خبرگزاری کار ایران

نماینده مجلس سوریه در گفت‌وگو با ایلنا:

کاهش ۶۵ درصدی فعالیت‌های حوزه نشر در سوریه/عشق از آثار هنری ما حذف نشده/برگزاری نمایشگاه کتاب دمشق بعد از ۶ سال

asdasd
کد خبر : ۵۱۲۳۸۳

نماینده مجلس مردمی جمهوری عربی سوریه از کلید خوردن دوباره نمایشگاه کتاب دمشق بعد از توقف ۶ ساله در ماه آگوست سال میلادی جاری خبر داد.

حسین راغب حسین (نماینده مجلس مردمی جمهوری عربی سوریه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت نشر و ناشران سوری با توجه به شرایط جنگی در آن کشور گفت: ابتدا بگویم که من خودم یک موسسه انتشاراتی دارم و مدیر یک مرکز چاپ و نشر هستم که کتاب‌هایی در حوزه علوم انسانی را منتشر می‌کند. واقعیت این است که سوریه از طلایه‌داران چاپ و نشر در بین کشورهای عربی محسوب می‌شود. با این حال جنگ در سوریه باعث شده فعالیت‌های حوزه نشر در کشور تا ۶۵ درصد کاهش پیدا کند. این افت هم به دلیل تخریب اماکن فعال در حوزه چاپ و نشر و همین‌طور درگیری‌های جنگی است که کاهش مشهود فعالیت ناشران سوری را به دنبال داشته است.

او ادامه داد: با تمام این تفاسیر کماکان ناشران و چاپخانه‌داران سوری فعال هستند. شاید فعالیتشان کم شده باشد ولی توقف نداشته است. خوشبختانه ناشران سوری حتی در نمایشگاه‌های کتاب ازجمله نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم حضور و مشارکت فعال دارند. همچنین قرار است در ماه آگوست سال میلادی جاری نمایشگاه کتاب دمشق بعد از توقف ۶ ساله بار دیگر کلید بخورد و کار خودش را آغاز کند.

نماینده مجلس مردمی جمهوری عربی سوریه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شرایط خاص جنگی و خشونت‌هایی که سوریه این روز‌ها شاهد آن است در آثار نویسندگان و متفکران سوری نیز نمود داشته است، اظهار داشت: من نمی‌گویم دیدگاه و نگاه نویسنده و ناشر و حتی خوانندگان سوری تغییر داشته است، ولی نگرش‌ها قطعا گسترش پیدا کرده و موضوعاتی مثل جنگ و خرابی‌ها هم به آثار نویسندگان و شاعران سوری اضافه شده است. یعنی جنگ باعث نشده تا وجه عاطفی و عاشقانه از سروده‌های شاعران سوری حذف شود اما صحبت از جنگ و خرابی به آن اضافه شده است. پیش‌ از وقوع جنگ در سوریه؛ نویسندگان و شاعران ما درباره وقایع و مشکلات فلسطین، مصر، لیبی و... مطالعه داشتند و این موضوعات را پیگیری می‌کردند.

راغب حسین گریزی نیز به فعالیت‌های هنری مثل تئا‌تر و موسیقی زد و با بیان اینکه حیات هنری و فرهنگی در سوریه متوقف نشده، اضافه کرد: حیات هنری و فرهنگی در سوریه متوقف نشده و اجراهای نمایشی و موسیقی و اکران فیلم درست مانند انتشار کتاب استمرار داشته و پایدار بوده است. سینما‌ها، سالن‌های تئا‌تر و موسیقی همه در سوریه فعال هستند و ما حتی نمایش‌هایی را در حال اجرا داریم که هفتگی و ماهیانه روی صحنه می‌روند. علاوه بر این‌ها ما شاهد استقبال بی‌نظیر مردم سوریه از این اجرا‌ها و نمایش‌ها هستیم.

او در پایان گفت: اصولا این یک اتفاق معمول است که فرهنگ و هنر باید از شرایط اجتماعی متاثر شوند. در سوریه امروز شرایط جنگی حاکم است پس هنر کشور ما هم تحت تاثیر این شرایط است. تئاتری که به روایت زندگی و زمانه مادری می‌پردازد که ۵ فرزند خود را از دست می‌دهد ولی خودش تفنگ بر دوش می‌گیرد و در مقابل دشمن می‌ایستد؛ دال بر این است که کشور سوریه همچنان مقاوم است و پایداری را در دستور کار دارد. اصولا چنین اجراهایی تنها به جنگ نمی‌پردازند بلکه در سطح وسیع‌تری و از پیداری و عشق به وطن صحبت می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز