خبرگزاری کار ایران

جهانگیر کوثری:

هنرمند با نمایش مشکلات اجتماعی زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد

asdasd
کد خبر : ۵۲۷۸۳۷

جهانگیر کوثری معتقد است که اغلب فیلم‌ها تحت تاثیر شرایط اجتماعی ساخته می‌شوند.

به گزارش ایلنا، جهانگیر کوثری در پاسخ به این سوال که جشنواره‌های سینمایی تاکنون چه فرصت‌آفرینی‌هایی برای سینمای ایران به‌دنبال داشته‌اند، گفت: ایران جزو کشورهای موفق در برگزاری جشنواره های مهم است، از سویی دیگر فیلم‌های ایرانی از مهم‌ترین جشنواره‌های جهانی جایزه کسب کرده‌اند و قطعا بین این دو رویداد ارتباطی معنادار وجود دارد. در حال حاضر جوانان توانمندی وارد عرصه سینمای اجتماعی شده‌اند، جوانانی که جانشینان خوبی برای این عرصه به‌حساب می‌آیند و در سال‌های اخیر جوایز معتبری را از جشنواره‌های بین‌المللی کسب کرده‌اند. به‌عنوان مثال جشنواره فجر اتفاقی در سینمای ایران است که راحت نمی‌شود از آن عبور کرد. هر چند در دوره‌های مختلف تغییراتی در آن ایجاد شده اما قالب اصلی جشنواره دست نخورده مانده است. سینمای ایران مدیون جشنواره‌ها است. در زمان برگزاری جشنواره‌های فیلم صاحبان جشنواره‌ها و کارگردانان در این رویدادها شرکت می‌کنند تا برای جشنواره‌های خارجی آثار انتخاب کنند. سینمای ایران در دنیا شناخته شده است و الان ممکن نیست جشنواره‌ای در دنیا برگزار شود و فیلمی از سینمای ایران یا بازیگران و کارگردانان ایرانی در آن به عنوان داور یا فیلمساز حضور نداشته باشند. سینمای ایران به دلیل نجابت درونی خود و موقعیت اجتماعی توانسته توجه جهانیان را جلب کند، موفقیت‌های سینماگران ایرانی در جشنواره‌های مهم مانند کن، ونیز، برلین و اسکار کم نیست. این جوایز نشان می‌دهد سینمای ما جایگاه دارد و جشنواره‌های بین‌المللی و داخلی همسو و همسان با موفقیت سینمای ایران حرکت می‌کند.جشنواره‌ها آیینه تمام نمای سینمای ایران با تمام کاستی‌ها، افزایش توان و حتی کمبودهاست و می‌تواند به جهانیان نمای کلی سینمای ایران را نشان دهد. جشنواره این فرصت را می‌دهد که تماشاگر ایرانی در طول یک هفته چندین فیلم را با یک موضوع ببینید و نسبت به آن موضوع جهان‌بینی و اطلاعات بیشتری کسب کند. افزایش آگاهی مخاطب یکی از اهداف مهم سینمای اجتماعی است که فیلمساز به آن توجه زیادی می‌کند.

وی درباره اهمیت برگزاری جشنواره فیلم سلامت گفت:به‌طور کلی جشنواره‌ها به سینمای ایران خدمات زیادی رسانده‌اند، سینما هم به جشنواره‌ها خدمت کرده‌اند و این نوع تعاملات در نهایت به نفع سینما خواهد بود. جشنواره فیلم سلامت فرصت خوبی برای نمایش آثاری است که به حوزه سلامت جامعه مربوط می‌شود، فیلم‌‌‌‌‌‌هایی که از دل جریانات اجتماعی بیرون می‌آیند و دغدغه سینماگران را بازنمایی می‌کنند. رویدادهایی که در گوشه گوشه این اجتماع رخ می‌دهد، مهم هستند. اشاره به این موضوعات در قالب یک جشنواره در ارتقای فرهنگی یک جامعه اثرگذار خواهد بود. سلامت اجتماعی و روحی و روانی مردم بحث بسیار مهمی است، به نظرم فیلم‌سازی در این حوزه با بحث بسیار مهم پیش‌گیری مواجه است و هنرمند با طرح موضوع، زنگ خطر را در جامعه به صدا درمی‌آورد تا در این حوزه‌ها مردم به سمت آسیب‌های اجتماعی که زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها است نروند. اگر بخواهیم با دیدی کلی به حوزه سلامت بنگریم، در اغلب تولیدات فرهنگی سینمای ایران چنین رویکردی دیده می‌شود. در این حوزه البته فیلم‌سازان با چالش‌هایی مثل ممیزی هم مواجه هستند که نمی‌توانند هر موضوعی را مطرح کنند. متاسفانه، روزبه‌روز اختلالات روانی بیشتر می‌شود و می‌بایست به فکر بود. اغلب فیلم‌ها تحت تاثیر شرایط اجتماعی ساخته می‌شوند. در بحث سلامت با دو حوزه عمده سلامت روانی و جسمی مواجه هستیم. سلامت روان در مقایسه با سلامت جسمانی حوزه مهم‌تری است. حوزه ناهنجاری‌های اجتماعی هم بحث گسترده‌ای است. ممکن است یک رفتار غلط در جامعه، طیف گسترده‌ای از شهروندان را درگیر کند. این موضوعات می‌بایست محور ساخت فیلم‌ها قرار بگیرند تا مایه روشنگری در بین مردم باشند.

کوثری درباه  ساخت فیلم با مضامین سلامت و امکان بازگشت سرمایه گفت:سرمایه گذاری روی مدیوم سینما برای طرح این مباحث اهمیت زیادی دارد. فیلمسازان که قادر به سرمایه گذاری نیستند. فیلمساز می تواند ایده و نگاه خود را برای طرح سوژه های مورد نیاز مردم خرج کند اما تولید این آثار نیازمند سرمایه گذارانی است که حامی تولید این فیلم ها باشند، اگر قصه و شخصیت پردازی درست باشد، مردم علاقه مند هستند دغدغه های خود را روی پرده سینما ببینند. در حال حاضر سینمای ایران با کمبود سرمایه گذار مواجه است. به هر حال سینما همیشه تاثیرگذار است ولی اینکه چقدر شرایط ساخت و مجال ساخت وجود داشته باشد، موضوع مهمی برای کشور ما محسوب می‌شود‌. موضوع سلامت در کشور ما نیازمند توجه جدی است، حالا این توجه اگر از ناحیه سینما هم جلب شود بسیار مهم خواهد بود. در درجه اول موانع تولید چنین آثاری در سینما باید حذف شود تا سینمای ایران با قدرت بیشتری مردم را نسبت به این سوژه ها حساس کند.

تهیه‌کننده فیلم «فراری» درباره این فیلم و روایت مکشلات اجتماعی در فراری گفت: این فیلم مصداق بارز فیلم اجتماعی است. قصه‌ این فیلم در کلانشهرتهران رخ می‌دهد، قصه‌ای که سعی‌ می‌کند بدون نمایان کردن تلخی‌ها یک درام اجتماعی را روایت کند. ذائقه مخاطبان عصر حاضر این قبیل فیلم‌ها را می‌پسندد. فیلم‌هایی که یک دغدغه اجتماعی مشترک و باور پذیر را برای آنها بدون به‌تصویر کشیدن تلخی‌ روایت کند. فراری از همین دست فیلم‌ها است. شهر محور اصلی این فیلم است، شهری که ماجراهایی مختلفی را برای ساکنانش رقم می‌زند. قصه فیلم ما هم از دل شهر آغاز می‌شود. همین است که درک آن برای مخاطب امکان‌پذیر است. استقبال مخاطب در سالن نمایش جشنواره‌ها بسیار برای ما اهمیت دارد، اینکه سینمای ایران هم‌اکنون در جشنواره‌های معتبر موفق است و در گیشه هم امسال جواب گرفته، نتیجه توجه مردم به هنر است و باید از این ظرفیت به شکل خیلی بهتری استفاده کرد. مردم به رشد فرهنگی خوبی رسیده‌اند و به سینماگران اعتماد دارند و سینمای ما می‌تواند طیف‌های مختلف را جذب کند. نزدیک شدن فهم مردم به سینما به نظرم عامل این استقبال است. باید برنامه‌ریزی کنیم تا این میزان مخاطب، حفظ شود و حداقل پایین نرود و تلاش شود تا سطح آن اوج بگیرد. به‌هرحال ما پس از طی شدن دوران تغییرات فرهنگی و شهرنشینی، در دوران مخاطب‌گیری قرار داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز