خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره فیلم سلامت مطرح شد؛

بزرگداشت معلم و نصیریان و حمایت 200میلیون تومانی وزارت بهداشت از سینما

asdasd
کد خبر : ۵۲۵۵۴۶

محمدهادی ایازی گفت: در دومین جشنواره فیلم سلامت مراسم یادبودی برای زنده یادان علی معلم داور دوره گذشته و وحید نصیریان کارگردان انیمیشن که اعضای بدن خود را پیش از مرگ اهدا کرده بود، برگزار خواهیم کرد.

به گزارش ایلنا، نشست رسانه‌ای دومین جشنواره فیلم سلامت صبح امروز شنبه ۲۸ مرداد در موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران برگزار شد.

 محمدهادی ایازی در این نشست با مرور اولین جشنواره فیلم سلامت، گفت: سال گذشته قول دادیم که این جشنواره هر سال برگزار شود و خوشحالیم که امسال نیز موفق به برگزاری دومین دوره این جشنواره هستیم.

وی ادامه داد: در یکسال گذشته دبیرخانه این رویداد فعالیت خود را با محوریت موضوعات تخصصی جشنواره دنبال کرد و تا پایان تیر ماه به دبیرخانه جشنواره ۵۵۳ اثر ارسال شد.

ایازی یادآور شد: 231 اثر دانشجویی، ۶۳ اثر سینمایی، ۱۶۴ اثر مستند و ۹۵ برنامه تلویزیونی در این جشنواره شرکت کرده اند و سریال ها به دلیل کم تعدد بودن کارها به صورت دوسالانه در جشنواره شرکت خواهند کرد.

وی افزود: موضوعاتی در جهت حفظ و ارتقای سلامت جسمانی، روحی اجتماعی و معنوی نظیر پیشگیری و درمان بیماری های واگیردار و غیرواگیر و بیماری های خاص، دوری از دخانیات و مواد مخدر و محرک زندگی عاری از خشونت و آسیب ها، ترویج فرهنگ صحیحی مصرف دارو، نقش مردم و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در تامین حفظ و ارتقای سلامت، سلامت و ایمنی غذا ، سلامت محیط زیست، پیوند اعضا، اهدای خون، ایدز و طرح تحول سلامت در آثار ارسال شده به دبیرخانه مورد توجه قرار گرفته است.

ایازی همچنین درباره داوری آثار خاطر نشان کر: هیات داوران متشکل از دو گروه هنرمندان و پزشکان آثار راه یافته به دبیرخانه را بررسی کردند. در نهایت در بخش مستند ۴۴ اثر، در بخش دانشجویی ۳۸، در بخش تلویزیونی ۲۶ برنامه و در بخش سینمایی ۲۲ فیلم به مرحله نهایی داوری راه یافتند.

وی با اشاره به اینکه هدف ما نمایش آثار برای عموم مردم است، افزود:  بر همین مبنا در شبکه های مختلف تلویزیون از جمله شبکه چهار سیما برنامه یک فیلم یک پزشک آثار را با حضور پزشکان از منظر تخصصی با اجرای آقای مولانیا مورد بررسی قرار دادیم.

قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: برنامه بعدی قاب سلامت در شبکه مستند سیما است که فیلم ها را همراه با نقد آثار ارائه می کند. برنامه سوم ویژه جشنواره از ۲۹ مرداد ماه از شبکه دو سیما روی آنتن رفته و همزمان از شبکه شما و شبکه های استانی نیز پخش خواهد شد.

ایازی با بیان اینکه در مجموع ۷۵ ساعت تلویزیون به پوشش جشنواره فیلم سلامت خواهد پرداخت، گفت: برنامه های رادیویی از شبکه های رادیویی سلامت و جوان نیز به طور ویژه جشنواره را پوشش می دهند.

وی درباره همگردی های سلامت و سینما نیز توضیح داد: این همگردی ها با حضور پزشکان و فیلمسازان برگزار شد و هنرمندان طی آن در جریان فعالیت های پزشکی و مردمی در حوزه سلامت قرار گرفتند.

قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: در دومین جشنواره فیلم سلامت از سازمان های مردم نهاد سلامت فعال و هنرمندانی که به حوزه سلامت خدمت کرده اند، تجلیل خواهد شد.

ایازی افزود: در این جشنواره همچنین یادبودی برای زنده یادان علی معلم داور دوره گذشته و وحید نصیریان کارگردان انیمیشن که اعضای بدن خود را پیش از مرگ اهدا کرده بود، برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به عدم خلل انتصابات دولتی با برگزاری جشنواره، بیان کرد: امیدواریم این جشنواره با قوت در سال های آینده نیز برگزار شود و با تولیدات شایسته در این حوزه به ارتقای سلامتی مردم کمک کنیم.

حمایت از فیلم های مرتبط با بهداشت تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان

وی در ادامه در پاسخ به ضرورت برگزاری این جشنواره، گفت: جشنواره های موضوعی در همه جای دنیا برگزار می شوند. مهم است بتوانیم به تهیه کنندگان و فیلمسازان کمک کنیم فیلمنامه هایی با مضمون سلامت نوشته و تولید کنند.

وی افزود: آمار فیلم های حاضر در جشنواره فیلم سلامت نشان از دغدغه هنرمندان نسبت به موضوع سلامت دارد. از این رو استمرار برگزاری این رویداد و حمایت از تهیه کنندگان می تواند به فرهنگسازی در زمینه سلامت برای مردم کمک کند.

معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر بهداشت درباره تاثیر سینما در ارتقای سلامت عنوان کرد: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و این پیشگیری به مصرف به مقدار قندها و چربی ها و نمک مربوط می شود. برای این منظور چه راهکاری می توان بهتر از سینما پیدا کرد. باید از ظرفیت های جامعه هنری استفاده کرد و افزایش تولیدات هنری در حوزه سلامت قطعا به بهبود وضعیت سلامت مردم نقش دارد.

ایازی در پاسخ به این که آیا جشنواره در پرداختن به موضوع تغذیه سالم و ورزش و تحرک برنامه ریزی خاصی دارد یا نه، گفت: دو موضوع اصلی جشنواره تحرک و ورزش و سلامت و ایمنی غذا در این دوره است. در آثار ارسالی نیز این دو موضوع مورد توجه ویژه قرار گرفته است. چراکه این دو موضوع در پیشگیری نقش آفرین هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به این که آیا سیاست حمایت از ۱۰ فیلم حوزه سلامت اجرایی می شود یا نه، عنوان کرد: از فیلم های مستقیم و مرتبط با این موضوع تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای ۱۰ فیلم حمایت خواهد شد. اما متاسفانه طی چند ماه گذشته به دلیل محدودیت های موجود موفق به این مهم نشده ایم و مصمم هستیم در شش ماه دوم سال آن را تحقق بخشیم.

فرهنگسازی اهمیت سلامت نیاز به زمان دارد

رئیس دومین جشنواره فیلم سلامت درباره بودجه جشنواره و بازتاب و دستاوردهای این جشنواره در سال گذشته نیز توضیح داد: هنوز میزان هزینه ها به طور دقیق مشخص نیست. اما نسبت به سال گذشته هزینه ها کمتر است. زیرا زمان برگزاری و تعداد بخش ها کمتر شده است.

وی افزود: همچنین بعد از برگزاری اولین دوره جلسات آسیب شناسی برگزار شد و تعداد آثار ارسالی تایید کرد این رویداد با اقبال مردم مواجه شده است. اما برای تاثیرگذاری بیشتر و فرهنگسازی نیاز به گذر عمر بیشتری از جشنواره است.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه امیدواریم بعد از ۵ سال میزان استفاده از دخانیات در سینما نظیر صداوسیما کاهش یابد، گفت: باید از نمایش آنچه به سلامت مردم آسیب وارد می کند، پرهیز شود و این مهم را در دستور کار داریم.

ایازی درباره علت عدم حضور ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره سلامت در نشست خبری این جشنواره نیز، گفت:  داروغه زاده به سمت معاون ارزشیابی و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد منصوب شده اند و نمی خواستند در معرض داوری باشند، از من خواستند تا پاسخگوی سوالات اهالی رسانه در نشست خبری جشنواره باشم.

تجلیل از یک پزشک و فیلمساز در جشنواره سلامت

وی با اشاره به تجلیل از یک فیلمساز و یک پزشک در جشنواره خاطرنشان کرد: یکی از پزشکان فوق تخصص و یکی از کارگردانان باسابقه در این دوره از جشنواره مورد تقدیر قرار می گیرند.

معاون وزیر بهداشت درباره سفیران سلامت این وزارتخانه گفت: گروه اول سفیران هنرمندان و گروه دوم عموم مردم هستند. حضور سفیران هنرمند قطعا می تواند به دیده شدن فیلم ها و توجه به حوزه سلامت کمک کند.

وی با اشاره به بهبود روند عملکرد صداوسیما رد حوزه سلامت بیان کرد: تبلیغ کالاهای آسیب رسان با پیگیری های وزارت بهداشت خوشبختانه بسیار کم شده است و انشالله اگر موردی باشد حتما جلوی آن گرفته خواهد شد.

در ابتدای این نشست محمدهادی ایازی از پوستر دومین جشنواره فیلم سلامت رونمایی و همراه با اهالی رسانه از بخش های مختلف موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران بازدید کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز