خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با مدیر بنیاد لاجوردی مطرح شد؛

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۰۹۵

مدیر بنیاد لاجوردی گفت: طی پنج سال اخیر، تغییر و تحولات چشمگیری در حوزه­‌ی تجسمی ایران رخ داده است؛ تعداد زیادی گالری‌ تازه‌تأسیس به جمع گالری­‌های تهران اضافه شده­، رسانه‌­ها اخبار فرهنگی و هنری را بیش از پیش پوشش داده و دست­ آخر فروش آثار هنرمندان ایرانی در حراج­‌های داخلی و خارجی خبر از رونق اقتصاد هنر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بنیاد لاجوردی در 5 سال اخیر در حوزه‌ی هنرهای تجسمی فعالیت‌های گوناگونی انجام داده، و انتشار بسیاری از کتاب‌ها در این حوزه، با بخش چاپ و نشر هنر معاصر (از زیرمجموعه‌های این بنیاد) بوده است.

احسان لاجوردی متصدی بنیاد لاجوردی در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: فعالیت حرفه­‌ای من با انتشار مجله‌ی تجسمی «نگاره» در سال 1384 آغاز شد، هرچند انتشار آن به دلیل سفر به انگلستان در سال 1386 متوقف ماند. پس از بازگشت به ایران، تصمیم گرفتم به­‌طور حرفه­‌ای به کار تألیف و انتشار کتب هنری بپردازم. هم‌چنین از سال­‌های دانشجویی علاقه خاصی به گردآوری آثار هنری پیدا کرده بودم. حدود شش سال پیش فضایی را برای نمایش آثار مجموعه­‌ی شخصی خود در خیابان ویلا در نظر گرفتم. به­‌تدریج چاپخانه و انتشارات هم به این مجموعه اضافه شد. با تکیه بر مجموعه کارهایی که در این سال­‌ها گردآوری کرده بودم، کتاب «تهران آرت» را منتشر کردم. این اولین تجربه­‌ی من در این زمینه بود. از بیش از 20 نویسنده، منتقد و هنرمند دعوت شد تا مقالاتی برای این کتاب بنویسند. فریدون آو، داریوش کیارس، امید روحانی، بهنام کامرانی، شهرام کریمی، سهراب مهدوی، هلیا دارابی و ... ازجمله افرادی بودند که در این پروژه همکاری کردند. هم­‌اکنون این کتاب در بسیاری از دانشگاه­‌ها، مؤسسات و موزه­‌های مهم خارجی و داخلی که بر هنر معاصر ایران تمرکز دارند، وجود دارد. از آنجا که «تهران آرت» اولین کتابی بود که به­‌طور متمرکز به گرایش مشخصی در هنر ایران؛ یعنی پاپ آرت می­‌پرداخت، در میان اهالی هنر سروصدایی به پا کرد و طبعا با واکنش­‌های مثبت و منفی روبه‌رو شد.

وی نسبت به فضای فرهنگی چند سال اخیر ایران اظهار امیدواری کرد و گفت: تجربه‌ی «تهران آرت» مرا بر آن داشت تا به مسائل فرهنگی عمیق­‌تر بیندیشم و ساختاری برای فعالیت­‌هایم در نظر بگیرم. حالا دیگر صرفِ مجموعه­‌داری راضی­‌ام نمی­‌کرد. به این نتیجه رسیدم تا به جای تصمیم­­‌گیری­‌های فردی، از نظرات جمعیِ افراد مطلع و آشنا به مقوله­‌ی فرهنگ و هنر بهره بگیرم. با اضافه شدن هیئتی از مشاوران، بنیاد لاجوردی شکل جدی­‌تری به خود گرفت و رویکردی بالنسبه مشخص یافت.­ از طرفی طی پنج سال اخیر، تغییر و تحولات چشمگیری در حوزه­‌ی تجسمی ایران رخ داده است؛ تعداد زیادی گالری‌ تازه‌تأسیس به جمع گالری­‌های تهران اضافه شده­ است، رسانه‌­ها اخبار فرهنگی و هنری را بیش از پیش پوشش داده و دست­ آخر فروش آثار هنرمندان ایرانی در حراج­‌های داخلی و خارجی خبر از رونق اقتصاد هنر می‌دهد. 

مدیر بنیاد لاجوردی افزود: خوشبختانه نسل جدید گالری­‌داران ایران به این دریافت رسیده بودند که تحول فرهنگی بدون اقدامات زیربنایی صورت نمی­‌گیرد. در نتیجه علاوه­ بر نمایش آثار، به انتشار کتاب برای هنرمندان نیز توجه ویژه­‌ای پیدا کردند. این سرآغاز همکاری بنیاد لاجوردی با دیگر گالری­‌ها شد. کتاب «بهجت صدر» را با همکاری گالری آب انبار تألیف و منتشر کردیم. سه کتاب «شهلا حسینی»، «علی نصیر» و «شیده تامی» حاصل همکاری با گالری اُ بود. آخرین پروژه بنیاد لاجوردی یعنی کتاب طراحی­‌های سیاه و سفید «فرشید ملکی»، طی همکاری با گالری امکان شکل گرفت. علاوه بر حمایت­‌های مالی بنیاد لاجوردی از انجمن گرافیک و نقاشی، همکاری­‌های مشترک بسیاری نیز با هم داشتیم. کتاب چهارمین دوسالانه‌ی گرافیک ایران؛ «سرو نقره­‌ای» با حمایت بنیاد لاجوردی و چاپ و نشر هنر معاصر (زیرمجموعه‌ی بنیاد لاجوردی) منتشر شد. با انجمن نقاشان نیز کتابی با نام «طرح جامع کارنماهای پژوهشی» را منتشر کردیم که ماه پیش جشن رونمایی آن برگزار شد.

وی بیان کرد: پیشتر با مجله‌ی «نشان»، نشریه طراحی گرافیک ایران همکاری می‌کردیم. در حال حاضر، طی همکاری با مجله‌ی «حرفه‌ هنرمند» انتشار آن توسط چاپ و نشر هنر معاصر صورت می‌گیرد. در پانزدهمین دوره بی‌ینال معماری ونیز، کتابی در رابطه با آثار معماری گنجینه‌ی موزه‌ی هنرهای معاصر گردآوری کردیم، هم‌چنین بنیاد یکی از حامیان مالی واو استودیو در بینال بود.

از دیگر دستاوردهای مهم بنیاد لاجوردی می­‌توان به کتاب «آثار چاپ دستی هنرمندان جهان در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران» اشاره کرد. این کتاب در واقع اولین آرشیو موضوعی گنجینه‌ی موزه‌ی هنرهای معاصر تهران به شمار می­‌رود. ما مشخصاً در این کتاب به تحقیق و تفحص درباره آثار چاپ دستی پرداخته­‌ایم. منبع تحقیق ما دفتر اموال موزه بود. از این­‌رو تمام آثار چاپ دستی‌ که از ابتدای تأسیس موزه تاکنون در گنجینه موزه نگهداری می­‌شود را رؤیت و سپس عکس‌برداری کرده­‌ایم. در 17 اسفندماه 1395، طی مراسمی رسمی از کتاب مذکور در موزه هنرهای معاصر تهران با حضور آقای ملانوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی و آقای زارع، رئیس موزه رونمایی شد. پس از صورت گرفتن هماهنگی­‌های لازم با موزه هنرهای معاصر تهران، نوید پخش آن را به­‌زودی به علاقه­‌مندان می­‌دهیم.

از مهم­‌ترین رویدادهای هنری بنیاد لاجوردی می­‌توان به برگزاری نمایشگاهی از آثار «گونتر اوکر» در ایران اشاره کرد. در راستای نمایشگاه، کتابی از آثار این هنرمند شهیر معاصر آلمانی گردآوری کردیم. عنوان کتاب و نمایشگاه «کرنش به حافظ» بود؛ همان­‌طور که از نام آن برمی­‌آید این آثار مبین عشق و علاقه اوکر به فرهنگ و ادب ایران به­ ویژه حافظ شیرازی است. این نمایش هم‌زمان در موزه امام علی و حافظیه شیراز نیز برگزار شد.

لاجوردی اظهار داشت: درحال حاضر دو کتاب از هنرمندان تأثیرگذار معاصر ایرانی، یعنی «بابک اطمینانی» و «مهرداد صدری» در دست انتشار داریم. تمام آنچه تاکنون برشمردم، بخشی ازهمکاری­‌های بنیاد با سایر مؤسسات فرهنگی بود. بنیاد لاجوردی به طور مستقل و مستمر نیز فعالیت‌های خود را پیش می‌برد. از ابتدا یکی از اهداف اصلی بنیاد، برقراری تبادل فرهنگی-هنری بین ایران و سایر کشورها بود. در همین­ راستا نمایشگاه­‌های متعددی با شرکت هنرمندان آلمانی، اتریشی، مجارستانی، لهستانی، اسپانیایی و ... در فضای هنری بنیاد برگزار شد. هم‌چنین همکاری­‌های بسیاری با هنرمندان ایرانی داشته­‌ایم. برای­ نمونه برگزاری نمایشگاه «چهره» از مجموعه‌ی شخصی آقای فریدون آو یکی از موفق‌ترین و پُرطرفدارترین نمایشگاه­‌های بنیاد لاجوردی به حساب می­‌آید.

وی آخرین اثر منتشر شده بنیاد لاجوردی را کتاب «فرشید ملکی» دانست و گفت: آقای ملکی یکی از استثنائی‌ترین هنرمندان حال حاضر ایران هستند. وی پس از خواندن رشته گرافیک در ایران برای تحصیل نقاشی به لندن رفت. پس از بازگشت به ایران، مدتی در تلویزیون کار کرد و دست آخر شروع به تدریس در دانشگاه کرد و شاگردان بسیاری را پرورش داد. از شاخص­‌ترین نمایشگاه­‌های ایشان می­‌توان به برگزاری دو نمایشگاه پیش از انقلاب در تالار قندریز اشاره کرد. فرشید ملکی از سنخ هنرمندانی است که با جسارت و بدون کوچک­ترین توجهی به فضای هنری حاکم، دست به خلق اثر زده‌­اند. این هنرمند درباره‌ی خود می‌گوید: «کار من انکارِ پس از انکارِ پس از انکاراست». در واقع کمتر هنرمندی را سراغ داریم که به تجربه‌های قبلی‌ خود این چنین پشت کند و هر بار تخیلی نو آغاز کند. باز هم به قول خود هنرمند: «زندگی خصوصی من پستی و بلندی‌های زیادی داشته. من مکرراً مانند ققنوس از خاکستر خود برخاسته­‌ام».

لاجوردی در ادامه افزود: آشنایی من با آثار آقای ملکی به سال‌ها پیش برمی­‌گردد.از همان موقع با علاقه کارهای ایشان را در گالری طراحان آزاد دنبال می‌کردم. چند نمایشگاه هم از آثار فرشید ملکی در گالری هور برگزار شد. تااینکه سال گذشته گالری امکان نمایشگاهی از آثار 50 سال پیش‌ فرشید ملکی در تالار قندریز را برپا کرد. مشاهده این آثار پس از گذشت چندین دهه، تجربه‌ی غریبی به همراه داشت. پروژه بعدی گالری امکان برپایی نمایشگاه از طراحی­‌های فرشید ملکی همراه با برنامه­‌ای برای گردآوری کتابی از دیگر طراحی­‌های ایشان بود. در نهایت این کتاب پروژه مشترکی شد که با همکاری خود هنرمند، گالری امکان، بنیاد لاجوردی، آقای بهزاد قنبرنژاد و همکاران‌شان به ثمر رسید و در نمایشگاه مزبور در گالری امکان از آن رونمایی شد.

او ادامه داد: فرشید ملکی هنرمند بسیار پرکاری است. ملاک انتخاب آثار در کتاب حاضر، کیفیت آن‌ها بوده است. درواقع آقای نژادقنبر و همکاران‌شان به­‌همراه خود آقای ملکی با وسواس بسیاری این آثار را انتخاب کرده­‌اند. برای نزدیکی به دنیای ذهنی هنرمند، اشعاری از فرشید ملکی هم در کنار آثار  به چاپ رسیده است. از آنجا که تصاویر کتاب کاملاً سیاه و سفید است، تمام تلاش‌ خود را کردیم تا طی فرآیند چاپ، تا حد ممکن به اصل آثار نزدیک شویم.

در پایان مدیر بنیاد لاجوردی گفت: در آخر می­‌توان گفت بنیاد لاجوردی مجموعه‌ فرهنگی‌‌هنری مستقلی است که در این مدت با برپاییِ نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی گوناگون، گردآوری ونشر کتاب‌، برگزاری رویدادها و نشست‌های هنری، بر آن بوده تا در پویایی فضای هنری معاصر نقش مؤثری ایفا کند. هم‌چنین این مجموعه‌ فرصتی برای تبادل فرهنگی با چهره‌‌های هنری خارج از کشور فراهم کرده که ثمره‌ی آن خلق رویدادهای فرهنگی مشترک بوده است.

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

برگزاری نمایشگاه و رونمایی از کتاب «فرهنگ صلح»

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

نمایی از نمایشگاه اخیر بنیاد لاجوردی با عنوان «دیگر- دیگرگونگی: حکایت شیخ صفی و هر چیز گستردنی»

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

نمایش دو اثر از منیر فرمانفرمائیان در نمایشگاه «سیزده هنرمند برای یک روز جدید»

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

جلد کتاب علی نصیر

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

نمایی از نمایشگاه آثار گونتر اوکر با عنوان «کرنش به حافظ»

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

نمایی از چاپ و نشر هنر معاصر (وابسته به بنیاد لاجوردی)

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

عکس دسته جمعی با هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه «پوسترهای جدید لهستان» با همکاری سفارت لهستان

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

عکسی از مراسم رونمایی کتاب «کرنش به حافظ» با حضور گونتر اوکر

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

کتاب مجموعه عکس بیژن صیفوری

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

کتاب آثار چاپ دستی هنرمندان جهان در موزه هنرهای معاصر تهران

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

مراسم رونمایی کتاب «سرو نقره ­ای»، چهارمین دوسالانه گرافیک ایران

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

از طراحی های سیاه و سفید فرشید ملکی، برگرفته از کتاب

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

از طراحی های سیاه و سفید فرشید ملکی، برگرفته از کتاب

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

نمایی از نمایشگاه «ترجیح می­‌دهیم به گذشته­‌ی آینده بنگریم» با شرکت یازده هنرمند معاصر بین‌المللی

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

عکس دسته جمعی از نمایشگاه «ترجیح می‌دهیم به گذشته­‌ی آینده بنگریم» با حضور سفیر لهستان و کیوریتور نمایشگاه

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

نمایی از نمایشگاه «چهره­‌ها» مجموعه شخصی فریدون آو در بنیاد لاجوردی

 

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

بازدید اعضای انجمن گرافیک از چاپ و نشر معاصر طی مراسم رونمایی کتاب «سرو نقره­‌ای»

فعالیت‌‌های حرفه‌ای یک بنیاد خصوصی آثار هنری

نمایی از نمایشگاه «چهره‌ها»، مجموعه‌ شخصی فریدون آو

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز