خبرگزاری کار ایران

در دیدار نویسندگان ایرانی با هیات نویسندگانی از چین مطرح شد؛

تاکید بر ضرورت گسترش ارتباطات فرهنگی بین ایران و چین

asdasd
کد خبر : ۵۱۶۲۲۸

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در دیدار با هیات نویسندگانی از چین و نماینده انجمن نویسندگان این کشور بر ضرورت گسترش ارتباطات فرهنگی بین دو کشور تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، به مناسبت حضور ایران به عنوان مهمان ویژه بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب پکن هیات ۷ نفره متشکل از نماینده انجمن نویسندگان چین، شاعران و نویسندگانی از این کشور عصر روزگذشته (۴ مرداد) با مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران دیدار و گفت‌و‌گو کردند. دراین نشست علی اصغر محمد خانی، معاون فرهنگی شهر کتاب، غلامرضا نوعی، مدیربخش بین الملل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، میرزانیا، استاد زبان چینی دانشگاه علامه، خانم حائری، مدیرآژانس ادبی کیا حضور داشتند.

امیرمسعود شهرام نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، دراین نشست گفت: خوشحالیم که با پیگیری‌های به عمل آمده شرائط گسترش ارتباط فرهنگی بین دو کشور مهیا شده است و امیدواریم که با حضور در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب پکن این ارتباطات را گسترش دهیم.

وی در ادامه گفت: درسال ۲۰۱۹ چین مه‌مان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است و این بهانه خوبی برای گسترش ارتباط فرهنگی بین دوکشور درحوزه چاپ، نشرو کتاب است و فرصت‌های خوبی را پیش روی ما می‌گذارد. ضرورت ارتباط فرهنگی بین ایران و چین احساس می‌شود و اعتقادمان بر این است که ظرفیت، نیاز و علاقه طرفین بیش از گذشته است.

در این نشست نماینده انجمن نویسندگان چین گفت: اولین باری است که انجمن نویسندگان چین نویسندگانی را به ایران اعزام می‌کند. ما از این اتفاق خوشحالیم. ایران کشوری باستانی و متمدن در جهان است که تاریخ طولانی و فرهنگ درخشان دارد. ایران کشورشعر و ادب است.

وی در ادامه گفت: خیام، سعدی، حافظ و فردوسی در جامعه جهانی مطرح هستند و تاریخ روابط فرهنگی ما پیشینه‌ای دیرینه دارد. ایران و چین جاده ابریشم را ساختند و تاکنون قابل استفاده است. حدود ۱۸ اثر از ادبیات کلاسیک ایرانی به زبان چینی ترجمه شده است. ایران و چین با وجود فاصله زیادی که باهم دارند ولی هرکدام خصوصیات قوی و مخصوص به خود در ادبیاتشان دارند و این امری بسیار مناسب است.

نماینده انجمن نویسندگان چین در ادامه گفت: ما به نمایندگی از محافل ادبی چین بسیار خرسندیم که در ایران حضور داریم و منتظر هیاتی از نویسندگان ایران در پکن هستیم و امیدواریم که آثار خوب آن‌ها را مطالعه کنیم و مراودات و همکاری‌های ما با موفقیت روبرو شود.

علی اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی شهر کتاب نیز در این نشست گفت: امیدواریم حضور نویسندگان چین در کشورمان فصل جدیدی از روابط فرهنگی بین ایران و چین و به خصوص در حوزه ادبیات معاصر را بازکند. در ایران برای شناسایی فرهنگ چین منابع خوبی در اختیار است. بیشتر این شناخت‌ها از طریق زبان واسط بوده و اززبان‌های دیگر به فارسی ترجمه شده است.

محمدخانی در ادامه سخنان خود گفت: امیدواریم که مجله انجمن نویسندگان چین یک شماره خود را به ادبیات معاصر ایران اختصاص دهد و ما هم یک شماره از مجله‌مان را به ادبیات معاصر چین اختصاص می‌دهیم.

معاون فرهنگی شهرکتاب از افتتاح پل ادبی ایران و چین خبر داد و گفت: پل ادبی ایران و چین فردا افتتاح می‌شود و بنا داریم تا ۲ سال آینده برنامه‌های متنوعی را با این کشور داشته باشیم تا پلی برای گسترش ادبیات معاصر بین دو کشور باشد.

بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب پکن از تاریخ ۱ تا ۵ شهریورماه برگزار می‌شود. ایران مهمان ویژه این نمایشگاه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز