی می‌کرد و معلوم می‌شد آیا او توانایی کارگردانی در سینما را دارد یا خیر. این توانایی نیز براساس نمونه‌ کارهای ارائه شده، رزومه و سابقه فرد تعیین می‌شد. در شورای پروانه ساخت هر سه ماه یک بار تمامی پرونده‌ها بررسی می‌شد و حدود 10 نفر صلاحیت کارگردانی می‌گرفتند. بعد از آن که فرد مجوز کارگردانی می‌گرفت باید برای خود تهیه‌کننده‌ای انتخاب می‌کرد و فیلمنامه‌ای نیز ارائه می‌کرد. تهیه‌کننده‌ای که معرفی می‌شد نباید تهیه‌کننده اول باشد. در این فضا کارگردان اول؛ اگر می‌توانستند تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار پیدا کنند تازه باید برای گرفتن پروانه ساخت اقدام می‌کرد.

داروغه‌زاده ادامه داد:‌ در شش ماه گذشته حدود 100 نفر متقاضی و در نوبت بررسی و تأیید کارگردانی سینما برای ورود به سینمای حرفه‌ای بوده و هستند.

وی ادامه داد: ما مکاتبه‌ای با کانون کارگردانان و خانه سینما انجام دادیم و پیشنهاد دادیم مجوز تعیین صلاحیت کارگردان‌های اول توسط کانون کارگردانان تعیین و صادر شود همانگونه که در سال‌های نه چندان دور صلاحیت کارگردان‌های اول توسط کانون تعیین می‌شد.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی افزود: کانون کارگردانان اعلام کرده شرایط سینما با سال‌های گذشته متفاوت شده و نوع فیلمسازی نیز باتوجه به گسترش فناوری تغییر کرده و همه‌گیر شده است به این معنا که فیلمسازی آسان و بسیار میسر شده لذا نمی‌توان مانند شرایط قبل درباره صلاحیت فیلمسازی افراد اعلام نظر کرد.

وی ادامه داد: کانون کارگردانان پیشنهاد کرد به سمت ارتقای جایگاه تهیه‌کنندگان سینما حرکت کنیم یعنی اگر تهیه‌کننده‌ای صلاحیت تهیه فیلم را دارد و شورای عالی تهیه‌کنندگان نیز این صلاحیت را تایید می‌کند، تمام مسئولیت‌های ساخت فیلم به تهیه‌کننده واگذار شود.

داروغه‌زاده با اشاره به اهمیت صنوف سینمایی ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که کارها را به صنوف بسپاریم. یکی از اصلی‌ترین‌ کارها در سینما تشخیص صلاحیت افراد برای فیلمسازی است که خود صنف باید انجام بدهد و طبیعی است تا فیلمی تهیه‌کننده نداشته باشد امکان ساخت ندارد. پیش از این نیز روش همین گونه بود یعنی اگر فردی صلاحیت کارگردانی از وزارت ارشاد می‌گرفت باید تازه به دنبال تهیه‌کننده و فیلم‌نامه می‌رفت و ما با این تصمیم جدید یک مرحله اداری را حذف کردیم و اعلام کردیم هر فردی که توسط یک تهیه‌کننده حرفه‌ای به عنوان کارگردان معرفی شود ما او را می‌پذیریم و طبیعی است مسئولیت همه اتفاقات برعهده تهیه‌کننده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هدف از این کار ایجاد نظم در روند تولید فیلم‌هاست، افزود: برای جلوگیری از بی‌نظمی و همچنین سوءاستفاده نکردن برخی تهیه‌کنندگان از فیلمسازان اول معتقد بودیم باید نهادی بر این روند نظارت کند و کسانی ساخت فیلم را برعهده بگیرند که تهیه‌کننده واقعی و مسولیت‌پذیر باشند و به دنبال آن نباشند که فقط به صورت صوری تهیه یک فیلم را قبول کنند.

داروغه‌زاده افزود: با شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما جلساتی برگزار کرده‌ایم و مسئولیت نظارت بر این بخش برعهده این شوراست. آیین‌نامه‌ انضباطی آن نیز با همفکری نوشته شده و به تصویب سازمان سینمایی و خانه سینما رسیده است و ما نیز براساس این آیین‌نامه به شکایات رسیدگی می‌کنیم.

وی با اشاره به روند بررسی تخلفات گفت: اگر تخلفی در این بخش رخ بدهد و صنف نتواند به آن مساله رسیدگی کند طبیعتا ما مسئول رسیدگی هستیم زیرا مانند همه جای دنیا ضمانت اجرایی قانون برعهده دولت است و اگر تهیه‌کننده یا کارگردانی مشکلش در داوری خانه سینما حل نشد، می‌تواند به ما مراجعه کند.

داروغه‌زاده افزود: با روند جدید تعیین صلاحیت کارگردانان فیلم اول به صنف و خانه سینما واگذار شده است و دیگر وزارت ارشاد صلاحیت کارگردان‌های اول را تایید نمی‌کند بلکه از نظر ما هر کارگردانی که توسط یک تهیه‌کننده حرفه‌ای و با معرفی‌نامه صنف به ما معرفی شود، ما او را به عنوان کارگردان می‌شناسیم و برایش پرونده تشکیل می‌دهیم.

وی درباره کارگردان‌هایی که قصد تهیه‌کنندگی دارند، گفت: این بخش هیچ تغییری نکرده است. تهیه‌کنندگی آیین‌نامه‌هایی خاص دارد. هر فردی بخواهد وارد این صنف شود باید این آیین‌نامه‌ها را رعایت کند و درباره این بخش نیز صنف نظر می‌دهد. تعیین صلاحیت افراد از قبل نیز به ما ارتباطی نداشت و از این پس نیز ما در آن دخالت نمی‌کنیم. مسائل صنفی باید در دورن صنف حل شود.

وی ادامه داد: با روش جدید ما به تولید فیلم و کارگردان‌های اول کمک می‌کنیم و تهیه‌کنندگان واقعی که در تمام مرحله ساخت فیلم در کنار کارگردان و پروژه قرار دارند نیز از کسانی که فقط به صورت صوری تهیه‌کننده هستند، جدا می‌شوند.

داروغه‌زاده درباره تاثیر ابلاغیه جدید بر روند تولید فیلم گفت: وقتی درباره سینما صحبت می‌کنیم ممکن است هر فیلمی سینما نباشد اما وقتی درباره تولید فیلم صحبت می‌کنیم افراد بیشتری می‌توانند فیلم بسازند به همین دلیل باید باتوجه به ظرفیت اکران در سینمای ایران یک رابطه و تعامل درست بین تهیه‌کننده، کارگردان، پخش‌کننده و سینمادار به وجود بیاید تا فیلم‌هایی تولید شوند که آثار سینمایی باشند و بهتر است که تنظیم این چهار رکن توسط خود صنف انجام شود.

داروغه‌زاده افزود: حتی اگر در گذشته تجربه‌هایی وجود داشته که صنف نتوانست به وظیفه خود به خوبی عمل کند باز هم نباید وظیفه صنف را سلب کنیم و کاری کنیم که دولت کار را برعهده بگیرد بلکه باید به سمت تقویت صنف  حرکت کرد زیرا در روند کار، صنف خودش را اصلاح می‌کند و به یک نسبت و تعامل روشن بین میزان تولیدات فیلم و ظرفیت اکران می‌رسد. البته باتوجه به علاقمندی روزافزون فیلمسازان می‌توان امکانات دیگر نمایشی علاوه بر اکران را مدنظر قرار داد.

وی ادامه داد: صنف کاملا به بدنه سینما نزدیک و چسبیده است از این رو صنف بهتر از دولت می‌تواند درباره صلاحیت افراد در سینما، میزان تولیدات و همچنین وضعیت اکران نظر بدهد و عمل کند و دولت نیز بیشتر باید به بحث‌های محتوایی و حمایت از اجرای قانون بپردازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز